artikel

RGS kan elke sloopklus aan met 100-tons Hitachi ZX690-6 UHD

Branche Premium

RGS kan elke sloopklus aan met 100-tons Hitachi ZX690-6 UHD

RGS in Rijssen heeft geïnvesteerd in een tweede sloopmachine met lange giek. Naast een Cat 349 UHD met een bereik van zo’n 26 meter, heeft het sloopbedrijf nu een Hitachi ZX690LCH-6 UHD met een 33 meter lange giek aan het materieelpark toegevoegd. ‘We willen onze werken zelfstandig kunnen uitvoeren, zonder afhankelijk te zijn van anderen’, motiveert directeur Herman Nijkamp de investering.

De Hitachi ZX690-6 UHD van RGS is een imposante verschijning. Geconcentreerd houdt machinist Martijn Oudeweernink vanuit de kantelbare cabine zicht op het werk. Behoedzaam neemt hij met de sorteergrijper aan de 33 meter lange giek een hap uit een flat aan de Florestanhof in Amersfoort.

Het is voor Martijn de derde klus met ‘zijn’ Hitachi ZX690-6 UHD. Direct na aflevering van de machine wachtte hem de sloop van een verzorgingshuis in Heerde, gevolgd door de demontage van een antennepark in Zeewolde met masten tot 125 meter hoogte (zie kader). In Amersfoort vallen vier flats en een sporthal ten prooi aan de sloopkraan. En de volgende klus, de sloop van het voormalige KPN-gebouw in Utrecht, staat ook al in de agenda.

Cat 349 UHD met 26 meter bereik

RGS was al eigenaar van een sloopkraan met lange giek; een Cat 349 UHD met een bereik van zo’n 26 meter. Met de Hitachi ZX690-6 UHD kan tot nog grotere hoogte gesloopt worden. RGS-directeur Herman Nijkamp is stellig in zijn motivatie om te investeren in een tweede sloopmachine met lange giek. ‘We willen niet afhankelijk zijn van anderen, maar zelfstandig met eigen materieel werken. Nu kunnen we te allen tijde beschikken over een sloopkraan met een groot werkbereik. En over werk voor deze machine hoeven we niet te klagen.’

Alles aan deze machine is goed, zelfs nog beter dan ik had durven denken.

Machinist Martijn Oudeweernink, Hitachi-fan in hart en nieren, voelt zich met de Hitachi ZX690LCH-6 een gelukkig man. ‘Alles aan deze machine is goed, zelfs nog beter dan ik had durven denken. De Hitachi is echt superstabiel, mede dankzij de uitschuifbare onderwagen’, aldus Martijn. Naast de goede stabiliteit van de machine is hij met name erg enthousiast over de kantelbare cabine, het hydraulisch afneembare contragewicht en het sproeisysteem op de machine om stofoverlast te beperken.

Hitachi ZX690-6 UHD is dikke 100-tonner

De standaarduitvoering van de Hitachi ZX690-6 brengt zo’n 70 ton op de weegschaal. De UHD-uitvoering van RGS weegt in de zwaarst mogelijke configuratie een dikke 100 ton. Alle modificaties aan de Hitachi ZX690-6UHD zijn uitgevoerd door STC in Coevorden. De 33 meter sloopgiek bestaat uit een basisgiek van 16 meter met hydraulische boomkoppeling, een extensie van 2,7 meter en een stick van 11,7 meter. Aan de lange giek kan een uitrustingsstuk met een gewicht van maximaal 3.500 kg worden gemonteerd.

Om de stabiliteit van de machine te waarborgen is het standaard contragewicht van 10,4 ton verzwaard tot 17 ton. Het contragewicht is hydraulisch afzetbaar. Verder is de onderwagen van de machine hydraulisch uitschuifbaar van 3,24 meter tot 4,44 meter. Het chassis van de machine is versterkt.

Tekst gaat verder onder kader.

Duurzaam slopen in Amersfoort

‘Omdat duurzaam slopen er echt toe doet’ vermeldt een groot bord aan de rand van de slooplocatie in Amersfoort. Opdrachtgever wooncorporatie de Alliantie wil hiermee benadrukken dat de bij de sloop van de sporthal en vier flats vrijkomende materialen zoveel mogelijk hoogwaardig worden hergebruikt. De hoogbouw – drie flats van vier verdiepingen hoog en een zes verdiepingen tellend complex – zijn een gemakkelijke prooi voor de Hitachi met 33 meter giek van RGS.
RGS is in de eerste week van januari gestart met de werkzaamheden. Net voor de bouwvak moet het terrein schoon worden opgeleverd. ‘De uitdaging van het werk zit ‘m in de asbesthoudende stortstroken die in de jaren zestig bij de bouw van de flats zijn toepast’, aldus Wilco Koekoek, projectleider bij RGS.
Om de asbestsanering te kunnen uitvoeren, worden steeds alle verdiepingen van één portiek in onderdruk gezet. Vervolgens gaat een saneerdersploeg in de flatwoningen, zes per portiek, aan de slag om de stortstroken uit de plafonds te verwijderen. ‘Een arbeidsintensieve klus’, geeft Koekoek aan. ‘Om het werk op tijd af te ronden hebben we hier een grote groep van 35 saneerders aan het werk.’
Na de asbestsanering kan de machinale sloop starten en komt de Hitachi ZX690LCH-6 UHD in beeld. De vier verdiepingen tellende hoogbouw vormt nauwelijks een uitdaging voor de sloopmachine met 33 meter giek. Of het moet zijn dat de eerste verdiepingsvloer tot het laatste moment intact moet blijven. Pas als de bovenbouw in zijn geheel verwijderd is, kan met de sloop van dit deel worden gestart aangezien het hier een dragende constructie betreft. Voor de verwijdering van dit gedeelte zet RGS de Cat 349 in, uitgerust met de conventionele giek.
Zodra de hoogbouw in Amersfoort verdwenen is kan de Hitachi op transport naar de volgende klus. In totaal is een konvooi van vijf vrachtwagens nodig om de imposante machine in delen te vervoeren.

 

Nieuw type cabine

STC heeft de Hitachi UHD van RGS uitgerust met een nieuw type cabine. De tot 30 graden kantelbare cabine komt minder ver naar voren dan het voorgaande model. Hierdoor heeft de machinist een beter gevoel bij de uit te voeren werkzaamheden, hetgeen de veiligheid ten goede komt. De voor- en het dakraam van de cabine bestaan uit pantserglas.
Voor een goed zicht rondom zijn vier Orlaco camera’s opgebouwd; twee op de stick, één camera aan de rechterzijde en één aan de achterzijde van de machine. Alle standaard lampen zijn vervangen door LED lampen. Bovendien zijn nog eens twee LED werklampen aan beide zijden van de machine opgebouwd. Op de cabine zijn vier halogeen werklampen gemonteerd en op de kont van de machine nog een twee halogeen werklampen.

RGS heeft bij de Hitachi UHD diverse nieuwe uitrustingsstukken aangeschaft. Dehaco leverde een CR60R betonschaar en een DSG 5003 sloop- en sorteergrijper. Een Dehaco CR26 betonschaar volgt nog. Bij Pladdet kocht RGS nog een puinbak en een dichte bak met een inhoud van 5 kuub.

RGS ontmantelt antennepark Zeewolde

In opdracht van het Rijksvastgoedbedrijf heeft RGS het antennepark van de toenmalige Wereldomroep gedemonteerd. In totaal moesten 23 masten worden ontmanteld, in hoogtes variërend van 12 tot maar liefst 125 meter. De nieuwe, ruim 100 ton zware Hitachi ZX690-6 HRD kwam bij dit werk goed van pas.
Defensie kocht het zenderpark in Zeewolde in 2010 van de voormalige Wereldomroep. Het terrein zal gaan dienen als zendstation, van waaruit de communicatie wordt verzorgd met onder andere schepen en missiegebieden over de gehele wereld.
Begin dit jaar startte RGS de werkzaamheden met het veilig verwijderen van de hoogste kabels tussen de masten met behulp van een draadkraan. Vanaf 30 meter boven de grond konden de kabels met behulp van een sloopkraan met schrootschaar worden doorgeknipt.
Vervolgens zijn twee mannen vanuit een manbakje aan de draadkraan met snijbranders in de weer gegaan om elke mast in delen te snijden. De zendmasten werden bovenin met een staalkabel vastgemaakt en konden vervolgens omver worden getrokken om op de grond in stukken te worden geknipt. De nieuwe Hitachi ZX690-6 HRD met lange giek werd samen met de Cat 349 ingezet om de tot 40 meter hoge masten te verkleinen. Op deze manier konden de masten gecontroleerd worden gedemonteerd.
Na de sloop van de masten waren de fundaties aan de beurt. Deze zijn eerst rondom bloot gegraven, waarna de funderingen met een betonschaar en hydraulische hamer zijn verkleind. Na het afvoeren van het puin kon het terrein schoon worden opgeleverd aan de opdrachtgever.
Later dit jaar worden de nieuwe antennes geplaatst. Naar verwachting wordt het nieuwe zendstation medio 2020 door Defensie in gebruik genomen.

Foto's

Reageer op dit artikel