nieuws

GMB draait hybride met Hyundai HX220L

Branche

Specialist in rioleringstechnieken GMB investeerde in een nieuwe Hyundai HX220L. De machine is door leverancier Van der Spek uitgerust met een ECO’nergy hybridesysteem. Hydraulische energie die ontstaat bij het laten zakken van het hefsysteem wordt opgeslagen en weer gevoed aan de cilinders bij het heffen. Motor en pompen hoeven dan haast niets te doen.

GMB draait hybride met Hyundai HX220L

De besparing die draaien met de Hyundai HX220L oplevert, is tweeledig, zegt leverancier Van der Spek. Die praat over ‘reële brandstofbesparing en de economische winst, oftewel de hogere snelheid en het meer kuubs verzetten’.

‘Om veel brandstof te besparen, kun je in een lagere modus (E) draaien. Het motortoerental daalt dan en de pomp wordt minder belast, waardoor het brandstofverbruik maximaal zal dalen. Andersom geldt: ga je op vol vermogen draaien, dan zal de machine enorm snel worden en flink meer kuubs verzetten’, verklaart de leverancier.

Specialist in rioleringstechnieken GMB investeerde in een nieuwe Hyundai HX220L.

Voor GMB voorzag Van der Spek de machine van een Engcon draaikantelstuk.

Hybridesysteem op Hyundai HX220L

Tijdens het laten zakken van de hefinrichting wordt de energie die vrijkomt, opgeslagen. Via de rechter hefcilinder gaat de energie naar de accumulator. Bij het bedienen van de hef wordt de energie teruggegeven aan de hefcilinders. De dieselmotor en hydrauliekpompen hoeven dan nauwelijks te werken.

Het hybridesysteem werkt met diverse druk- en temperatuursensoren. Met deze gegevens regelt de controller twee proportionele ventielen voor het gecontroleerd teruggeven van de energie aan de cilinders. Een directe verbinding tussen boomcilinder bodemzijde en het ECO’nergy ventielblok zorgt ervoor dat de machine goed in de hand ligt en ook opgedrukt kan worden.

Drukken en liters opslaan

Hyundai HX220L met AAVM-camerasysteem. Met input van de 4 camera's berekent de computer een bovenaanzicht van de machine. Zo zie je als machinist wat er om je heen gebeurt.

Met input van de 4 camera’s berekent de computer een bovenaanzicht van de machine. Zo zie je als machinist wat er om je heen gebeurt.

De 23-tons Hyundai HX220L wordt aangedreven door een Cummins 6-cilinder. Met AdBlue-injectie maar zonder roetfilter voldoet de motor aan Stage 4. De extra hydraulische functies zijn voorzien van elektrische proportionele bediening. Via het display kunnen drukken en liters van meerdere uitrustingsstukken ingesteld en opgeslagen kunnen worden.

De Hyundai is verder voorzien van het AAVM-viercamerasysteem met MOD (Moving Object Detection). Verder een verwarmde stoel, Bluetooth bellen via de MP3-radio, keyless starten, startbeveiliging, ledwerklampen, een opklapbare treeplank en 5 jaar gratis monitoring via de HiMate-website.

Engcon draaikantelstuk

Voor GMB voorzag Van der Spek de machine van een Engcon draaikantelstuk, een extra ballastgewicht en een BM-Air cabine-overdruksysteem. Verder een Trimble 3D GPS-systeem, een Groeneveld automatisch vetsmeersysteem en uiteraard de herkenbare blauwe bedrijfskleur. Het spuitwerk is door Prima Equipment in Hardenberg uitgevoerd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels