nieuws

Regelmatige controle maakt dat tracks langer meegaan

Branche

Lees je de handleiding van een minigraver, dan zouden we de onderwagen elke 50 tot 100 uur even moeten checken. De praktijk leert echter dat we er pas naar omkijken, als er iets echt kapot is. Niet zo handig, een beetje meer aandacht rekt namelijk de levensduur van de tracks en bespaart daarmee geld.
Regelmatige controle maakt dat tracks langer meegaan
Minigravers staan niet vooraan in de rij als het gaat om onderhoud. Onderhoud aan de onderwagen is vaak helemaal iets dat erbij inschiet. Af en toe een check verlengt de levensduur en spaart kosten.

Een keer de handveger door de cabine halen, motorolie peilen en de draaipunten smeren. Het zijn voor de hand liggende vormen van onderhoud aan een minigraver. Of het ook echt gebeurt, is trouwens een tweede; matig onderhoud is namelijk het lot van menig minigraver. Maar nog los hiervan, is er één onderdeel dat we bijna allemaal volledig vergeten. Zélfs de secure eigenaren. En dat is de onderwagen.
Pas als de rups eraf knapt, komt er actie. Natuurlijk is zulke schade niet altijd te voorkomen, maar goed onderhoud helpt wel. Samen met het juiste gebruik kun je met een paar simpele periodieke checks gemakkelijk zelf zorgen voor een langere levensduur en dus lagere kosten.

Rijmotoren het meest prijzig
Alles aan een onderwagen slijt en de slijtage van het één heeft ook invloed op de andere onderdelen binnen het rijwerk. Versleten sprockets (aandrijfwielen) of looprollen kunnen de slijtage van een nieuwe rups versnellen. Maar er zijn meer delen, zoals de rupsspanner en de rijmotoren, ook wel eindvertragingen genoemd. Deze laatste zijn meteen het meest complexe en ook duurste onderdeel van de onderwagen. Een geluk; vele duizenden uren lang heb je hier in principe geen omkijken naar. Mits je zorgt dat het oliepeil op niveau blijft (tot aan de peilbout). Na vele jaren dienst duidt niet trekken, scheeftrekken of vreemde bijgeluiden op problemen met de aandrijving. Hier kan veel aan kapot, maar tegelijk blijft het meestal gewoon heel. Gelukkig maar, want revisie van een eindvertraging is specialistenwerk waar direct een flink prijskaartje aan hangt. Veel invloed op de levensduur heb je echter niet. Dus richten we ons nu op de zaken waar je wél eenvoudig invloed op hebt.

Juiste spanning van de rups
De meeste slijtage aan de onderwagen zit hem logischerwijs in de bewegende delen. Met name aan de rupsbanden, ofwel de tracks. Maar ook aan de onder- en bovenrollen en de sprockets. Slijtage aan de rups valt direct op. Maar rupsbanden slijten zeker niet alléén op het profiel. Ook aan de binnenzijde is er slijtage. Die kan extreme vormen aannemen bij een verkeerde spanning van de rups. Te laag of te hoog is beide niet goed. Bij een te lage spanning kan de rups eraf lopen of het sprocket overslaan. Bij een te hoge spanning kan interne breuk in de staalkabels ontstaan of kan de rups als geheel knappen. Verkeerd gebruik zoals veelvuldig volgas achteruit rijden of diagonaal een stoeprand oprijden kan trouwens ook tot schade leiden.

Spanning controleren: zo gaat dat
Het is dus van belang de spanning regelmatig te checken. Dit doe je door het rijwerk van de grond te drukken. De rupsband moet dan in het midden iets vrij hangen van de onderrollen. Hoe groot die vrijhang is, veschilt per merk en type. In de handleiding van de machine in kwestie staan de normen exact omschreven. Toch hangt de juiste spanning ook af van het soort werk. Werk je in losse, plakkerige grond dan laadt dat snel aan op het sprocket. Beter is dan de spanning wat lager aan te houden.


In de uitgave februari 2017 van BouwMachines leest u het volledige artikel over het regelmatig controleren van de onderwagen en de plussen voor de tracks. Nog geen abonnement op BouwMachines? Vraag dan een voordelig proefabonnement aan!

Reageer op dit artikel