nieuws

Bouwdirecteur over hijsongeval: ‘Kraan was net gekeurd’

Branche

De torenkraan waarvan de giek maandag afbrak, is begin dit jaar gekeurd. Dat zegt Hans Smit, directeur van TBI Koopmans. Bovenal reageert hij nuchter op het kraanincident in Harderwijk. ‘We hebben nauwelijks schade.’

Bouwdirecteur over hijsongeval: ‘Kraan was net gekeurd’

Honderden woningen bouwt TBI Koopmans bij het Waterfront in Harderwijk. Het is een prestigieus project aan het water met opgespoten eilanden en veel infra, de eerste paar honderd huizen zijn al opgeleverd.

Maandagmiddag brak plots een giek van een torenkraan af. Een kraan die er nauwelijks een halve dag stond, zegt Hans Smit, directeur van TBI Koopmans.

‘Zo’n opbouwkraan. Die komt ’s ochtends op de bouw. Misschien was die net een halve dag actief. Maar dat weet ik niet precies.’

Een paar beschadigde steigerpijpjes

Via ‘de moderne media, met een appje’, werd de bouwdirecteur op de hoogte gebracht van het ongeluk. Net zoals kranenbouwer Spierings dinsdag al zei op de websites van Cobouw en BouwMachines heeft Smit geen idee hoe de breuk is ontstaan. ‘Dat wordt onderzocht. Maar ik heb begrepen dat de kraan begin jaar nog gekeurd is, daar ligt het dus niet aan.’

Geen doden. Geen gewonden. En dus is de bouwer vooral opgelucht. ‘Vertraging? Nauwelijks? Schade? Bijna geen. Ja, een paar beschadigde steigerpijpjes. Gelukkig was het materieel dat neerkwam niet zo zwaar.’

Afbreken gebeurt niet vaak

Verbaasd is Smit wel. ‘Je hoort nog weleens dat kranen omvallen, omdat de poten niet goed zijn uitgezet of iets dergelijks, maar dat een giek van een kraan afbreekt, gebeurt volgens mij niet zo vaak.’

Of dat zo is, is onduidelijk. Cijfers ontbreken. Jan Hommes, directeur van de branchevereniging voor fabrikanten en leveranciers van bouwmaterieel (BMWT) heeft ze ook niet. ‘Dat houden wij niet bij.’

Nieuwe richtlijn voor torenkranen

Hommes benadrukt dat er vorig jaar een nieuwe richtlijn voor torenkranen is gelanceerd. ‘Maar een richtlijn kan nooit helemaal voorkomen dat er weleens iets misgaat. Toen de autogordel werd geïntroduceerd, daalde het aantal dodelijke ongevallen drastisch, maar dat betekent niet dat er helemaal geen doden meer zijn in het verkeer.’

Smit van bouwbedrijf TBI Koopmans sluit zich daar bij aan. Ook hij blijft nuchter. ‘We rijden allemaal in een auto. Die kan ook een klapband krijgen.’

Bron: www.cobouw.nl

 

 

 

Reageer op dit artikel