nieuws

10.000ste Mecalac ziet het levenslicht

Geen categorie

De Franse machinefabrikant Mecalac vierde afgelopen maand grootst de productie van de 10.000ste machine. Een moment om terug te blikken op het verleden, maar ook het vizier te richten op de toekomst.

10.000ste Mecalac ziet het levenslicht

Zo wil de onderneming over vijf jaar een machine met hybride aandrijving op de markt brengen. Ondertussen wordt ook gewerkt aan een machine met brandstofcel, die naar verwachting over 15 jaar beschikbaar kan komen.

Het was voor Henri Marchetta, de hoogste baas van de Mecalac Ahlmann Group, een emotioneel moment. In aanwezigheid van personeel en pers presenteerde hij in het Franse Annecy de 10.000ste Mecalac, een voor deze gelegenheid in zilvergrijs uitgevoerde 12 MXT. Dit is de meest populaire machine uit de Mecalac-range, door de fabrikant aangeduid als een multifunctionele grondverzetmachine.

De productrange van Mecalac is, aldus Marchetta, gebaseerd op innovatie, veelzijdigheid, compactheid, prestatie en veiligheid. In 1984 presenteerde de in 1974 opgerichte onderneming zijn eerste hydraulische machine, de 11 CX. Deze 9 tons machine had alle kenmerken van een typische Mecalac; multi-inzetbaar om te graven, te laden, te heffen en te hijsen. Dankzij het gepatenteerde snelwisselsysteem, revolutionair voor die tijd, hoefde de machinist niet langer de cabine uit om de uitrustingsstukken te verwisselen.

Groeistrategie De komst van Henri Marchetta in de jaren negentig betekende een omslag voor de onderneming. Marchetta had een duidelijke groei voor ogen en maakte zich sterk voor een internatonaal dealernetwerk. Momenteel heeft Mecalac ruim 150 dealers. Binnen deze groeistrategie paste ook de introductie van de 12 MXT en de 14 MXT in 1996 en de overname van de Duitse wielladerfabrikant Ahlmann in 2002. Met die overname ontstond de Mecalac Ahlmann Group.

Meest recente aanvullingen op het productenpakket zijn de in 2003 gelanceerde 13 tons 714 hydraulische graafmachine, die zowel op banden als op rupsen beschikbaar is, en de 11 tons 712 MC op rupsen die afgelopen jaar werd geïntroduceerd. In 2006 kwam ook de 714 MW RR (voor werken op het spoor) op de markt.

Meer nieuwigheden zijn in aantocht. Medio volgend jaar start de productie van de 8 MCR. Naar verwachting zullen de eerste machines van dit type, die de mogelijkheden van een minigraver combineert met die van een schranklader, begin 2009 op de markt verschijnen. Een prototype van deze 6 tons rupsmachine was al te zien op Intermat 2006 en Bauma 2007. Op termijn is ook een versie op banden te verwachten. Ook een 8-tons versie, de 10 MCR, staat op stapel.

Mecalac richt zich op deze markt gezien de groeicijfers voor dit type machines in de afgelopen jaren. In 2004 werden in West-Europa 7052 rupsmachines in de 5 – 8 tons klasse verkocht, twee jaar later waren dat er 11.103.

Rem op groei
De Mecalac Ahlmann Group produceerde het afgelopen jaar 1200 machines: 700 Mecalac’s en 500 Ahlmann’s. De 400 personeelsleden realiseerden in 2006 een omzet van 104 miljoen euro. Voor dit jaar wordt een groei voorzien van tien procent. Mecalac-directeur Henri Marchetta maakte daarbij wel de kanttekening dat de groei wordt geremd door problemen bij de levering van staal en componenten. ‘Daarmee heeft iedere machinefabrikant te maken. Een groei van meer dan tien procent is daardoor voor ons niet haalbaar.’

Het merendeel van de Mecalac Ahlmann machines vindt zijn weg in Frankrijk (49%) en Duitsland (27%). Van de resterende 24 procent komt, via Ahlmann Nederland, een aanzienlijk deel terecht in de Benelux.

Doel voor de komende jaren is meer machines te produceren. In Annecy, waar de Mecalac machines worden geassembleerd, verlaten nu per dag 4 machines de fabriek. Uitbreiding van de productielijn moet er voor zorgen dat binnen vijf jaar 6 à 7 machines per dag gereed komen.

Hybride en brandstofcel
Rond die tijd zal Mecalac ook de eerste machine met hybride aandrijving op de markt brengen, zo werd aangekondigd tijdens het bereiken van de mijlpaal van de 10.000ste Mecalac machine. De machines van Mecalac draaien vanwege de compacte afmetingen en de verschillende inzetmogelijkheden veelal in een stedelijke omgeving, waar extra zorg is voor emissies. Mecalac ontwikkelt zijn eerste hybride aangedreven machine in samenwerking met motorenfabrikant Deutz.

Op de lange termijn, Mecalac denkt over vijftien jaar, verwacht de Franse machinebouwer zijn eerste machine met een brandstofcel te kunnen vermarkten. Een brandstofcel heeft in vergelijking tot bestaande energieopwekkers een veel hoger rendement, omdat de omzetting van de brandstof (waterstof) in energie direct plaatsvindt en niet in meerdere fasen, zoals bij de verbrandingsmotor. Mecalac werkt bij deze techniek samen met het Franse energie-instituut CEA. Eén van de vraagstukken die moet worden opgelost is de opslag van de waterstof. Onderzocht wordt nu of het contragewicht een bergingsplaats kan bieden.

Twee productielocaties in Frankrijk
Mecalac Ahlmann Group beschikt in Frankrijk over twee productielocaties, één in Albens en één in het 20 minuten rijden verderop liggende Annecy. In Albens is Hydromo gevestigd, een 100 procent dochteronderneming van de Mecalac Group, waar 45 mensen werkzaam zijn. Hier worden de staalconstructies en de hydraulische componenten voor de Mecalac machines gemaakt. De assemblage van de machines vindt vervolgens plaats in de Mecalac fabriek in Annecy. Hier werken 150 mensen.
Over de vraag waarom Mecalac de productie en assemblage niet op één locatie geconcentreerd heeft, is directeur Henri Marchetta duidelijk. ‘In Annecy beschikken we niet over voldoende ruimte. Bovendien is productiepersoneel daar moeilijk te vinden.’

Informatie:
www.mecalac-ahlmann.com

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels