nieuws

Swinkels Recycling zweert bij Scania V8

Branche

‘Als er geen dikke V8 in staat, heb ik er geen belangstelling voor.’ Sjeng Swinkels van het gelijknamige metaalrecyclingbedrijf in Heerlen is een echte Scania-fan. Maar voor minder dan acht cilinders loopt hij niet warm. Recent kocht hij twee New Generation Scania S520 4×2 trekkers, waarmee zijn wagenpark naar 20 voertuigen is gegroeid.

Swinkels Recycling zweert bij Scania V8

De Scania V8 is voor Sjeng Swinkels de ultieme truck. Waar bij bovendien maar moeilijk afstand van kan doen. Een truck inruilen doet hij dan ook liever niet. Het operationele wagenpark van Swinkels telt twaalf voertuigen. De overige acht waren ooit in het bedrijf werkzaam, maar zitten nu in de categorie ‘hobbytruck’.

‘Ik kan maar moeilijk afscheid van mijn V8’s nemen, het liefst had ik er een grote loods voor. Neem nu die 164 580 van mij. Die heeft amper 460.000 kilometer gelopen. Soms pak ik hem nog wel eens om gewoon even lekker mee te rijden’, zegt Swinkels. Al is het alleen maar om te genieten van het heerlijke zware roffelen van de Scania V8.

Dik 12.000 km in een maand

De twee nieuwe S520 voertuigen gaan dus een lang leven tegemoet bij Swinkels. Maar dat de teller bij deze voertuigen op 160.000 km blijft steken, is onwaarschijnlijk. ‘We hebben ze net een maandje, en er staat nu al meer dan 12.000 op de klok. Er zitten twee chauffeurs op die niets liever doen dan rijden. ’s Morgens vroeg weg en om een uur of vijf weer thuis. Overnachten doen we niet in de auto’s.’

Bomvol opties

Zoals alle voertuigen bij Swinkels staan ook deze trucks in het bekende brandweerrood. Dat is hun handelsmerk en zo zijn ze in de fabriek gespoten. Daarna zijn ze nog van een dikke laag blanke lak laten voorzien. ‘Een beetje van Scania, een beetje van onszelf’, zegt Swinkels. Geldt dat ook voor de verdere uitrusting? ‘Nou, daar is wel heel veel van Scania bij, want bij het bestellen heb ik gewoon het hele boekje aangevinkt. Dus met alle opties van het Driverpakket, inclusief het grote 7 inch infotainmentsysteem met navigatie, het complete V8 stylingpakket met de verchroomde deurgrepen en lederen bekleding met de mooie speciale rode stiksels. Daarnaast het V8-logo in rood op de achterwand en het volledige comfortpakket met de superluxe chauffeursstoel.”

Lees ook: Scania lanceert nieuwe bouwvoertuigen

Ook de verchroomde dakbeugel met de vijf Xenon vérstralers, de luchthoorns en de LED lichtbak zijn er direct via de Scania Central Delivery Workshop in Zwolle bijgeplaatst. ‘Maar de aangepaste zonneklep, de verchroomde lichtstrip onder de sideskirts, de aangepast catwalk én de andere slangenhouder achter de cabine komen weer van onszelf’, zegt de recyclingondernemer.

Stalen wielen met verchroomde covers

Bijzonder zijn ook de wielen. Voor zijn dat Alcoa’s. Swinkels: ‘Dat wilden de chauffeurs graag, want samen met de rode wielnaaf vinden ze dat superstrak. Maar achterop wilde ik geen lichtmetaal. Wij rijden met schroot en dan valt er geregeld een stuk metaal in die achterste velg. Dan heb je er meteen een pit in zitten en dat is het begin van het einde. Daarom heb ik daar over de stalen velgen verchroomde wielcovers laten plaatsen. Als die een keer lelijk worden, vervangen we ze.’

Lees ook: Recordinvestering Scania in ontwikkeling nieuwe trucks

520 pk Scania V8 vormt mooi compromis

Ook de veiligheid kreeg de nodige aandacht. ‘De jongens beginnen hier allemaal vroeg, dus vaak in het donker. Daar bewijst de standaard LED-verlichting van Scania zijn waarde. AEB en LDW is ook standaard. Dat heb ik laten uitbreiden met ACC en een R4100D vrijloopretarder voor de optimale veiligheid in de afdaling. Daarnaast bespaart het ook brandstof. De enige reden waarom ik toch niet opnieuw voor de V8 730 motor gekozen heb, is omdat we met het gewicht steeds meer klem lopen. Wij willen netjes binnen de maximale gewichten blijven, maar je wilt ook zoveel mogelijk laden. Dan is de 520 pk Scania V8 een mooi compromis tussen uitstraling en economie.’

Foto's

Reageer op dit artikel