nieuws

Jubilerend Traxx: ‘Diesel blijft de norm in grondverzet’

Branche

Voor het Nederlandse dieselmerk Traxx bestaat er geen enkele twijfel: in het grondverzet zal diesel ‘nog geruime tijd een substantieel deel van de energiebehoefte blijven uitmaken’. Traxx schrijft dit in een persbericht ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan.

Jubilerend Traxx: ‘Diesel blijft de norm in grondverzet’
Traxx wordt in ons land vermarkt door vier onafhankelijke distributeurs: Slump Oil (Noord), Dalhuisen Olie (Oost), Van Kessel Olie (Zuid) en Schouten Olie (West). Daarnaast zijn er nog enkele regionale leveranciers.

Traxx werd in 2003 op de markt gebracht als alternatief voor rode gasolie. Anno 2018 heeft het merk naar eigen zeggen ongeveer 8 procent van de zogeheten thuistankmarkt in handen.

Traxx zocht naar ‘een nieuwe dieselkwaliteit met verbeterde eigenschappen’

Traxx kwam op de markt toen bleek dat de destijds veelgebruikte ‘rode diesel’ niet voldeed aan de eisen van de eerste commonrail-motoren. ‘Met name de smerende werking en het lage cetaangetal van de rode gasolie baarden toen iedereen zorgen. Dat was voor ons reden om een nieuwe dieselkwaliteit met verbeterde eigenschappen op de markt te brengen. Nadat het ontwikkelingswerk was afgerond, vonden we dat deze diesel wel een eigen naam verdiende. Zo werd Traxx geboren’, zegt Bart De Keuster, productmanager van Traxx.

Het dieselmerk richt zicht vrijwel uitsluitend op de thuistankmarkt. De Keuster: ‘Wij zagen heel snel het risico in van bacteriegroei in de diesel. De preventieve bacteriebestrijder in onze diesel bleek hiervoor een schot in de roos.’

Zoeken naar duurzame oplossingen en werken aan doorontwikkeling

De laatste jaren houdt Traxx zich onder meer ook bezig met het zoeken naar duurzame oplossingen. Dit leidde in 2017 tot de introductie van Traxx Zero, ‘een klimaatneutrale EN590-diesel die de CO2-uitstoot reduceert en de restuitstoot volledig compenseert’.

Voor Traxx staat als een paal boven water dat diesel volop toekomst heeft. ‘Truck-, trekker- en machinefabrikanten blijven investeren in efficiënte dieseltechnologie. Maar dat stelt ook strenge eisen aan de dieselkwaliteit. Wij blijven daarom hard werken aan de doorontwikkeling van Traxx als zuinige, schone en betrouwbare dieselbrandstof voor de thuistankmarkt.’

Andere artikelen over Traxx:

Reageer op dit artikel