nieuws

Spierings Kranen: giek brak af door lasfout

Branche

Een productiefout is de boosdoener van het plotseling afbreken van de 44-meter lange giek van een mobiele kraan vorige maand op een bouwplaats in Harderwijk, verklaart kranenbouwer Spierings uit Oss.

Spierings Kranen: giek brak af door lasfout

Voor bouwer TBI was het toch even schrikken toen vorige maand op een bouwplaats in Harderwijk een 44-meter lange giek afbrak van een negen jaar oude mobiele kraan. Geen doden of gewonden, nauwelijks vertraging of schade, op een paar beschadigde steigerpijpjes na, verklaarde directeur Hans Smit een dag na het incident.

Toen was vooral de vraag: hoe kon dit gebeuren. De kraan was net gekeurd. Kranenbouwer Koos Spierings sloot een menselijke fout direct uit. Er moest iets aan de hand zijn met de constructie.

‘Tuistang scheurde door niet waar te nemen defect’

Een maand later blijkt die inschatting te kloppen. “Ter plaatse is geconstateerd dat er een tuistang aan de achterzijde van de mast is afgescheurd, waardoor de gieken niet langer omhoog gehouden konden worden en op het gebouw terecht kwamen.”

De tuistang dus. Waardoor die afscheurde werd later duidelijk: er zat een onvolkomenheid in de las. In de loop der tijd is vanuit dat “initieel defect” scheurgroei opgetreden totdat de resterende doorsnede te klein werd om de optredende spanningen door te leiden. Met een breuk van de tuistang als gevolg.

Koos Spierings: Het betreft een initieel defect, dat niet zichtbaar was bij de productie.

Koos Spierings: “In feite zijn twee stukken staal niet goed aan elkaar verbonden. Kennelijk is dat foutje er tussendoor geslipt. Maar het betreft nogmaals een initieel defect, dat niet zichtbaar was bij de productie. Alleen toont het zich naar verloop van tijd wel middels een scheur.”

In Nederland staan 110 vergelijkbare kranen (Spierings SK498-AT4). De kranenbouwer heeft alle gebruikers gevraagd om ze te inspecteren. Spierings concludeert op basis van die informatie dat er geen vergelijkbaar kritische tuistang is geconstateerd. “Op de plekken die zijn onderzocht, is het nergens kritisch.”

Operatie kraan

Om toch eventuele zorgen bij kraanmachinisten of bouwers weg te nemen biedt Spierings ze de mogelijkheid om de verbinding (stuiklas) te versterken. “Door middel van de modificatie kunnen we deze verbinding wijzigen in een lasverbinding waar de optredende krachten in een langs richting worden doorgeleid. Op deze manier wordt een minder kritische verbinding verkregen.”

In 2013 brak er ook een giek af van een kraan van Spierings. Ook toen was er iets met de las aan de hand. Toch zijn de twee incidenten niet met elkaar te vergelijken volgens commercieel directeur Koos Spierings. “Toen ging het om kerfwerking. En zat de las ingeslepen.”

Bron: Cobouw

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels