artikel

Pongers gaat voor hybride Komatsu HB365LC-3

Branche Premium

Pongers gaat voor hybride Komatsu HB365LC-3

Begin dit jaar deed de eerste Komatsu-sloopmachine zijn intrede in het machinepark van Pongers uit Rijssen. Het sloopbedrijf koos voor de Komatsu HB365LC-3. Machinist Mariekus Pongers is razend enthousiast over de hybride sloopkraan. ‘Dit werkt fantastisch, mede dankzij het OilQuick volautomatisch snelwisselsysteem dat op de machine is gemonteerd.’

Eén ding wist sloopbedrijf Pongers zeker: de nieuw aan te schaffen machine moest een hybride worden. ‘We zijn overtuigd van de voordelen van een hybride machine voor het milieu. Het brandstofverbruik ligt lager ten opzichte van een dieselmachine en de kraan produceert minder geluid. We zien in de bestekeisen, zeker bij opdrachten van gemeenten, ook steeds vaker dat extra punten gescoord kunnen worden op het beperken van de geluidsoverlast’, aldus Jan Hendrik Pongers. ‘Inmiddels hebben we dankzij het lage geluidsniveau van deze machine en de minder schadelijk uitstoot al de eerste sloopopdracht binnengehaald. Deze 36 tonner is stiller dan menig 21-tons machine.’

Harde garanties

Pongers wist op voorhand dat de nieuw aan te schaffen machine een hybride moest zijn, maar het merk stond niet bij voorbaat al vast. ‘We hebben diverse machines onder de loep genomen, maar Komatsu-importeur BIA was de enige die harde garanties durfde te geven over het verbruik van de machine’, aldus Jan Hendrik Pongers. ‘Bovendien is dit in onze ogen de meest innovatieve machine van dit moment.’

BIA-vertegenwoordiger Arjen Uijtewaal geeft aan dat de Japanse fabrikant kan bogen op een jarenlange ervaring met hybride machines. ‘In 2008 bracht Komatsu als eerste constructeur een hybride machine op de markt. Deze HB365LC-3, uitgerust met een Stage IV motor, behoort tot de nieuwste generatie. Tien jaar hybride machines heeft een schat aan data opgeleverd op grond waarvan Komatsu heel goed het verbruik kan inschatten, in combinatie met uit te voeren werkzaamheden.’

Volgens Uijtewaal heeft BIA in Nederland inmiddels ruim veertig hybride graafmachines geleverd. ‘Daarbij zijn ook bedrijven die al een tweede of zelfs derde hybride Komatsu in gebruik hebben genomen. Dat doet een ondernemer niet als een machine niet bevalt of een machinist er niet mee kan werken. Een hybride graafmachine is duurder in aanschaf in vergelijking met een conventionele machine, maar de extra investering is binnen twee jaar terug te verdienen. Maakt een ondernemer gebruik van de MIA/VAMIL regeling, een fiscale stimuleringsmaatregel van de overheid om de aanschaf van milieuvriendelijke materieel aantrekkelijk te maken, dan is de terugverdientijd zelfs minder dan een jaar’, aldus Uijtewaal.

Extra opties

Voorafgaand aan de levering van de Komatsu HB365LC-3 huurde Pongers gedurende drie maanden een zelfde type machine van Matrent, het verhuurbedrijf van BIA. ‘Deze huurmachine miste een aantal opties die we wel op onze nieuwe Komatsu hebben laten opbouwen. Zo hebben we gekozen voor een doom onder de giek en extra ballast’, vertelt machinist Mariekus Pongers. ‘Opties waarvan ik nu nog meer het profijt ervaar. Dankzij de doom onder de giek kan ik dichter bij de machine werken en de extra ballast komt de stabiliteit ten goede’, zo heeft Mariekus Pongers al in de eerste weken ondervonden.

Mariekus en Jan Hendrik Pongers zijn ook enthousiast over het OilQuick volautomatisch snelwisselsysteem waarmee de Komatsu is uitgerust. Jan Hendrik: ‘Leverancier Demarec wees ons al langer op de vele pluspunten van het systeem, maar we raakten pas echt overtuigd nadat we bij collegabedrijf Roy van Berkel een kijkje hadden genomen. Roy van Berkel heeft inmiddels al zijn sloopmachines er mee uitgerust. De demonstratie bij Van Berkel heeft ons echt over de streep getrokken. Nu we er zelf een paar weken mee werken, weten we zeker dat we nieuwe machines in de toekomst nog enkel met OilQuick geleverd willen krijgen’, stelt Jan Hendrik Pongers.

Pongers roemt vooral de efficiency van het OilQuick systeem. ‘De eerste klus die de Komatsu in combinatie met OilQuick uitvoerde was de sloop van een school. Dankzij de volautomatische snelwissel hebben we het project sneller kunnen afronden. De tijdswinst bedroeg meer dan 20 procent’, aldus Jan Hendrik Pongers. ‘Doordat je in no-time het juiste uitrustingsstuk aan de machine hangt, werk je veel efficiënter. Het voorkomt ook slijtage aan werktuigen, omdat een machinist altijd het juiste uitrustingsstuk voor de werkzaamheden aankoppelt.’

Pongers koos voor het OilQuick OQ80 systeem inclusief een OQLS-systeem. Met dit kastje in de cabine ziet de machinist direct of het uitrustingsstuk juist en veilig is aangekoppeld. Dit controlesysteem werkt door middel van op het snelwisselsysteem gemonteerde sensoren.

Trainingsdag betaalt zich uit

Om de mannen van Pongers de fijne kneepjes bij te brengen van de hybride machine en het OilQuick systeem hebben BIA en Demarec samen een trainingsdag verzorgd. ‘Door daar wat tijd voor uit te trekken kun je optimaal profiteren van de mogelijkheden. Zo’n dag betaalt zich dan ook zeker uit’, is de overtuiging van Jan Hendrik Pongers.

Einde voor markant zwembad

In opdracht van de gemeente Kampen sloopt Pongers momenteel het voormalige zwembad De Steur. Het 50-meter bad had een verschuifbaar dak. Dankzij deze bijzondere constructie kon bij slecht weer het dak dicht, bij mooi weer kon in de buitenlucht gezwommen worden. Toch voldeed het markante zwembad niet langer en Kampen bouwde een nieuw, overdekt zwembad.

De sloop van het oude zwembad werd gegund aan Pongers. Na een grote, aangestoken brand op oudejaarsdag kwam het sloopproject een twee maanden stil te liggen. Inmiddels is de sloop, na een grondige asbestsanering en reiniging van de chloortanks, in volle gang. Precisiesloop is geboden aangezien het ondergrondse deel van het zwembad gedeeltelijk behouden moet blijven. Dit deel zal in de toekomst in gebruik worden genomen door de plaatselijke duikvereniging. Pongers is tevens verantwoordelijk voor het wind- en waterdicht maken van dit gedeelte.

Voor de bovengrondse sloop trekt Pongers een maand uit. Het verwijderen van kelders en zwembaden vergt nog eens een twee maanden. De sloop levert 13.000 ton betongranulaat op, 500 ton staal, 50 ton BSA, 35 ton dakbedekkingen, 15 ton hout en 60 ton asbesthoudend materiaal.

Het na de sloop ontstane gat wordt door Pongers weer aangevuld met grond. Voor de duikvereniging worden voetpaden en parkeerplaatsen aangelegd. Begin juni hoopt Pongers het terrein over te dragen aan de gemeente Kampen. Het terrein wordt ingericht als stadspark.

 

Demarec uitrustingsstukken voor hybride Komatsu

Naast het OilQuick systeem heeft Demarec meerdere uitrustingsstukken geleverd bij de hybride Komatsu. De hydraulische uitrusttingstukken zijn alle voorzien van een OQ80 kopplaat.

Machinist Mariekus Pongers demonstreert bij de sloop van het zwembad in Kampen de MultiQuick Processor, type MQP-45 met een combi-bek (C-bek), een sloop/vergruizerbak (P-bek) en een staalbek (S). De MQP-45 heeft een gewicht van ca. 4 ton en een sluitkracht van ca. 125 ton (C- en P-bek). Verder koos Pongers voor een Demarec sloop-en sorteergrijper, type DRG-36. Gewicht van de grijper is circa 2.400 kg. Ook een hydraulische EGLI magneet met een hefvermogen van 6.000 kg behoort tot de nieuwe uitrusting.

Pongers heeft verder een bestaande hamer door Demarec laten voorzien van een OQ80 kopplaat, net als een bestaande dieplepel waarvan een CW45 ophanging is omgebouwd naar een OQ80 aansluiting.

Naast de hydraulische uitrustingsstukken leverde Demarec nog een 2.300 kg wegende Heavy Duty opbreekpuinbak uit Hardox met een inhoud van 2.000 liter en een Heavy Duty slotenbak uit Hardox met een inhoud van zo’n 2.700 liter. Laatstgenoemde bak is voorzien van speciale haken om rijplaten te kunnen oppakken.

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel