nieuws

Subsidieregeling roetfilters per 1 januari 2008

Geen categorie

Vanaf 1 januari 2008 geldt een subsidieregeling voor ‘retrofit’ roetfilters voor mobielewerktuigen. Alle ins en outs over deze regeling werd duidelijk tijdens een training van brancheorganisatie BMWT, eind vorige week in Ede. Ook de

overheid en enkele roetfilteraanbieders waren initiatiefnemers.

Subsidieregeling roetfilters per 1 januari 2008

De aanwezigen in de zaal zijn voornamelijk aanbieders van mobiele werktuigen. Zij moeten hun klanten goed informeren over de mogelijkheden van filters en de subsidieregeling.

De subsidie op inbouw achteraf, zoals retrofit inhoudt, geldt niet voor alle mobiele werktuigen. Alleen machines met een dieselmotorvermogen van 75 kW en hoger komen in aanmerking. Het betreft dan tevens motoren uit de fase II en IIIA. De subsidie betreft 35% van het aanschafbedrag voor het filter inclusief montage. Hierbij geldt een maximum bijdrage van € 5.000 per filter.

Subsidie
In het subsidiepotje zit een bedrag van € 7 miljoen, goed voor circa 2.000 tot 2.400 gesubsidieerde filters, maar er wordt verwacht dat het geld sneller op is. “Veel bedragen zullen toch dicht op die € 5.000 zitten en dan kom je niet verder dan 1.400 stuks, ” aldus fabrikant Liebherr

Niet alle filters komen in aanmerking voor subsidie. Ze dienen of te voldoen aan de VERT-certificering of een Heavy Duty filter te zijn, aangevuld met een COP (Conformity of Production) en een verklaring dat het filterelement niet omkeerbaar is te monteren. Daarnaast is het gebruik van zwavelarme diesel (EN 590) verplicht en dient de motor optimaal te functioneren om de vorming van roet te voorkomen.

Heropvoeding gewenst
“Maar dan komt nog het allerbelangrijkste”, verwoordt Hogeland de mening van vele collega’s in de zaal. “Welk filtersysteem je ook toepast, de gebruiker van de machine dient heropgevoed te worden. Om 06.30 uur de motor starten en die dan eerst een kwartier stationair laten lopen om tijdens een bak koffie een lekkere cabinetemperatuur te krijgen, dat kan echt niet meer.”

Begin januari verschijnt er een brochure waarin de diverse zaken rondom de subsidieregeling beschreven staan. Ook komen technische zaken rondom roetfilters aan de orde.

Lees het complete verhaal in BouwMachines 16

Reageer op dit artikel