nieuws

Vrachtauto vaak te zwaar beladen

Geen categorie

Tienduizenden vrachtwagens op de Nederlandse snelwegen zijn overbeladen. Te zware trucks zorgen jaarlijks voor vele miljoenen euro’s schade aan het wegennet. Ze vormen een gevaar voor de verkeersveiligheid, doordat ze een langere remweg hebben.

Vrachtauto vaak te zwaar beladen

Dat blijkt uit een overzicht van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), dat op verzoek van het Nederlands Dagblad is opgesteld. De IVW schat dat overbeladen trucks het wegennet jaarlijks voor een bedrag van 17 tot 32 miljoen euro beschadigen. De files die ontstaan om die schade te herstellen zorgen voor een jaarlijkse kostenpost van tussen de vijf en tien miljoen euro.

Nederland heeft naar schatting 75.000 vrachtwagens en daarnaast nog duizenden bestelauto’s. Van de verdachte voertuigen die weginspecteurs van de IVW van de weg halen, is 37,7 procent te zwaar beladen. Ook uit gegevens van de vier weegpunten op de A4 (Hoofddorp), A12 (Bodegraven), A15 (Gorinchem) en de A16 (Moerdijk) blijkt dat veel trucks te zwaar zijn: vijftien tot twintig procent. Transporteurs verdienen miljoenen met deze fraude: vijf procent te veel gewicht op een vracht van dertig ton betekent al 1500 kilo illegaal vervoerde goederen.

Uit een overzicht van de boetes die de KLPD uitdeelde blijkt dat vorig jaar 2472 boetes zijn opgelegd aan transporteurs.

In hoeverre te zware vrachtwagens schade veroorzaken aan bruggen en viaducten, is onduidelijk. In april maakte minister Eurlings van Verkeer bekend dat alleen al de komende vijf jaar het opknappen van tientallen bruggen en viaducten die vóór 1975 zijn gebouwd honderden miljoenen euro’s gaat kosten. De Tweede Kamer wil onderzoeken of er een relatie is tussen de kapotte bruggen en te zware trucks. ,,Ik schrik van de cijfers. Al die extra kosten kunnen we niet gebruiken”, aldus PvdA-Kamerlid Roefs.

Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO vinden dat overbelading moet worden aangepakt. Wel tekenen de organisaties aan dat het niet altijd het totaalgewicht is dat voor overbelading zorgt. ,,Ook als het gewicht op één as te zwaar is, krijg je een boete. Dat is lastig, want als je ’s ochtends op pad gaat en je lost vijf pallets bij de eerste klant, verandert het gewicht per as en is de balans eruit”, aldus een woordvoerder.

Reageer op dit artikel