nieuws

‘Verhuurtarief kranen 20 procent omhoog’

Branche

Het verhuurtarief voor kranen moeten met zeker 20 tot 40 procent omhoog. Alleen dan kan de verhuurmarkt weer gezond worden.

‘Verhuurtarief kranen 20 procent omhoog’

Dit zegt eigenaar-directeur Bob Bruijsten van Kuiphuis Kraanverhuur tegen BouwMachines. De verhuurmarkt zucht al jaren onder lage marges. Als bedrijven willen investeren, zal het verhuurtarief voor kranen omhoog moeten, aldus Bruijsten.

Wie zijn oor in de markt te luisteren legt, hoort van andere ondernemers vergelijkbare geluiden. De problemen zijn dan ook niet van vandaag of gisteren. Volgens directeur Lion Verhagen van de Vereniging Verticaal Transport (VVT) vinden de huidige smalle marges in de kraanverhuur hun oorsprong in 2002.

Prijsherstel na eeuwwisseling uitgebleven

Verhagen geeft een heldere analyse van de recente geschiedenis en de situatie op dit moment: ‘Door overcapaciteit stonden de prijzen begin deze eeuw onder druk. Maar in de jaren daarna is prijsherstel uitgebleven. Investeren in materieel was aantrekkelijk. Het was gemakkelijk te financieren. Kranen hebben een goede restwaarde en zijn eenvoudig over de hele wereld te verhandelen. Daardoor kwamen er alleen maar kranen bij. Terwijl er nauwelijks tot geen prijsherstel optrad, kwam de crisis van 2008/2009 er nog eens overheen. Bedrijfseconomisch gezien is sec de verhuur van kranen op dit moment bijna niet meer interessant. Alle rek is eruit. Kraanverhuurders zijn dienstverleners, en heel erg klantgericht. Daarmee doen ze zichzelf soms tekort.’

Bedrijfseconomisch gezien is sec de verhuur van kranen op dit moment bijna niet meer interessant. Alle rek is eruit

Bruijsten, die mobiele kranen verhuurt en beschikt over een vloot van 80 exemplaren, beaamt de woorden van Verhagen. ‘Mijn werk is mijn hobby. In 2010 heb ik tegen mezelf moeten zeggen: een hobby mag geld kosten. Dat was toen de situatie.’

Tikkende tijdbom ontwricht branche

Kijkend naar de marktsituatie, zou je verwachten dat tijdens de crisis veel verhuurders failliet zijn gegaan. Dat is echter niet het geval. Dit komt met name door de grote stille reserves die de bedrijven hebben. Kranen vertegenwoordigen veel waarde. Dit is ook de reden dat tijdens de crisis een consolidatieslag in de branche is uitgebleven, zoals het economisch bureau van de ING eind vorig jaar aanstipte in een publicatie. Een koper zal, in de huidige vechtmarkt met zijn lage tarieven, nooit de hoofdprijs willen betalen. Terwijl een verhuurder in financieel opzicht veel beter af is als hij zijn kranen los verkoopt. Bruijsten noemt dit ‘een tikkende tijdbom’ die de branche ontwricht.

Overcapaciteit bij torenkanen neemt af

In de markt voor de verhuur van torenkranen is de overcapaciteit aan het afnemen. Jacco Veldhuizen van Liebherr-importeur en -verhuurder Van der Spek Vianen zegt de Europese en wereldwijde levertijden bij Liebherr te zien oplopen. ‘Op sommige types zit inmiddels een halfjaar tot negen maanden levertijd. De kranen liggen hier echt niet opgestapeld, al is dat besef er nog niet bij alle klanten’, zegt Veldhuizen.

 

Reageer op dit artikel