nieuws

Volvo onthult de hybride wiellader

Geen categorie

De Volvo Construction Equipment’s L 220 F hybride wiellader gaat zorgen voor significante brandstof-, milieu- en kostenvoordelen evenals voor betere prestaties. De Hybride L 220 F wordt de eerste wiellader van Volvo – en waarschijnlijk van de hele sector – die eind 2009 op commerciële schaal leverbaar zal zijn.

Volvo onthult de hybride wiellader

Met meer vermogen, betere prestaties en een brandstofverbruik dat 10% lager ligt, biedt de L 220 F Hybrid sterk verbeterde efficiëntie en vele kostenbesparende mogelijkheden. Dit zorgt voor een hoger rendement gedurende de hele levenscyclus van de machine.
De Volvo Groep heeft zelf de hybride technologie van de L 220 F Hybrid ontwikkeld. Als basis hiervoor diende de D12 motor. Het hart van het hybride systeem – de ISG – is de Integrated Starter Generator. Deze is tussen de motor en de transmissie gemonteerd en gekoppeld aan een geavanceerde accu, die vele malen meer vermogen heeft dan een normale loodzuuraccu.

Integrated Starter Generator
ISG werkt op verschillende manieren. Ten eerste staat een wiellader wel 40% van de tijd stationair te draaien. De ISG zorgt ervoor dat een dieselmotor die stationair draait wordt uitgeschakeld. Hij kan echter vrijwel onmiddellijk weer worden opgestart met behulp van de krachtige accu en bereikt zodoende direct weer zijn optimale werksnelheid. Daarnaast is het traditionele probleem van een diesel, een laag koppel bij een laag toerental, dankzij de ISG verleden tijd. De accu geeft het koppel dan namelijk een stevige elektrische vitaminestoot. De elektromotor van de ISG heeft een koppel tot 700 Nm vanuit stilstand waardoor, om het in vermogen uit te drukken, de ISG voor een onmiddellijke dosis mechanische energie zorgt. Dit is uiteraard bijzonder nuttig bij het starten en optrekken.

Dankzij de combinatie van deze twee punten blijft de dieselmotor lange tijd uitgeschakeld, terwijl hij anders stationair zou blijven draaien. Ook hoeft de machinist het pedaal niet extra diep in te drukken om over voldoende koppel te beschikken, want het maximumkoppel is al bij lage toerentallen beschikbaar. De accu wordt automatisch opgeladen, zonder dat de productiviteit vermindert, aangezien de ISG als een dynamo/alternator werkt.

De ISG mag dan het hart van de L 220 F Hybrid zijn, er zijn natuurlijk nog meer energiebesparende vernieuwingen. Zo heeft hij een elektrisch gestuurde klimaatregeling (die dus niet rechtstreeks gebruik maakt van de motorenergie). In combinatie met de V-ACT Volvo motor en hydraulische systemen zorgen de hybride toevoegingen van de L 220 F voor indrukwekkende verbeteringen op het vlak van efficiëntie en zuinigheid, waarbij de betrouwbaarheid uiteraard optimaal blijft.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels