nieuws

15% brandstofbesparing met aerodynamische trailer

Geen categorie

Een betere aerodynamische vorm van vrachtwagentrailers door montage van sideskirts levert brandstof- en emissiebesparingen op tot ongeveer vijftien procent. Dat blijkt uit onderzoek van Part, het platform for aerodynamic road transport.

15% brandstofbesparing met aerodynamische trailer

De besparingen werden gemeten tijdens praktijktesten met een aangepaste trailer op de weg. Daarmee werden eerdere voorspellingen van de TU Delft, gebaseerd op wiskundige modellen en windtunneltesten, bevestigd. De aerodynamisch gevormde sideskirts kennen een terugverdientijd van ongeveer twee jaar.

Brandstofverbruik
Sideskirts zijn platen die ter voorkoming van onderrijden aan de zijkant van een trailer worden gemonteerd. Het nieuwe aerodynamische ontwerp vermindert luchtwervelingen naast en onder de trailer en daarmee ook de luchtweerstand. Dit resulteert in brandstof en emissiebesparingen. Sideskirts kunnen worden gemonteerd op ongeveer de helft van het huidige wagenpark.

Bijdrage
Volgens prof.dr.ir. Michel van Tooren van de faculteit luchtvaart- en ruimtevaarttechniek TU Delft resulteert het plaatsen van sideskirts op vrachtwagens in een reductie van 50 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar. De platen kunnen daardoor een substantiële bijdrage leveren aan het verminderen van de emissie van broeikasgas. Daarnaast wordt er jaarlijks enkele tientallen miljoenen euro’s bespaard op brandstof.

Windtunnel
Inmiddels zijn ook wegtesten gestart met de zogenaamde boat tail. Dat is een constructie aan de achterkant van een trailer, die zorgt voor een vermindering van het zog: het vacuüm en de luchtwervelingen die ontstaan wanneer een trailer in beweging is. In theorie zou ook een boat tail een luchtweerstandvermindering van 30 procent kunnen opleveren, met een brandstofbesparing van tien tot vijftien procent. Wegtesten moeten dit nog bevestigen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels