nieuws

Goldhofer met XLE zwaarvervoer-compactsysteem

Geen categorie

Als het om ‘zwaar’ gaat, pakt het Goldhofer zwaarvervoer-compactsysteem XLE ‘groots’ uit. Dat bewijst de Duitse fabrikant, gevestigd aan het Bodenmeer, op de Steinexpo 2008, die van 3 tot 6 september plaatsvindt in een basaltsteengroeve in Homberg/Nieder Ofleiden.

Goldhofer met XLE zwaarvervoer-compactsysteem

Daar presenteert Goldhofer de 8-assen versie XLE 8 met telescopeerbare graafmachinebrug, die uittrekbaar is van 7200 tot 14500 millimeter. “Hoewel de XLE een zwaar hefvermogen heeft – tot 100 ton – is hij uitermate flexibel en vervoert hij moeiteloos grote graaf- en rupsmachines en enorme brekers”, verklaart Stefan Fuchs, bestuursvoorzitter van Goldhofer AG.
De XLE 8 die Goldhofer op de Steinexpo (steenexpo) exposeert heeft een asbelasting van 12 ton en een totaalgewicht van 146 ton.

Pendelbare assen
Goldhofer heeft met het type XLE compactsysteem zijn positie in de zwaargewichtklasse van 25 tot 110 ton nuttig draagvermogen, verder uitgebouwd. De compacte constructie, het relatief lage eigen gewicht, de hoge asbelasting en de enorme uitschuifbaarheid maken, volgens de fabrikant, de XLE tot een ideaal transportvoertuig voor zeer zware bouwmachines.
Bij de ontwikkeling van de XLE werd nadrukkelijk aandacht besteed aan componenten als bijvoorbeeld +/- 300 millimeter pendelbare assen. De aandrijving, graafmachinebrug en zwanenhals zijn innovatief geconcipieerd en zo kort mogelijk gehouden om een zo lang mogelijk laadoppervlak te creëren.
De compacte zwanenhals beschikt over een nieuw dubbel remsysteem, die het voertuig zeer wendbaar maakt.

Reageer op dit artikel