artikel

Rogam maakt Mercedes-Benz weer ster van bouwsector

Branche Premium

Rogam maakt Mercedes-Benz weer ster van bouwsector

Mercedes-Benz was ooit een toonaangevend merk in de bouwsector. De afgelopen jaren is dat door specifieke wetgeving in Nederland teruggelopen, maar daar komt verandering in, als het aan dealer Rogam ligt.

Mercedes-Benz Trucks-dealer Rogam houdt op 9 en 10 februari het Mercedes Bouwevent. Daarbij zal het complete programma gepresenteerd worden. Compleet ja, want inmiddels is het leveringsprogramma breder dan ooit. Met alle versies kan uitvoerig gereden worden, zowel on- als offroad, en er zijn zelfs regelrechte primeurs te bewonderen.

Mercedes-Benz is in grote delen van de wereld een belangrijke speler op het gebied van bouwvoertuigen. Met de Arocs, maar ook met de Unimog en de SLT-voertuigen voorziet het merk met de ster op veel markten de bouw van passende voertuigen. In ons land ligt dat wat lastiger door de specifieke Nederlandse wetgeving met betrekking tot de gewichten.

Afwijkende wetgeving in Nederland

Nederland kent wetgeving die afwijkt van de rest van Europa en dat maakt lokale aanpassingen noodzakelijk. Zo is een wide-spread gestuurd tandemstel vrijwel onmisbaar voor de bouwsector. Doordat deze constructie maar liefst 3,5 ton meer laadvermogen mogelijk maakt heeft dit de voorkeur voor de meeste ondernemers. Mercedes-Benz heeft in het verleden deze constructie af-fabriek geleverd, maar daarbij was de timing nooit gelukkig. De markt was net op een all-time low-niveau toen het WS-tandemstel leverbaar werd. Daardoor werd het al snel weer van de markt gehaald.

Het spreekt voor zich dat een merk als Mercedes-Benz geen specifieke voertuigen voor de kleine Nederlandse markt gaat ontwikkelen.

Het spreekt voor zich dat een merk als Mercedes-Benz geen specifieke voertuigen voor de kleine Nederlandse markt gaat ontwikkelen. Wel levert het merk af-fabriek een 10×4 met een gestuurde nalloopas. Deze vijf-asser zet een GVW van maximaal 47 ton op de weg.

Met Veldhuizen meerdere configuraties mogelijk voor Mercedes-Benz

Naast deze 10×4 is er echter veel meer mogelijk bij Mercedes. Het leveringsprogramma reikt inmiddels van de kleine, handige Fuso 4×4, tot de zware 10×8 WS. Veldhuizen heeft een groot aantal specifiek voor de Nederlandse markt ontwikkelde oplossingen die een waardevolle aanvulling betekenen. Daaronder vinden we een mechanisch wide-spread tandemstel, opgewaardeerde voorassen en midliftassen. Hiermee stijgt het aantal configuraties voor de bouw bij Mercedes-Benz en daarmee kunnen liefhebbers van de driepuntige ster in de bouwsector voortaan weer uitstekend uit de voeten.

Eenvoudige techniek met ijzersterke Mercedes-Benz aandrijflijn

Met de aanpassingen van Veldhuizen beschikt de Mercedes-Benz-dealer voortaan over een uniek aantal keuzemogelijkheden voor de 50 tons 10×8. Zo is er een variant met een starre tussenas, een gestuurde tussenas en uiteraard de versie met het mechanische wide-spread systeem. Alle uitvoeringen kunnen naar keuze op grote of standaardwielen geleverd worden.

Met de aanpassingen van Veldhuizen beschikt de Mercedes-Benz-dealer voortaan over een uniek aantal keuzemogelijkheden voor de 50 tons 10×8.

Kenmerkend voor al deze uitvoeringen zijn de lage onderhoudskosten door eenvoudige techniek. Dit aanbod, gecombineerd met de ijzersterke aandrijflijn van Mercedes, zorgt voor een grote populariteit van deze 50-tonners. Er is voor de Arocs een keuze mogelijk uit maar liefst drie motoren met een cilinderinhoud van 10,7, 12,8 of 15,6 liter. Dat betekent dat maar liefst elf vermogensvarianten leverbaar zijn tussen de 326 en 625 pk. In combinatie met de razendsnelle PowerShift 3 versnellingsbak en de befaamde Mercedes-Benz tussenbak biedt dat voor iedere toepassing een optimale aandrijflijn.

Hydraulische voorwielaandrijving en Servotwin stuursysteem

Het compleet vernieuwde en meest uitgebreide bouwprogramma op de Nederlandse markt is voor Mercedes-Benz-dealer Rogam reden om stevig uit te pakken. Tijdens het Rogam Bouwevent kunnen klanten en belangstellenden kennismaken met de vele mogelijkheden van het programma. Een aantal noviteiten betreffen af- fabriek voertuigen met onder meer de hydraulische voorwielaandrijving genaamd HAD. Verder is er onder meer het Servotwin stuursysteem waarmee bijzonder precies en vederlicht gestuurd kan worden. Met name voor trucks met twee sturende assen een uitkomst, en echt een systeem waarmee rijdend kennis gemaakt moet worden om het te waarderen.

Primeur: Actros 6×2 bakwagen met een haakarmsysteem in een wide-spread configuratie

Een regelrechte primeur betreft een Actros 6×2 bakwagen met een haakarmsysteem in een wide-spread configuratie. Deze as-opstelling maakt een einde aan het oude probleem van overbelading van de motorwagen bij het transport van losgestort materiaal in afzetcontainers. Dit soort voertuigen wordt vaak ingezet voor de afvoer van sloopafval en daarbij is de motorwagen vaak overbelast terwijl de aanhangwagen laadvermogen overhoudt.

Door toepassing van een 10-tons sleepas in wide-spread opstelling en een 10-tons vooras ontstaat een drie-assige motorwagen met een GVW van 31,5 ton. De 10-tons sleepas is elektro-hydraulisch gestuurd en luchtgeveerd. De as is liftbaar uitgevoerd. Dankzij de 10-tons assen levert deze constructie een extra reserve van 3,5 ton aan laadvermogen op. Daarmee biedt deze primeur een keurige oplossing voor het probleem van overbelading. Het eerste voertuig dat met deze as-opstelling is gebouwd, staat klaar voor proefritten tijdens het Bouwevent van Rogam.

Zandbaan en route

HIn totaal staan er maar liefst 17 voertuigen paraat voor demonstraties en demoritten tijdens het Rogam Bouwevent in Bergschenhoek. Er zijn trucks in de meest uiteenlopende configuraties te zien en te rijden. Speciaal voor de gelegenheid wordt een zandbaan aangelegd en is een route uitgezet van 12 kilometer door de omgeving.
Op vrijdagochtend 9 februari start het evenement met een technische training voor het Mercedes-Benz-personeel en het proefrijden voor het verkoopteam. Van 13 uur tot 22 uur is er gelegenheid tot proefrijden voor belangstellenden. Dat kan ook de hele zaterdag 10 februari, van 7 tot 18 uur.

Foto's

Reageer op dit artikel