nieuws

Hybridetechniek nu ook bij vrachtwagens (met film)

Geen categorie

Nu we steeds meer aan hybridetechniek beginnen te wennen bij de personenauto’s, wordt de techniek ook al bij de vrachtwagens zichtbaar. Zowel DAF, Iveco, Mercedes-Benz als ZF-Getriebe toonden op de BedrijfsautoRAI 2007 in Amsterdam de eerste prototypes.

Hybridetechniek nu ook bij vrachtwagens (met film)

De BedrijfsautoRAI heet officieel de TERTS 2007, oftewel The European Road Transport Show. Milieu stond dit jaar hoog in het vaandel bij veel truckfabrikanten. Er waren een aantal vrachtwagens met hybridetechnologie te bewonderen.

DAF
Het prototype van de DAF LF hybridetruck werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Eaton, TNO, de TU Eindhoven en Leyland Trucks, eveneens een PACCAR-onderneming. Het voertuig maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij de truck wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide.

Het prototype van de 7,5 tons LF Hybridetruck is uitgerust met de nieuwe 4,5 liter Paccar FR (EEV) dieselmotor met een maximum vermogen van 118 kW en is gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak. Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een elektromotor met een vermogen van 44 kW aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen maar ook als generator kan functioneren.

Tweeling
Ook Iveco toonde een hybride prototype in de vorm van de ML 120EL 22/P Hybrid vrachtwagen. Deze wordt aangedreven door een Iveco Tector E5 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 160 kW en, net als de DAF, gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak. Ook hier een parallelle opstelling van de elektromotor die 44 kW vermogen levert.

Tandwielen
Versnellingsbakspecialist ZF werkt aan hybride totaaloplossingen waarbij de elektromotor volledig ingekapseld is bij de versnellingsbak. Ook hier een parallelle opstelling, blijkbaar meest favoriet en het meest efficiënt voor gebruik in bedrijfswagens. Hybride aandrijvingen bieden volgens ZF vooral in stadsverkeer hun voordelen.

Het bedrijf liet op de BedrijfautoRAI onder meer een inbouwklare module zien, bestaande uit een elektromotor met een vermogen van 54 kW, een koppeling en een actuator. Deze module kan bij een Sprinter van Mercedes-Benz worden ingebouwd tussen motor en versnellingsbak. De elektromotor is dusdanig sterk, dat er geen verschil is tussen de dieselmotoraandrijving en de elektromotoraandrijving.

» Bekijk hier een video over de aandrijving in hybride trucks.

Door: Paul Quadvlieg | AT Aandrijftechniek

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels