nieuws

Mercedes-Benz Actros vervoert space shuttle naar museum

Geen categorie

Afgelopen maand werd de Russische space shuttle BURAN in de haven van Rotterdam met een kraan op de zestienassige diepladeraanhangwagen van de Mercedes-Benz Actros SLT 4160 8×6/4 gehesen. Deze combinatie was voor dit uitzonderlijke vervoer op een pontonschip was geplaatst. Vanuit Rotterdam ging de reis in eerste instantie over het water naar Technik-Museum in het Duitse Speyer.

Mercedes-Benz Actros vervoert space shuttle naar museum

In de haven van Speyer trok niet alleen de space shuttle BURAN veel bekijks. Ook de fans van zwaar transport waren in groten getale aanwezig toen het schip na een lange tocht over de Rijn de bocht omkwam en de groene Actros SLT 4160 8×6/4 met zijn exotische vracht zichtbaar werd. Door de 8×6 asconfiguratie met drie aangedreven assen en sperdifferentieel wordt de tractie ten opzichte van een 8×4 aanzienlijk verbeterd, wat niet alleen van groot belang is op de modderige ondergrond van de natuurlijke haven, maar ook op grote bouwplaatsen. De twee gestuurde assen zorgen ervoor dat de trekker optimaal kan manoeuvreren.

Gevaar voor kantelen
De gehele aandrijflijn van de Actros SLT-trekker is toegespitst op zwaar transport. De Mercedes-Benz BlueTec5 V8-motor OM 502 LA met turbo en interkoeler ontwikkelt uit een cilinderinhoud van 16 liter een vermogen van 447 kW (609 pk) bij een maximaal koppel van 2.400 Nm bij 1080 omw./min. De Actros SLT is af fabriek voorzien de grootst leverbare radiateur en maakt gebruik van een achter de versnellingsbak gemonteerde WSK 400 koppelomvormer met lock-up en retarder.

De verdeelbak van het type Mercedes-Benz VG 2400-3W met extra lage overbrengingsverhouding voor terreinrijden vermijdt extra schakelmomenten die veel tractie kosten. Door het zeer hoge zwaartepunt van de BURAN-romp met een leeg gewicht van meer dan 70 ton, een lengte van 36 meter en een hoogte van 9 meter bestaat extreem groot gevaar voor omkantelen wanneer de truck de bocht neemt. Daarom wordt het overhellen van de combinatie in de breedte permanent met een elektronische waterpas bewaakt.

Nauwkeurig manouvreren
Bij aankomst in de haven van Speyer manoeuvreerde de chauffeur de combinatie met zijn 16 stuurbare assen onder de aanhangwagen en een totale lengte van 48 meter met uiterste precisie aan land. Het totale convooi bestond naast de Actros SLT 4160 8×6/4 met de romp van de BURAN, ook uit een Actros SLT 4160 8×4/4 en een Actros 3353 S beide met de vleugels van de shuttle en een lichte Actros 2658 LS met de control unit voor de reis naar het drie kilometer verderop gelegen Technik-Museum Speyer.
Daarnaast reden nog een Scholpp kraanwagen en opleggercombinaties en de servicewagen van de werkplaats van het Technik-Museum in de colonne mee. Meer dan 15.000 mensen waren er getuige van, hoe het convooi met de BURAN stapvoets naar zijn eindbestemming reed.

Reageer op dit artikel