nieuws

In 2011 is iedereen Belg

Geen categorie

Belgen, Duitsers en andere buitenlanders kunnen in 2011 gratis over onze wegen rijden, terwijl de Nederlandse automobilist dan een kilometerheffing moet betalen. Dat is het scenario dat opdoemt als het kabinet geen manier vindt om auto’s met een buitenlands kenteken te belasten.

In 2011 is iedereen Belg

Deze toekomstvisie uitte hoogleraar fiscale economie Peter Kavelaars van de Erasmus Universiteit deze week in dagblad De Pers. Hij deed in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoek naar de kilometerheffing en luidt nu de noodklok bij zijn voormalige opdrachtgever.

Meer files
In Nederland zullen, na de invoer van de kilometerheffing, de files en de CO2-uitstoot naar verwachting behoorlijk toenemen, als transportbedrijven, met een vestiging of tweede huisje in het buitenland, hun nummerborden in dat andere land kunnen bemachtigen. Daarmee rijden ze straks gratis van Maastricht naar Groningen.
Voor transporteurs die onder normale omstandigheden via Duitsland hadden gereden, is dit Nederlandse alternatief extra aantrekkelijk: niet alleen kosteloos door Nederland rijden maar bovendien ‘Zoll’ uitsparen door Duitsland te mijden. Het vooruitzicht is dan ook, dat de Nederlandse wegen in 2011 overspoeld worden door ‘zogenaamde Belgen’ oftewel Nederlanders met een Belgisch nummerbord
Als de regering niet ingrijpt, zullen volgens de hoogleraar bovendien 59.000 Nederbelgen en 41.000 forenzende Nederlanders uit de Duitse grensstreek ontsnappen aan de fiscale maatregel.

Verhuizen
Nederlanders die aan de kilometerbeprijzing willen ontkomen, kunnen het best verhuizen naar België of Duitsland. Om vervolgens gratis door hun vaderland te rijden. Bedrijven die jaarlijks duizenden kilometers over Nederlandse wegen rijden, kunnen eveneens het alternatief overwegen om zich te gaan vestigen op een bedrijventerrein op enkele kilometers afstand van de Belgisch-Nederlandse grens. Niet eens zo’n slecht plan, want de grondprijzen liggen er veel lager. En je kunt er uitstekend eten.

Kassa
Nederlandse automobilisten betalen straks bijna overal in Europa voor genoten kilometers asfalt. Vooralsnog niet in België, Luxemburg en Liechtenstein, maar wel in Frankrijk en Spanje op de tolwegen en in Duitsland waar ze voor een aantal steden een milieusticker moeten kopen (5 tot 18 euro). Ze komen Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Hongarije, Roemenië en Slowakije niet eens binnen zonder een Autobahnvignet.
In Engeland wordt tol geheven voor bruggen en tunnels en in Noorwegen daarnaast ook voor snelwegen en stadsringen. In Italië moeten Nederlanders betalen voor het betreden van de A1 tot en met de A32, in Portugal zijn alle hoofdwegen beprijsd.

‘Onbesuisd genomen besluit’
Voor oppositiepartij VVD is de situatie die dreigt te ontstaan opnieuw een bewijs dat het kabinet de invoering van het ‘kastje van Camiel’ niet aankan: “Minister Camiel Eurlings heeft niet goed nagedacht over de uitvoering en de handhaving”, zegt Kamerlid Paul de Krom. “De kilometerheffing is veel ingewikkelder dan het kabinet in eerste instantie dacht. Dat probleem komt nu levensgroot op tafel.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels