artikel

Extra aandacht voor veiligheid en duurzaamheid op TKD

Branche

Al maandenlang wordt in de sector toegewerkt naar de 27ste editie van de TKD. Het belooft in Almere weer een spetterende en inspirerende beurs te worden. Aan de vaste formule van het evenement is niet getornd. De organisatie weet wat exposanten en bezoekers willen, en koestert het eigen succes. ‘Draaien moet, waar draaien kan.’

Extra aandacht voor veiligheid en duurzaamheid op TKD
Beeld van de TKD in 2016. De kans bestaat dat de organisatie na de komende editie op zoek moet naar een nieuwe locatie voor het evenement.

Twee thema’s krijgen dit jaar extra aandacht op de Technische Kontakt Dagen: veiligheid en duurzaamheid. Op het terrein is een duurzaamheidsroute ingericht. Exposanten presenteren hier innovatieve duurzame projecten en producten. Daarnaast gaat de beurs op donderdag 31 mei om 9 uur van start met een symposium over duurzaamheid.

Beursmanager Paul Uilenbroek zegt dat de TKD zich met het thema duurzaamheid nadrukkelijk ook richt op opdrachtgevers. ‘Bij sommige opdrachtgevers bestaat het beeld dat in het grondverzet al het werk met elektrische machines kan worden gedaan, en dan het liefst tussen 9 uur ’s morgens en 5 uur ’s middags met minder dan 80 dB aan geluid. Zover zijn we nog lang niet, en dit besef moet bij opdrachtgevers tussen de oren komen. Tegelijkertijd gebeurt er op het gebied van duurzaamheid al heel erg veel. Het lijkt ons goed als opdrachtgevers daarvan kennisnemen. Dat vergroot het wederzijdse begrip.’

'Kwaliteit bezoekers TKD gaat boven kwantiteit.'

Paul Uilenbroek: ‘Kwaliteit bezoekers gaat boven kwantiteit.’

Veiligheid boven alles

Veiligheid krijgt bij elke aflevering van de TKD speciale aandacht. Nieuw is ditmaal dat de exposant die op de beste manier aandacht aan veiligheid besteedt, wordt beloond met een prijs. Uilenbroek: ‘De divisie Bouw & Infra van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK) was altijd al op de TKD aanwezig, maar dit was dan om de organisatie te adviseren. Rapporten die we van de NVVK kregen, verwerkten we in ons reglement. Dit jaar gaat de NVVK exposanten beoordelen op veiligheid. Degene die er het beste uitkomt, krijgt een prijs. De veiligheidsprijs wordt vrijdagmiddag uitgereikt.’

Veiligheid is op de TKD van belang, omdat bezoekers met machines mogen draaien. Dat is de grootste kracht en charme van het evenement. ‘Tijdens het draaien is er altijd iemand namens de exposant bij die duidelijk herkenbaar is aan een hesje. Alle exposanten zijn zich heel goed bewust van mogelijke risico’s. Je moet bijvoorbeeld voorkomen dat bezoekers tussen draaiende machines door kunnen lopen. Maar het is al die jaren goed gegaan, grote incidenten hebben zich gelukkig nooit voorgedaan. Tegelijkertijd weet je ook: als er wel een keer iets voorvalt, zijn we de sjaak. Maar we moeten er ook weer niet al te krampachtig over doen. Als je de straat opgaat, kan er ook iets gebeuren. De exposanten en de organisatie zijn zich heel goed bewust van het feit dat veiligheid boven alles gaat. Daarom mag er ook geen alcohol worden geschonken.’

Volvo en Sennebogen

Vergeleken met de vorige TKD-editie, in 2016, is in de omgeving van het beursterrein in Almere het nodige veranderd. Zo is rondom het terrein een ontsluitingsweg aangelegd voor de naastgelegen woonwijk Nobelhorst. ‘Vanaf de A6 en A27 zijn we nu nog beter bereikbaar. Wel hebben we iets moeten indikken, waardoor we minder flexibel zijn geworden’, zegt Uilenbroek.

Met 188 exposanten is de TKD 2018 weer bomvol. Vrijwel alle grote merken zijn vertegenwoordigd. De grote afwezigen zijn opnieuw Volvo Construction Equipment en Sennebogen. Importeur SMT vindt dat de TKD te weinig mogelijkheden biedt om met klanten in contact te komen, en geeft daarom de voorkeur aan eigen events en relatiedagen. Volgens Uilenbroek is opnieuw geprobeerd om SMT over de streep te trekken, maar dit is niet gelukt. ‘Dat vinden we wel jammer.’ Volvo Trucks is overigens wél van de partij.

Strak toelatingsbeleid

De formule van de TKD blijft, zoals gezegd, ongewijzigd. ‘We zijn strak in ons toelatingsbeleid. Wel importeurs, geen dealers. Elke exposant moet direct actief zijn in het grondverzet of de sloop en recycling. En we richten ons op een specifieke doelgroep. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Liever 10.000 bezoekers die gericht komen, dan 20.000 toeristen.’ De organisatie is als altijd weer in handen van de BMWT, Cumela en Bouwend Nederland.

Overigens bestaat de kans dat de TKD voor de volgende editie, in 2020, op zoek moet naar een andere plek. Het huidige beursterrein is een toekomstige woningbouwlocatie. Mogelijk gaat de gemeente Almere het terrein in de komende twee jaar daadwerkelijk ontwikkelen. Zoeken naar een nieuwe locatie zal niet eenvoudig zijn, beseft Uilenbroek. ‘Bij voorkeur heb je de beschikking over twintig hectare; tien hectare voor parkeren en tien hectare voor de beurs zelf. Behalve ruimte, heb je ook bouwzand nodig. Maar in Almere is veel ruimte, dus misschien kunnen we op een andere plek in die gemeente terecht. En anders gaan we verder op zoek, dat is voor latere zorg.’

Reageer op dit artikel