artikel

Machinist van de maand MEI: Leen de Groot en zijn Liebherr 944

Branche

Leen de Groot (53) heeft altijd in de sloopsector gewerkt. Eerst als handsloper, inmiddels alweer achttien jaar als machinist. ‘De sloop is echt een vak geworden.’

Machinist van de maand MEI: Leen de Groot en zijn Liebherr 944

Toen Leen op zijn zeventiende van school kwam, had hij snel werk gevonden. ‘Ik ging aan de slag als handsloper. Panden leeghalen. Raggels, vloerdelen; alles ging met de handjes. Het was keihard werken. Maar wel een mooie tijd. Ik heb er heel veel van geleerd. Hoe gebouwen in elkaar zitten, bijvoorbeeld. En ik had geen sportschool nodig, haha.’

Altijd goed geluisterd naar ervaren machinisten

Leen deed het werk als handsloper een kleine twintig jaar lang. Zijn droom was om zich op te werken tot kraanmachinist. Dat lukte. In het jaar 2000 begon hij op een Komatsu 210. ‘Die machine beviel perfect. In de jaren daarvoor had ik af en toe mogen invallen als machinist. Daar aasde ik altijd een beetje op, omdat ik het zo’n mooi werk vond. Op die manier ben ik er van lieverlee verder ingerold.’

Door alle praktijkervaring ben ik de machinist geworden die ik nu ben.

Een machinistenopleiding heeft Leen niet gevolgd. ‘Ik heb alles in de praktijk geleerd. Door alle praktijkervaring ben ik de machinist geworden die ik nu ben. Ik heb altijd heel goed geluisterd naar ervaren kraanmachinisten. Zij kunnen je precies vertellen wat je wel en niet moet doen, en waar je op moet letten. Zo kan je het vak echt goed leren.’

Lekker gebouwen naar beneden knippen

Na anderhalf jaar te hebben gedraaid op de Komatsu, ging Leen aan de slag op een Cat 345. Nog weer later kreeg hij voor het eerst een nieuwe machine tot zijn beschikking: een Cat 365. Inmiddels draait hij alweer enkele jaren op een Liebherr 944. ‘Met een lange arm. 28 Meter. Lekker gebouwen naar beneden knippen, dat is mooi werk.’

Van de vier genoemde machines waarop Leen langere tijd heeft gedraaid, gaat zijn voorkeur uit naar Caterpillar. ‘In een Cat heb je beter zicht, en dat vind ik heel belangrijk. Cat vind ik sowieso de mooiste en de beste. Eigenlijk is Cat gewoon perfect. De machine ligt heel lekker in de hand, en reageert goed. En je hebt geen dode hoeken. Heerlijke machines zijn het.’

De voorruit van de Liebherr wordt niet goed schoon

Ook op de Komatsu en de Liebherr heeft Leen met plezier gewerkt. ‘Maar nu op de Liebherr merk ik bijvoorbeeld dat de voorruit niet goed schoon wordt. Aan de bovenkant blijft een rand van een centimeter of 10 over die ik zelf met een handwisser moet schoonmaken. Bij een Cat heb je twee grote ruitenwissers en die pakken wél de hele voorruit.’
Leen werkt sinds ongeveer vier jaar bij Oranje. Eerder werkte hij bij Beelen en bij Van Vliet in Gorinchem. ‘Altijd heb ik het goed naar mijn zin gehad, ook nu bij Oranje.’

Mensen denken weleens dat iedereen zomaar in de sloop aan het werk kan, maar dat is niet zo.

Veel veranderd, maar het blijft prachtig werk

Wel is er in de loop der jaren veel veranderd in de sloopsector, zegt Leen. ‘Mensen denken weleens dat iedereen zomaar in de sloop aan het werk kan, maar dat is niet zo. Het is echt een vak geworden, met alle wetten en regeltjes die daarbij horen. Je moet alles scheiden en sorteren. Dat is anders dan het vroeger was. Maar ik vind het nog steeds prachtig werk. Ik zou niet anders willen.’

Foto's

Reageer op dit artikel