nieuws

Zwaartransport trekkers van MAN voor Wagenborg Nedlift

Branche

Met de komst van twee nieuwe MAN TGX 41.640 zwaartransport trekkers is Wagenborg Nedlift klaar voor de toekomst. De nieuwe giganten zijn goed voor maximale treingewichten tot 250 ton. Daarmee zijn dit trekkers uit de zwaarste klasse die geschikt zijn voor het uitdagende werk in de wereld van het zwaartransport.

Zwaartransport trekkers van MAN voor Wagenborg Nedlift

De zwaartransport trekkers van MAN zijn een logische keuze voor Wagenborg Nedlift. Het bedrijf heeft veel ervaring met MAN-trucks uit de koningsklasse. Wagenborg Nedlift is gespecialiseerd in de meest uitdagende transporten en daarvoor zet het al jaren MAN-trucks in. Wagenpark manager en hoofd Technische Dienst Jan- Ebe Boerema: ‘Voor ons is er eigenlijk maar één merk in deze klasse, en dat is MAN. Onze chauffeurs zijn enthousiast over de MAN-techniek met de WSK Koppelomvormer en daarmee verrichten ze soms ware heldendaden. In dit speciale werk is het vakmanschap van de chauffeur het allerbelangrijkst en onze mannen willen niet anders dan deze trucks. Met de koppelomvormer zijn ze altijd in controle onder de meest lastige omstandigheden, en dat is cruciaal in dit werk.’

Vierassige zwaartransport trekkers met luxe cabine

De vierassige zwaartransport trekkers zijn voorzien van de meest luxueuze XXL- cabine met stand-airconditioning. ‘Wij werken veel in Duitsland en daar mag in veel gevallen overdag niet gereden worden. Dat betekent dat de chauffeurs overdag in de cabine slapen, en dan wil je, ook in de zomermaanden een goed klimaat aan boord. Verder zijn de trucks voorzien van alle luxe om comfortabel langdurig in de cabine te kunnen verblijven’, aldus Boerema.

Onze chauffeurs zijn enthousiast over de MAN-techniek met de WSK Koppelomvormer en daarmee verrichten ze soms ware heldendaden.

De trucks zijn voorzien van de nieuwste versie van de D38 krachtbron. Deze zescilinder levert 640 pk en is gekoppeld aan een geautomatiseerde TipMatic-versnellingsbak met koppelomvormer. Achter de cabine is af fabriek een rek gebouwd met onder meer de speciale koeler voor de WSK en een 960 liter brandstoftank. Verder zijn er in het rek extra luchtketels en een 290 liter hydrauliekolie tank gebouwd. Door de compacte bouwwijze van de vier- asser ontbrak de ruimte aan het chassis voor deze voorzieningen.

Inzet als ballasttrekker

De trucks zijn uitgerust met de variabele BrakeMatic snelheidsregeling voor bergaf. De speciale extra sterke Turbo EVB-motorrem die gecombineerd wordt met de intarder met 900kW (1.225pk) aan remvermogen, zorgt voor optimale controle als het bergafwaarts gaat. Verder zijn de trucks voorzien van een zware achterbalk in het chassis met een vangmuil koppeling, een registerkoppeling aan de voorzijde en een verschuifbare opleggerschotel met een 3,5 inch aansluiting. De trucks zijn voorzien van twistlocks waardoor er een ballastbak kan worden gemonteerd. De trucks kunnen daarmee als ballasttrekker worden ingezet.

Verticaal transport

Met 110 eigen kranen door heel Nederland is Wagenborg Nedlift een belangrijke speler op de markt voor horizontaal, verticaal en extreem zwaartransport. Het bedrijf heeft een eigen werkplaats voor reparatie en onderhoud aan met name het kranen- en trailerpark. De 21 trucks van het bedrijf worden veelal onderhouden bij de dealer. De nieuwe MAN-trucks werden geleverd en afgebouwd door MAN-dealer Sommerauer Trucks Westerbroek BV.

Foto's

Reageer op dit artikel