artikel

Laagloper van Gebr. Koerts Techniek is gat in de markt

Branche Premium

Laagloper van Gebr. Koerts Techniek is gat in de markt

Gebr. Koerts Techniek in Dronten bouwde vorig jaar in eigen beheer een zogenaamde laagloper voor op het spoor, gebaseerd op een Kubota RTV-X900 voertuig. Aan de hand van wat foto’s verkocht Ed Koerts niet veel later het eerste exemplaar. De laaglopers van Gebr. Koerts lijken een gat in de markt te zijn.

Marc Ruigrok van Railcare, gebruiker van het eerste uur, is razendenthousiast. ‘De stabiliteit en kracht van dit spoorvoertuig is ongekend. Hooglopers zullen op termijn verdwijnen.’

De regels op het spoor zijn streng. Nog niet zo lang geleden waren laaglopers, met uitzondering van lasbussen, op het spoor niet toegestaan. Het risico op beschadiging van wissels, sensoren en stroompunten werd te groot geacht. Enkel hooglopers, die een grotere bodemvrijheid hebben dan laaglopers, waren om die reden geoorloofd.

‘In het verleden hebben we ook een aantal hooglopers gebouwd, onder andere op basis van een JCB Groundhog’, vertelt Ed Koerts, die samen met zijn broer Bert leiding geeft aan Gebr. Koerts Techniek. ‘Dat ombouwen was een intensief werk, mede vanwege het aanleggen van de vereiste hydrauliek om de banden omhoog te duwen. Zo’n hoogloper is een redelijk trage machine met een slechte tractie. Je rijdt immers met ijzeren wielen op het spoor. Verre van comfortabel ook door trillingen en geluid’, zet Koerts uiteen.

Omgebouwde jeep voor op het spoor

Ergens vorig jaar zag Koerts dat keuringsinstanties een omgebouwde jeep voor inzet op het spoor hadden toegestaan. ‘Dat zette mij aan het denken over het bouwen van een laagloper voor op het spoor. Op eigen initiatief hebben we toen een Kubota RTV-900 gekocht en zijn we daarmee aan de slag gegaan’, herinnert hij zich.

Met de sneeuw in december reed ik het voertuig zo tegen een heuvel omhoog. Geen enkele andere machine lukte dat op dat moment.

De laagloper bleek direct een schot in de roos. ‘Ik verkocht het voertuig aan Railcare op basis van een aantal foto’s’, lacht Koerts. ‘Ten opzichte van een hoogloper is een laagloper, waarbij de banden op het spoor blijven, een enorme verbetering qua comfort en geluid. Ook de tractie is zoveel beter, je hebt geen last van slippen’, aldus Koerts.

Laagloper ‘heerlijk comfortabel’

Marc Ruigrok van Railcare kan dat beamen. ‘Met de sneeuw in december reed ik het voertuig zo tegen een heuvel omhoog. Geen enkele andere machine lukte dat op dat moment. De laagloper is heerlijk comfortabel, ik ga er echt met plezier inzitten’, aldus Ruigrok die de Kubota laagloper voornamelijk inzet bij het vervoer van personen bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Het inzetten op het spoor is in een handomdraai gedaan. Het voertuig wordt op het spoor gereden en met het handmatig omklappen van de lorriestellen aan voor- en achterzijde gelijk mechanisch vast in het spoor gezet. ‘Er komt dus geen hydrauliek aan te pas’, verduidelijkt Ed Koerts. ‘Dus ook geen kans op storingen of risico op lekkage’, vult Marc Ruigrok aan.

Laagloper weegt 1.600 kg

Inclusief cabine weegt de Kubota laagloper een 1.600 kg. De wieldruk op de spoorwielen bedraagt een 600 kg. Op het spoor haalt het voertuig een snelheid van 20 km/uur. Op rails heeft de Kubota laagloper op snelheid een remweg van minder dan 7 meter. Daarmee blijft de machine ruim binnen de maximaal bepaalde remweg van 27 meter. De minimale boogstraal, van belang om ontsporing te voorkomen, is 25 meter.

Ombouw duurt een week

Koerts heeft inmiddels drie laaglopers geleverd, met als basis een Kubota RTV-X900. Nog eens twee exemplaren staan in bestelling. De Kubota laaglopers zijn ook leverbaar via Riel Rail Systems. Voor het ombouwen van de voertuigen tot een laagloper voor op het spoor trekt Gebr. Koerts Techniek een week uit. De lorriestellen moeten worden gelast en worden vervolgens met bouten aan de voor- en achterzijde van de Kubota aangebracht. Verder moet de elektronica worden aangepast, om te voldoen aan de eisen die gelden voor verlichting op machines actief op het spoor.

In de werkplaats van Gebr. Koerts Techniek worden de oorspronkelijke, brede, banden van de Kubota RTV-X900 vervangen door 180 mm smalle banden met speciaal gemaakte velgen. De gele kleur – verplicht voor machines op het spoor – wordt aangebracht door de machine te wrappen.

Multifunctioneel inzetbaar

Het voertuig kan worden uitgerust met diverse hulpstukken, waaronder roestborstels en bosmaaiers, voor inspectie- en onderhoudswerkzaamheden. Maximaal zes personen kunnen in de laagloper meerijden. Koerts: ‘Het voertuig is multifunctioneel inzetbaar, ook voor werkzaamheden waarbij doorgaans een krol wordt ingezet. Een krol is niet alleen vele malen duurder, maar de laagloper kan de werkzaamheden ook nog eens vele malen sneller uitvoeren.’

Het voertuig is multifunctioneel inzetbaar, ook voor werkzaamheden waarbij doorgaans een krol wordt ingezet.

De laagloper is vrijgegeven voor inzet op alle baanvakken (ProRail, tram, metro en lokale sporen), met uitzondering van de HSL-lijn. Het wisselen van bijvoorbeeld trein- naar tramwielen vergt ongeveer tien minuten. ‘Eenvoud troef, dus’, aldus Ed Koerts.

10.000 euro goedkoper

Koerts kan geen enkele reden bedenken waarom bedrijven nog zouden kiezen voor een hoogloper. ‘De laagloper is in aanschaf een 10.000 euro goedkoper. Maar nog belangrijker zijn de vele pluspunten, zoals de korte remweg op de rails, de hoge tractie, de gemakkelijk instap, het lage geluidsniveau in de cabine en het comfort door minder trillingen. De bediening is ook nog eens heel eenvoudig. Het is eigenlijk niet meer dan gas geven en remmen’, geeft Ed Koert aan. ‘Stuurblokkering zorgt dat de machine steevast in het spoor blijft.’

Hij is er dan ook van overtuigd dat de laaglopers op termijn de hooglopers in de markt geheel zullen verdringen. Na het succes in Nederland, denkt Koerts na over uitbreiding richting de Belgische markt. ‘In België gelden voor werk op het spoor wat andere regels, maar ik zie zeker mogelijkheden om de laagloper ook in ons buurland tot een succes te maken.’

Op de hoogte blijven van het nieuws over de materieelsector? Ontvang onze gratis nieuwsbrief, en meld u hier aan.

Foto's

Reageer op dit artikel