nieuws

Bobcat opent nieuwe fabriek voor Europa

Geen categorie

De Amerikaanse fabrikant Bobcat, marktleider schrankladers, wil binnen vier jaar in Europa marktleider compact materieel zijn. In Dobris, 35 kilometer van Praag, heeft ze daarvoor recent een productiefaciliteit voor schrankladers, minigraafmachines en uitrustingsstukken geopend.

Bobcat opent nieuwe fabriek voor Europa

In 2008 moeten er 900 eenheden per maand van de band rollen. Binnen vier jaar moeten dat er twee keer zoveel zijn.

Uitvinding
Bobcat is in 1958 in Gwinner, Noord Dakota van start gegaan. De oprichter E.G. Melroe begon met een paar dozijn personeelsleden en maakte zijn uitvinding, de schranklader, wereldwijd tot een succes. Als logo koos men het katachtige roofdier de lynx (bobcat in het Engels). Deze heeft als eigenschap tijdens de jacht in volle vaart haaks van richting te kunnen veranderen. De Bobcat schranklader kan dit ook.

Tsjechië in beeld
Bobcat is al jaren marktleider schrankladers wereldwijd. Dit heeft ze te danken aan een doorlopende innovatie en een voortdurende focus op begrippen als ‘customer satisfaction’, ‘customer delight’en ‘superior value’. Innovatie is bij Bobcat duidelijk aantoonbaar, de toegevoegde marketingbegrippen tref je bij ieder Engels/Amerikaans bedrijf aan en is vast onderdeel van peptalk tijdens verkoperstrainingen.

Bobcat richtte met een overeenkomst in Engeland in 1965 zijn focus op Europa. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw wordt er een verkooporganisatie vanuit België vormgegeven en in 2000 koopt Bobcat de verreikerfabriek van Sambron in Pont Chateau, Frankrijk.

Overname
Tsjechië komt in beeld met de overname van Superstav in Dobris in 2001. Deze onderneming produceerde zelf een schrankladerachtige en maakte daarnaast voor derden bakken voor wielladers. In 2004 wordt de eerste Bobcat schranklader in Dobris gefabriceerd. De nieuwe fabriek in Dobris moet alle schrankladers en minigraafmachines gaan produceren voor de markten in Europa, Rusland, Afrika en het Midden Oosten.

Richard Pedtke, president van Bobcat, licht de investering in Tsjechië toe door te wijzen op regionalisatie van de productie en de groeiende nieuwe markten in het Oosten. Daarbij gevoegd het gegeven dat lokale productie verzendkosten en schade tijdens transport voorkomt. Men kan sneller reageren op regionale marktbehoeftes, de Europese klant is de Amerikaanse niet, en hoeft nu minder op voorraad te bestellen vanuit de States. Kortere levertijden zijn het resultaat.

Op dit ogenblik worden de modellen geleidelijk aan overgebracht vanuit Gwinner naar Dobris. Je kunt dan ook in de fabriek zien dat de capaciteit vele malen hoger is dan de productie. Volgens de directie kan men in Dobris zeker vijf jaar groeien. Volgend jaar moeten er in Tsjechië 800 eenheden van de band rollen. Dit aantal moet in 2011 twee keer zo hoog zijn.

Doosan Bobcat schrankladers En dan komt vanzelf de overname van Bobcat door het Koreaanse Doosan in beeld. Doosan en Bobcat sluiten in het programma perfect op elkaar aan. Doosan is sterk in het midi en zware grondverzetsegment en Bobcat mag zich marktleider noemen in het compacte, lichte segment. Vragen zijn nu: wat gaat de Koreaan doen met haar eigen mini’s en skidsteers en blijft de naam Bobcat op het materieel?

Beide vragen en dus ook de antwoorden werden door de directie van Bobcat in nevelen gehuld. ‘De verkoop is nog niet helemaal afgerond en beide ondernemingen snuffelen op dit moment aan elkaar. Wereldwijd moeten de registraties van beide firma’s nog tegen het licht worden gehouden en er moet nog toestemming komen van autoriteiten en kartelwaakhonden.’

Verdwijnen naam Bobcat?
Doosan produceert maar 1500 schrankladers per jaar terwijl Bobcat aan schrankladers en minigraafmachines verleden jaar 40.000 eenheden heeft weggezet. Het verdwijnen van de naam Bobcat is dus absoluut niet aan de orde. Zoals gezegd is de naam synoniem voor de schranklader en het zou zeer onverstandig zijn aan dat beeld te tornen. Een keer op keer heftig ontkennen is dan ook het antwoord op de vele afgevuurde vragen.

Maar zoals iedereen weet was de naam Atlas ooit synoniem voor mobiele graafmachines. Dit heeft Terex er niet van weerhouden haar eigen naam op deze machines te plakken. Weliswaar praat je hier over een kleinere markt, maar dat sluit niet uit dat voor een grotere markt vanuit het hart van de chaebol in Korea toch nog eens anders beslist wordt.

Nu we het toch over Terex hebben: Bobcat blijft de bestaande overeenkomst voor de productie van onder andere laders met Terex/Schaefff handhaven. De laders zijn vooral op de Duitse markt voor Bobcat een welkome aanvulling binnen het totale programma.

20 man aan de schop
Met de nieuwe fabriek in Dobris wil Bobcat een impuls geven aan haar verkoop op de markten in Europa, Rusland, Afrika en het Midden-Oosten. De totale wereldmarkt neemt op dit moment 100.000 schrankladers af, waarbij het overgrote deel in de Amerika weggezet wordt.

Groeipotentie is er in de nieuwe markten zeker. Bedenk alleen maar eens dat er vorig jaar 250 schrankladers in China verkocht werden en dat deze regio goed is voor een kwart van de wereldbevolking. Wat gebeurt er als de welvaart toeneemt en die 20 man aan de schop vervangen worden door een schranklader? Helaas voor Bobcat zullen ook andere fabrikanten dit al wel doorhebben.

Bobcat productie wereldwijd
Het merendeel van de productie van Bobcat vindt plaats in Gwinner Noord Dakota/USA. Hier werken 2400 mensen en beslaan de gebouwen 115.000 vierkante meter. In Pont Château/Frankrijk, waar Bobcat de verreikers produceert, werken 300 mensen en is 18.000 vierkante meter bebouwd.

De nieuwe fabriek in Dobris/Tsjechië beslaat 23.000 vierkante meter en biedt werk aan 470 medewerkers. Totaal heeft Bobcat in Europa 900 mensen het werk. Tenslotte is er nog een kleine fabriek in China met 32 personeelsleden. Doosan gaat uiteindelijk 4,9 miljard dollar (3,5 miljard euro) betalen voor Bobcat aan huidig eigenaar Ingersoll Rand.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels