nieuws

Oneerlijke concurrentie onveilige truckende tractoren

Geen categorie

Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleit in het kader van de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat deze week in de Tweede Kamer voor kentekingen van tractoren.

Oneerlijke concurrentie onveilige truckende tractoren

Sinds 1995 mogen landbouwtrekkers als gevolg van een wijziging in de Wegenverkeerswet op de openbare weg rijden, ook al wordt de trekker niet voor een landbouwbestemming gebruikt. Deze wijziging heeft geleid tot meer onveilige situaties op het onderliggend wegennet door een toename van het gebruik van landbouwtrekkers in het beroepsgoederenvervoer.

Misgelopen inkomsten
Het laten rijden van een landbouwvoertuig biedt verschillende voordelen ten opzichte van het laten rijden van een vrachtwagen voor beroeps-goederenvervoer. Zo wordt oneerlijke concurrentie in de hand gewerkt, waardoor de transportsector jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan inkomsten misloopt. Ook de veiligheid wordt volgens TLN minder.

Oneerlijke concurrentie
TLN vindt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie omdat landbouw-voertuigen zijn vrijgesteld van wegenbelasting, Eurovignet en APK-keuring en een kenteken voor dergelijke voertuigen is niet verplicht.Bestuurders van landbouwtrekkers hoeven niet hoeven te beschikken over een groot rijbewijs en ook niet over een chauffeursdiploma.

Trekkers hoeven niet aan de hoge en kostenintensieve milieu-eisen hoeven te voldoen en ze rijden op goedkope en milieuvervuilendere rode diesel.

Veiligheid
Volgens TLN zijn agrarische trekkers onveilig omdat veiligheidsvoorzieningen, zoals de dodehoekspiegel en zijafscherming voor fietsers nog steeds niet verplicht zijn en een rijbewijs niet verplicht is. Een 16-jarige mag met een trekker en één of meerdere aanhangers met een lading tot maar liefst 50 ton op de openbare weg rijden.

Landbouwtrekkers mogen maar 25 kilomter per uur rijden, maar vaak rijden ze harder en zijn ook nog eens vaak te zwaar beladen zijn. Het (te) grote gewicht en de (te) hoge snelheid zorgen voor gevaarlijke situaties en veroorzaken aanzienlijke schade aan de openbare weg. Ook hoeven landbouwtrekkers niet APK-gekeurd te worden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels