nieuws

Doek valt voor Ginaf 8×8

Branche

Na een moeizame start stopt Ginaf na twee afgeleverde voertuigen al weer met de 8×8 uitvoering. Het Nederlandse truckmerk kan de ontwikkelingen niet meer bijhouden en is te klein om de ontwikkelingskosten te dragen. Met dit besluit komt een einde aan de bouw van trucks met aangedreven voorassen bij Ginaf. De dealers worden vandaag ingelicht over de nieuwe koers van Ginaf.

Doek valt voor Ginaf 8×8

De kippertest met 8×8 voertuigen, waarover BouwMachines publiceert in de augustusuitgave, is nog niet eens klaar en nu blijkt Ginaf de stekker al weer uit het 8×8 project te trekken. Het was ook een uiterst moeizaam proces om tot een Euro-6 8×8 te komen. Maar liefst drie jaar na de officiële introductie tijdens de BedrijfsautoRAI van 2015 werd de eerste rijdende truck afgeleverd en op kenteken gezet. Dat was een truck voor De Waard, en ook de tweede 8×8 van Ginaf ging naar dat bedrijf.

Ginaf stopt met aangedreven voorassen

Vandaag wordt echter bekend dat Ginaf stopt met het bouwen van deze oer-terreinwagens. Nu DAF de motoren en versnellingsbakken weer heeft gewijzigd in de stap naar Euro-6 C kan Ginaf het allemaal niet meer bijhouden. Alle software voor de speciale schakelprogramma’s zou opnieuw geschreven moeten worden en met de huidige ontwikkelingen is dat voor de kleine Nederlandse truckbouwer niet meer op te brengen. Ginaf stopt daarom met onmiddellijke ingang met het produceren van trucks met een eigen chassis zoals de 8×8 en de 10×8.

Ginaf blijft zich wel bezig houden met de aanpassing van DAF trucks met asbijplaatsingen, wide-spread tandemstellen en hydraulisch aangedreven ‘HydroAxle’ voorassen. Het programma daarvan zal verder uitgebreid worden. Zo worden dubbele aangedreven voorassen mogelijk. Dat betekent dat er in de toekomst bijvoorbeeld een 10×10 mogelijk wordt. Dat wordt dan een voertuig met drie conventioneel aangedreven achterassen en twee hydraulisch aangedreven voorassen.

Navraag leert dat Ginaf wel vol blijft inzetten op de mining trucks en op elektrisch aangedreven trucks.

Ginaf 8x8 De WaardUnieke kippers

Van de 8×8 zijn momenteel twee exemplaren afgeleverd, beide bij De Waard. Er is naar schatting nog een tiental orders voor dergelijke voertuigen. Die worden, als de klant dat wil, gewoon gebouwd maar daarna is het voorbij voor deze unieke kippers. Voor onze kippertest betekent dit dat we een redelijk uniek voertuig in onze handen hadden.

Kijk hier naar een impressie van de 8×8 kippertest, waarover meer in de augustusuitgave van BouwMachines.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels