nieuws

EEV-truckdiesels van MAN extreem schoon

Geen categorie

Tijdens de IFAT in München kondigt MAN extreem schone EEV-dieselmotoren aan voor hun TGL en TGM distributie- en reinigingstrucks. Nieuw zijn verder een MAN TGM in 4×4 uitvoering en een MAN TGM veegmachine, eveneens uitgerust met EEV-diesel. EEV staat voor Enhanced Environmentally friendly Vehicle.

EEV-truckdiesels van MAN extreem schoon

MAN is er in geslaagd haar lichte trucks met dieselmotoren zonder toevoeging van AdBlue te laten voldoen aan de strenge EEV-norm, die eind jaren ’90 ontwikkeld is voor voertuigen met aardgasmotoren. Het gaat hier om een doorontwikkeling van de D08 Common Rail-motoren met het EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatie) en het halfopen MAN PM-KAT roetfilter.

Afhankelijk van het vermogen zijn deze motoren voorzien van eenfasige of tweefasige turbo-oplading met extra tussenkoeling van de inlaatlucht. De intelligente vuldrukkarakteristiek vormt de basis voor het uitzonderlijke rendement en prestatievermogen van deze MAN motoren. Grootste winst van de EEV-motoren is een verdere vermindering van de zichtbare rook en een beperking van de roetdeeltjes met 33% ten opzichte van de Euro 4/5-norm.

Veegmachine
De nieuwe TGM veegmachine die MAN tijdens de IFAT zal tonen, is eveneens uitgerust met een EEV-dieselmotor. Hij combineert een hoge eindsnelheid met
veegsnelheden van onder de 2 kilometer per uur en is ontwikkeld op basis van de TGM 18.240 4×2. Onder het chassis is voldoende ruimte voor de rolbezems. Daarnaast beschikt deze truck over een inschakelbare verdeelbak in de aandrijflijn en een door de EEV-motor aangedreven PTO voor de opbouw.
De tweede noviteit betreft een MAN TGM 4×4 met een extreem korte wielbasis van slechts 3.050 millimeter. Het rondom aangedreven voertuig is bijzonder wendbaar en geschikt voor allerlei speciale toepassingen bij gemeentelijke en provinciale overheidsdiensten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels