nieuws

Ontwikkeling nieuw oplegger remsysteem

Geen categorie

Om de kostprijs van de lichte opleggers te verlagen heeft Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan bij Utrecht het afgelopen jaar het hydro-stopp remsysteem ontwikkeld.

Ontwikkeling nieuw oplegger remsysteem

Het hydro-stopp remsysteem werkt geheel onafhankelijk van de voorwagen en hoeft alleen gevoed te worden met een 12V stroombron en een 12V commandopuls (remlicht).

De componenten van het remsysteem komen uit de bestelwagentechniek van 2007.
Zo zijn er remschijven en remklauwen gebruikt van een Iveco C-klasse met een remcapaciteit tot 4200 kg/as.

Voor de remkrachtregeling is gekozen voor een hydraulische A.L.R., welke “proportioneel” de remkracht regelt tussen 25-100% asbelasting.

Als regelunit en remvertragingsregelaar is uitgegaan van de ESP-unit van Bosch, welke ook gemonteerd is in een Volkswagen Crafter, Mercedes Sprinter, Iveco Daily en Mitsubishi Canter. De G-sensor meet de remvertraging. Dit wordt omgezet in een stroomsignaal naar de regelunit van de ESP.

De ESP heeft een interne hydraulische pomp, welke oliedruk kan geven tot 150 bar.
Ook heeft het ESP-unit een variabele klep, welke van 3 tot 100 bar de remdruk regelt.

Het hydro-stopp® remsysteem is beproeft door de R.D.W. op de testbaan in Lelystad.

De 1-assige oplegger heeft een remcertificaat tot 4,5T opleggermassa.
De 2-assige oplegger heeft een remcertificaat tot 5,5T opleggermassa.

Voordeel van dit concept zijn de lage aanpassingskosten aan de trekker.
Zo kan er gemakkelijk een nieuwe of gebruikte chassis cabine genomen worden met een subframe en schotel gemonteerd worden.
Dit is alleen montagewerk en er hoeft geen V-snaar poelies, motorsmering en remsysteem aangepast te worden.

Om dit systeem in de markt te zetten heeft Veldhuizen Wagenbouw 68 auto’s besteld en is het bedrijf 70 opleggers aan het produceren. Het betreft auto-ambulances, semi-diepladers en gesloten opleggers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels