nieuws

Innovatief brandblussysteem voor tunnels

Geen categorie

Op zaterdag 19 en zondag 20 januari werd een innovatief blussysteem voor tunnelbranden, de Steamexfire, succesvol getest in de in aanbouw zijnde Hubertustunnel in Den Haag.

Innovatief brandblussysteem voor tunnels

Het Steamexfire-systeem wordt aangedreven door een turbojet gasturbine – een soort vliegtuigmotor – en werkt volgens het principe van inertisatie ofwel het verminderen van zuurstof.

Inertiserend vermogen
Het verminderen van de zuurstof als voeding voor brand is tot op heden nog niet toegepast in tunnels. Naast het inertiserend vermogen heeft de Steamexfire een sterk koelend en dus dempend effect op een brand doordat tegelijk met het weghalen van de zuurstof stoom en waterdamp door het apparaat wordt geproduceerd.

Succesvolle proef
De Steamexfire is een Nederlandse vinding van Liberty Gasturbine Holland uit Putten. De bedenker, Michel Kooij, heeft in samenwerking met advies- en ingenieursbureau Movares in Utrecht de mogelijkheden van het brandbeheers- en blussysteem voor tunnels onderzocht. De resultaten daarvan waren positief.

Op grond daarvan besloten Rijkswaterstaat en ProRail medewerking te verlenen aan een praktijkproef in een echte tunnel. Dit gebeurde afgelopen zaterdag en zondag in de Hubertustunnel in Den Haag. De proef werd mogelijk gemaakt door de medewerking van de aannemerscombinatie die de Hubertustunnel bouwt, BAM Civiel, Van Hattum en Blankevoort en Wayss & Freytag Ingenieurbau, en de opdrachtgever, de Gemeente Den Haag.

Zuurstofarm
Tijdens de praktijkproef werd de mobiele uitvoering van de Steamexfire voor de ingang van de tunnelbuis geplaatst. De tunnelbuis, met een lengte van 1500 meter, werd vervolgens onder verschillende randvoorwaarden zuurstofarm gemaakt.

Rijkswaterstaat en ProRail hebben aan TNO opdracht gegeven om tijdens de test metingen uit te voeren om het verloop van het inertisatieproces in tunnels vast te stellen. Met de resultaten van de testmetingen kan ook het moment van inzet van het brandblussysteem nader worden bepaald.

Afsluitplug
Naast het nieuwe Steamexfire-systeem werd door Liberty Gasturbine en Movares ook een voor Nederland nieuwe methode geïntroduceerd en getest om een tunnel in enkele minuten af te sluiten. Dit gebeurt door een opblaasbare ‘plug’. Deze plug voorkomt de toevoer van verse lucht en dus zuurstof tijdens het inertisatieproces.
Er bestaat wereldwijde belangstelling voor de nieuwe blustechniek, met name omdat Liberty Gasturbine Holland al enkele grote mijnbranden in het buitenland (Canada en Zuid-Afrika) heeft geblust met de Steamexfire.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels