nieuws

Reductum kiest Volvo FMX 10×4 Wide Spread

Branche

Reductum, de transport afdeling van Aannemingsbedrijf J. den Boer uit Lienden, heeft het wagenpark uitgebreid met vier nieuwe Volvo FMX trucks. Het gaat om voertuigen van het type FMX 10×4 met een wide-spread asopstelling.

Reductum kiest Volvo FMX 10×4 Wide Spread

De Volvo FMX trucks werden als extra kort 8×4-chassis besteld bij de fabriek. Terberg Techniek monteerde daarna een hefbare, tweede gestuurde en hydraulisch geveerde vooras. De beide aangedreven achterassen werden uit elkaar geplaatst, eveneens voorzien van hydraulische vering. De Volvo’s zijn voorzien van waterpasdwarsregeling en dwarsstabilisatie. Bij deze laatste optie wordt de uitgaande slag van de hydraulische veercilinders geblokkeerd voor extra stabiliteit tijdens het kippen.

Met de Volvo FMX-trucks krijgt J. den Boer de beschikking over vier veilige, zeer wendbare kippers met een hoog laadvermogen. De vijfassers vervangen drie van de twaalf 10×8-trucks van Reductum; de vierde dient als uitbreiding in de vloot.

Volvo FMX 10×4 goedkoper dan een 10×8

Volvo FMX

De maximale aslast van het oorspronkelijke tandemstel steeg door de widespread asconfiguratie met vier ton. De bijplaatsing van de vijfde as brengt het totale GVW op 53 ton (wettelijk 50 ton).

‘We zochten een wendbare vijfasser met een zo kort mogelijke wielbasis en vier gestuurde assen. Na een inventarisatie van het werk van de afgelopen jaren was onze conclusie dat we, voor een deel van ons materieel, ook goed uitkomen met twee aangedreven assen’, vertelt directeur-eigenaar Harry Verboon. “Beter zelfs, aangezien een 10×4 ten opzichte van een 10×8 goedkoper is in aanschaf, onderhoud en brandstofverbruik en er meer laadvermogen overblijft. We hebben Volvo Group Truck Center uitgenodigd om mee te denken en zij kwamen met deze 10×4-oplossing op widespread. Samen met Terberg Techniek hebben ze er het maximale uit weten te halen.”

Aslastindicator

De maximale aslast van het oorspronkelijke tandemstel steeg door de widespread asconfiguratie met vier ton. De bijplaatsing van de vijfde as brengt het totale GVW op 53 ton (wettelijk 50 ton). Verboon: ‘We hebben de trucks laten uitrusten met een aslastindicator, zodat de chauffeurs het laadvermogen bij elke rit volledig kunnen uitnutten.’

De Volvo FMX-kippers zullen worden ingezet voor het transporteren van bijvoorbeeld klei naar dijkverzwaringswerken en steenfabrieken. De trucks rijden in dit werk voornamelijk op de openbare weg en, bij het laden en lossen, op rijplaten of laadpontons.

Reageer op dit artikel