nieuws

Pax vervoert stille funderingsmachine ‘Palendrukker’

Branche

Een nieuwe, stille funderingsmachine heeft in Nederland zijn intrede gedaan en is daarmee de eerste in Europa. Deze revolutionaire machine drukt de heipalen geruisloos de grond in. De regie van het transport van deze loodzware machine ligt in handen van Pax Bouw- en Industrieservice.

Pax vervoert stille funderingsmachine ‘Palendrukker’

De stille funderingsmachine maakt het bouwen in binnenstedelijke gebieden eenvoudiger. Er ontstaat immers vrijwel geen overlast voor de omgeving tijdens het aanbrengen van de fundering. Vaak is het heien van prefab funderingspalen eigenlijk geen optie en in bepaalde steden is het zelfs verboden.

Hydraulisch aangedreven, stille funderingsmachine

Heipaalproducenten IJB-Groep uit Lemmer en Bruil uit Ede vonden de oplossing voor dit probleem: een hydraulisch aangedreven, stille funderingsmachine van het Chinese T-Works. Deze machine drukt de palen simpelweg de grond in waarbij enorme contragewichten voor tegendruk zorgen. Je hoort hierdoor geen zware klappen en voelt de grond niet trillen. Geluidsarm en trillingvrij dus. Het drukken van betonpalen is een bestaande, beproefde én betrouwbare oplossing. Het wordt in Azië al decennialang gebruikt, maar is nieuw op de Nederlandse markt.

15 vrachtwagens voor het transport

Pax vervoert de stille funderingsmachine van het Chinese T-Works.

In totaal worden er steeds 15 vrachtwagens ingezet voor het transport van de funderingsmachine.

De loodzware palendrukker van 350 ton is onder andere al ingezet in Gouda, Arnhem en Groningen, en ging onlangs op transport naar het Friese Lemmer. Pax Bouw- en Industrieservice heeft de regie in handen voor de logistiek rondom de unieke machine. Hierbij wordt een combinatie van eigen en ingehuurd materiaal ingezet, zo stelt Roelof Dijkstra van Pax Bouw- en Industrieservice. ‘In totaal worden er steeds 15 vrachtwagens ingezet. We gebruiken vier semidiepladers en een ketelbedtrailer uit het eigen Pax wagenpark. Daarnaast huren we negen schuifzeilopleggers in bij Pax dochter Nabek uit Hoogezand. Daarnaast zetten we nog een dieplader in van Holtrop-Van der Vlist uit Assen.’

Heel gepuzzel

Voordat de machine de eerste keer op transport ging, moesten de nodige voorbereidingen getroffen worden. Niet alleen omdat de machine loodzwaar is, maar bovendien uit veel delen bestaat. Een heel gepuzzel volgens Dijkstra. ‘Vooraf hebben we een heel schema opgesteld met hoe de verschillende delen precies geladen konden worden. Dat was nog een hele puzzel, want werkelijk alles is zwaar aan de machine. Zo zijn er bijvoorbeeld 32 ballastblokken van 6,8 ton per stuk.’  Als alles van de stille funderingsmachine is gedemonteerd, blijft de ‘main body’ van 46 ton over. Deze wordt vervoerd met een eigen drie-assige Nooteboom dieplader van Pax.

Werkelijk alles is zwaar aan de machine. Zo zijn er bijvoorbeeld 32 ballastblokken van 6,8 ton per stuk.

Nieuw laad- en losschema voor elk transport

Ondanks dat de machine elke keer hetzelfde is, is de verplaatsing elke keer weer anders. Voor elk transport moet er dan ook weer een nieuw laad- en losschema worden opgesteld. Zo was er bijvoorbeeld op de bouwplaats in Harlingen zeer beperkte ruimte wat leidde tot een zeer strakke planning. Dijkstra: ‘We hebben de auto’s eerst laten opstellen op een parkeerterrein buiten Harlingen en hebben ze daarna één voor één opgeroepen om te lossen. Op deze manier hebben we alles keurig volgens schema kunnen lossen.’

Voor Pax Bouw- en Industrieservice vormt het organiseren van de logistiek rondom de nieuwe techniek een nieuw specialisme. ‘Wij verwachten dat deze techniek navolging krijgt en dit zijn voor ons precies de projecten waar we onze expertise in de bouw in kwijt kunnen’, aldus Dijkstra.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels