nieuws

Trucks beter zichtbaar door nieuwe contourmarkering

Geen categorie

Nieuwe vrachtwagens, aanhangers en trailers worden beter zichtbaar. Bij slecht weer en in het donker zal retroreflecterende contourmarkering vanaf midden dit jaar uitkomst bieden

Trucks beter zichtbaar door nieuwe contourmarkering

.

Retrofreflecterende markering weerkaatst licht scherper dan ‘gewoon’ reflecterend materiaal. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) kan dat twee tot drie doden en tot dertig gewonden per jaar schelen.

Bestaande voertuigen
Brancheorganisatie TLN steunt de plannen nu Nederland niet meer vooruitloopt op de rest van Europa en bestaande voertuigen niet hoeven te worden aangepast, lichtte vrijdag beleidssecretaris Ambro Smit toe. ,,Voor een trailer lopen de kosten van zo’n markering op tot 800 euro.”

Zichtbaarheidseisen
Vrachtwagens moesten de afgelopen decennia al aan de nodige zichtbaarheidseisen voldoen. Dat gaat van reflecterende lengtedriehoeken uit de jaren vijftig, tot de gele retroreflecterende kentekenplaat die in 1977 zijn intrede deed.

Twee jaar later kwamen daar voor voertuigen boven 3,5 ton (diagonaal gestreepte) markeringsborden bij. Sinds 1983 moeten voertuigen reflecterende zijmarkering hebben, die sinds 1995 ook verlicht moet zijn.

De nieuwste ‘zichtbaarheidstrepen’ zijn vanaf 10 juli geldig voor nieuw geregistreerde voertuigen boven 7,5 ton.

Wettelijke regels
Het voorstel was oorspronkelijk afkomstig van Duitsland. Volgens onderzoek van de universiteit van Darmstadt uit 2000 zijn zulke vrachtwagens minder vaak bij ongelukken betrokken. Maar ook leveranciers van retroreflecterende tape zoals 3M hebben volgens TLN jarenlang gelobbyd om contourmarkering verplicht te laten stellen.

Volgens een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt de bewuste Europese richtlijn omgezet in het voertuigreglement, de wettelijke regels voor voertuigen.

Reageer op dit artikel