artikel

‘Diesel-fan’ JCB lanceert elektrische minigraver

Branche

JCB is er rotsvast van overtuigd dat diesel ‘cruciaal’ blijft voor de aandrijving van zwaar bouwmaterieel. Tegelijkertijd lanceerde de Engelse fabrikant maandagavond volkomen onverwacht een elektrische minigraafmachine.

‘Diesel-fan’ JCB lanceert elektrische minigraver

Tijdens een conferentie voor Europese vakmedia werd maandag in het JCB-hoofdkantoor in het Engelse Rocester een krachtig pleidooi gehouden voor schone dieseltechnologie.

‘Diesel is beter voor het milieu dan elektrisch’

Volgens JCB is op diesel draaiend materieel beter voor het milieu dan hybride of elektrische machines. De fabrikant meent dat het slechte imago van diesel vooral te wijten is aan oude vervuilende dieselauto’s.

In diverse speeches en vertoonde videofilms werd benadrukt dat elektrificering een dure oplossing is die bovendien vaak slecht is voor het milieu. De fabricage van accu’s zou onevenredig veel CO2-uitstoot veroorzaken.

Nieuwe dieselmotoren ‘dichtbij nul emissie’

JCB laat er geen misverstand over bestaan, en investeert volop in de doorontwikkeling van schone dieseltechnologie. Volgens Alan Tolley, groepsdirecteur motoren bij JCB, zit de fabrikant met een nieuw ontwikkelde generatie dieselmotoren ‘dichtbij nul emissie’.

Tolley sprak over ‘een technologische revolutie, ons antwoord op de Stage V-eisen’. JCB-machines zouden nu al 52 keer minder uitstoten dan in 1999, en sinds 2010 zou de uitstoot met 43 procent zijn verminderd.

En toch…. een elektrische minigraver

Na de krachtige pleidooien voor diesel, verraste innovatie-directeur Tim Burnhope met de aankondiging dat JCB binnenkort een elektrische minigraver op de markt brengt: de 19C E-Tec. Volgens Burnhope maakt JCB waar de markt behoefte aan heeft. De elektrische minigraver is hiervan een voorbeeld.

Batterij gaat vier tot acht uur mee

De machine heeft volgens JCB dezelfde capaciteiten en mogelijkheden als de bestaande, diesel aangedreven 19C-1. ‘Daar hebben we geen concessies aan willen doen.’

De elektrische variant is onder meer bedoeld voor inpandig werk, en voor werkzaamheden waarbij een laag geluidsniveau is vereist. Bij zwaar werk zouden de batterijen tot vier uur mee gaan, bij een mindere belasting tot acht uur.

Hoogwerkt bezorgt JCB-schaarlift vliegende start

De technologie van de 19C E-Tec is gebaseerd op die van een vorig jaar door JCB gelanceerde serie elektrische schaarliften. Inmiddels heeft de fabrikant nog weer vijf nieuwe schaarliften ontwikkeld die draaien op lithium-ion-accu’s. De maximale werkhoogtes variëren van 6,6 tot 10,1 meter. Dankzij ondersteuning vanuit Nederland beleven deze nieuwe schaarliften een vliegende start. Het verhuurbedrijf Hoogwerkt heeft er maar liefst 420 exemplaren van besteld. Burnhope stond hier in zijn presentatie expliciet bij stil, en noemde de Nederlandse firma bij naam.

Gebruiksaanwijzing na scannen QR-code

Eerder op de dag had JCB bij monde van Matt Pears, manager compacte producten, de komst van een nieuw type diesel-graafmachine aangekondigd: de 15C-1. De machine heeft 24 procent extra cabineruimte. Graven kan tot een diepte van 2,5 meter, de maximale dumphoogte is 2,6 meter.

Nieuw detail is dat elke machine is uitgerust met een QR-code. Als de machinist deze code scant met zijn mobiele telefoon, krijgt hij een gebruiksaanwijzing op zijn toestel met uitleg over de machine.

Nieuwe 22-tons graafmachine

De presentaties van maandag, kregen dinsdagochtend een vervolg met de presentatie van een nieuwe  22-tons graafmachine: de 220X-LC. JCB heeft hier vier jaar aan gewerkt. De ontwikkelkosten liggen rond de 125 miljoen euro (110 miljoen Britse ponden).

Volgens innovatiedirecteur Burnhope is bij de ontwikkeling van de nieuwe machine gelet op elk detail. De zelf ontworpen en geproduceerde cabine biedt 15 procent meer ruimte dan eerdere JCB-cabines. Burnhope stelt dat de cabine een van de grootste is in deze gewichtsklasse. Ook het comfort in de cabine is verbeterd: minder lawaai en betere ventilatie.

Minder onderhoud nodig, zegt JCB

JCB belooft dat de machine relatief weinig onderhoud vergt. De hydraulische olie gaat 5000 uur mee, de filters 2000 uur. De efficiency en productiviteit liggen tientallen procenten hoger dan bij eerdere machines, belooft de fabrikant.

Aan het ontwerp liggen duizend interviews met klanten en gebruikers en 40.000 testuren ten grondslag, aldus JCB.

Op de hoogte blijven van het nieuws over de materieelsector? Ontvang onze gratis nieuwsbrief, en meld u hier aan.

Reageer op dit artikel