nieuws

Nummer drie wereldwijd Terex presenteert breed programma

Geen categorie

Met een letterlijk spetterende presentatie toonde Terex begin oktober in Spanje haar totale productpallet. De bonte verzameling materieelbedrijven die de Amerikaan het afgelopen decennium verzamelde, is nu tot één merk gesmeed.

Nummer drie wereldwijd Terex presenteert breed programma

De kleur is standaard wit, met daarop een enkele variatie. Doorgroeien is nu het motto.

Kampioen
Zoals ieder zichzelf respecterend Engels/Amerikaans bedrijf, heeft ook Terex een krachtige marketingboodschap. Zo krachtig dat na aanvang van een presentatie de halve zaal door de snoeiharde ouderwetse rockmuziek en bijbehorende lichtflitsen last van epilepsie krijgt. Kijken we echter door de marketingbullshit heen dan blijft er bij Terex een goede boodschap over. ‘We are the champions’, mag dan nog wel niet helemaal waar zijn; op koers is de firma in ieder geval wel.

Sterke merken
Terex claimt op dit moment, na Caterpillar en Komatsu, een derde plek op de wereldranglijst materieelbedrijven. Deze derde plek heeft ze verworven door een rij van acquisities. De afgelopen jaren heeft ze de aankopen ondergebracht in enkele divisies, op een paar plekken schoon schip gemaakt en opnieuw opgebouwd. Zo is ze erin geslaagd binnen het grondverzet met Terex Construction een breed programma neer te zetten. Daarnaast heeft ze sterke merken in de recycling, mijnbouw en bij hoogwerkers.

Robert Isaman, directeur van Terex Construction, legt uit dat Terex nu van een holding company naar een operating company aan het groeien is. Terex is in het huidige stadium jong volwassen en richt zich nu op generieke groei. Centraal staat hierbij de kostprijs tijdens de hele levensduur van de machine. ‘Als de klanten succes hebben, hebben wij dat ook.’

En die visie en stelling zijn natuurlijk niet alleen aan Terex voorbehouden. Zeker als men weet dat de bouw wereldwijd 5 triljoen dollar (3,5 triljoen euro) omzet en dat bouwmaterieel daar 2 procent (70 miljard euro) van meepikt.

Knikdumper
Van deze grote koek wil Terex nu graag een groter part dan het huidige. En de mogelijkheden zijn er nog. Terex is dan weliswaar nummer drie wereldwijd, maar met geen enkel product is het de nummer één wereldwijd. Als voorbeeld dient de Terex knikdumper waarvan de productie plaatsvindt in het Schotse Motherwell en negentig procent van de aantallen in het Verenigd Koninkrijk blijven. Daar is dus in de visie van Isaman nog wel iets te winnen.

Als hij verder gaat en stelt dat zo goed als alle producten nu de naam Terex dragen en in wit leverbaar zijn, volgt onvermijdelijk de vraag: ‘En Genie dan?’. Genie blijft als naam bestaan en de kleur blijft blauw. De hoogwerkers worden voornamelijk in de verhuur weggezet en dat vergt in de opinie van de Terex voorman een andere marktbenadering. Genie blijft lid van de Terex familie, wordt nog eens extra benadrukt.

Full liner
Tot slot stelde Isaman dat binnen de grondverzetwereld Terex zich als full liner zal ontwikkelen. Voordat daarover lastige vragen werden gesteld, gaf hij zelf meteen aan dat schrankladers nog ontbreken. Maar dat moet ons inziens gezien de goede banden die Terex ooit had met Daewoo/Doosan, inmiddels eigenaar van Bobcat, toch geen enkele probleem zijn.

Een slimme Engelse journalist vroeg tot slot of Terex nog eens motoren zou gaan produceren, naar het voorbeeld van JCB. Niet logisch, was het antwoord. Het productscala van Terex is veel te groot om ooit voldoende aantallen te halen voor een enkele motor.

Presentatie op één plek
Het productscala van Terex is inderdaad groot. Op het demonstratieterrein in La Manga had de nummer drie het merendeel van haar pakket bijeen gebracht. Onder de meest strenge veiligheidsmaatregelen en opnieuw vergezeld van een leuk deuntje, werden die één voor één aan het publiek voorgesteld. De nieuwe machines hadden we allemaal al op de Bauma gezien.

Voordeel hier was dat we ze aan het werk konden zien en niet afgeleid werden door ander materieel. De Bauma is wel heel erg leuk, maar ook wel heel erg veel. De individuele fabrikant heeft voor de signalering van het nieuws meer aan een presentatie van zijn producten op een plek voor hem alleen.

TA 12 dumper
Eén primeur was er wel. De nieuwe TA 12 dumper met een capaciteit van 12 ton, aangedreven door een 96 kW (130 pk) Perkins diesel en met een maximale snelheid van 30 kilometer per uur. Niet direct een product waar er in Nederland tientallen van over de toonbank zullen gaan, maar voor Terex wel een mijlpaal gezien het feit dat dumpers met de lading voor de bestuurder tot nu toe niet verder gingen dan 10 ton.

Graafmachines en wielladers in La Manga
Uit Rothenburg ob der Tauber had Terex de minigraafmachines JC 25 meegebracht. Deze mini weegt 2,6 ton, is dus ideaal voor op de aanhanger, en wordt aangedreven door een driecilinder Mitsubishi 16,5 kW (22,5 pk) diesel.

Bij de zwaardere wielladers mochten we de TL 210, TL 420 en TL 450 bekijken. De eerste heeft een gewicht van 12,5 ton en een motorvermogen van 74,5 kW (102 pk). De beide zwaardere machines komen uit de voormalige Kaelble fabrieken en wegen 23,3 en 23,9 ton. Ze hebben een motorvermogen van respectievelijk 216 kW (290 pk) en 231 kW (310 pk).

De vierwiel gestuurde compacte wiellader TL 80 AS is de eerste voor Terex in zijn soort. Hij weegt 4,5 ton en de diesel brengt 44 kW/60 pk.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels