nieuws

Petitie voor ‘onmiddellijk’ invoeren kenteken

Branche

Een bij de Tweede Kamer aangeboden petitie moet ervoor zorgen dat tractoren, wielladers en andere mobiele bouwmachines ‘onmiddellijk’ een kenteken krijgen. Hierbij gaat het om bestaande en nieuwe voertuigen. Het kabinet wilde dit kenteken eerder al invoeren, maar de Kamer hield dit toen tegen.

Petitie voor ‘onmiddellijk’ invoeren kenteken

Acht brancheorganisaties proberen nu, ondersteund door nog eens veertig belangenorganisaties, om de al jaren voortslepende discussie voor eens en altijd te beslechten. Aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat is in een petitie gevraagd om snel een kenteken in te voeren voor tractoren en mobiele machines met beperkte snelheid (MMBS’en). Letterlijk wordt gevraagd om ‘de onmiddellijke invoering van een generieke kentekenplicht voor alle bestaande én nieuw verkochte (land)bouwvoertuigen op de openbare weg’.

Kamer wil wel, Kamer wil niet

Het verplichte kenteken zou er eerder dit jaar komen, maar eind 2016 blokkeerde de Tweede Kamer dit. Dat was een grote verrassing, omdat juist de Kamer enkele jaren eerder het kabinet in een motie had gevraagd om invoering van het kenteken. De switch in de Tweede Kamer leek vooral te zijn veroorzaakt door protesten van landbouworganisatie LTO.

Officieel mogen trekkers en MMBS’en niet sneller dan 25 kilometer per uur. Daarom worden ze geweerd van provinciale wegen en rondwegen om dorpen en steden. Daardoor moeten tractoren en mobiele machines nu vaak dwars door de bebouwde kom.

Kenteken maakt voertuigen herkenbaar

Daarnaast wijzen de initiatiefnemers van de petitie op Europese regelgeving die sinds 1 mei dit jaar van kracht is. Alle EU-lidstaten, en dus ook Nederland, zijn hierdoor verplicht om  een APK in te voeren voor voertuigen die sneller kunnen dan 40 kilometer per uur. ‘Voldoen aan deze regelgeving is alleen mogelijk door een kenteken in te voeren omdat dit voertuigen herkenbaar maakt’, menen de acht organisaties. ‘Een vrijwillig kenteken voldoet niet, omdat de overheid dan niet kan controleren of een voertuig onder de APK-plicht valt.’

Invoering van een kenteken geeft volgens de organisaties de mogelijkheid om de maximumsnelheid  te verhogen naar 40 kilometer per uur. Dan kunnen de voertuigen ook op doorgaande wegen en rondwegen rijden. Directeur Jan Hommes van de BMWT refereerde woensdag tijdens een uitzending van BNR Nieuwsradio aan de ingediende petitie.

Wie hebben ondertekend?

De petitie is ondertekend door de BMWT, Bouwend Nederland, RAI Vereniging , Cumela, Fedecom, TLN, Evofenedex en Fehac.

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels