artikel

Scania XT is nieuwe Nextgen-truck voor de bouw

Branche

Scania heeft een nieuwe reeks bouwvoertuigen gelanceerd: de XT. Na de introductie van de R- en S- modellen in 2016, completeert de Zweedse truckproducent hiermee de nieuwe generatie trucks. Ook de trucks voor specifieke zwaartransport-toepassingen zijn gepresenteerd . Daarmee lijkt het zogenaamde Nextgen-programma grotendeels compleet te zijn.

Scania XT is nieuwe Nextgen-truck voor de bouw
Wij konden de XT-modellen stevig aan de tand voelen in Zweden.

Bij de nieuwe Scania XT wordt, net als bij de vorige GPR-generatie van Scania, een modulaire cabinestrategie aangehouden. Er zijn verschillende modellen met in hoogte variërende motortunnels tot een volledig vlakke cabinevloer, drie dakhoogtes en drie lengte-uitvoeringen.

Bekijk alle foto’s van de nieuwe Scania onderaan dit artikel!

Al die cabines delen heel veel panelen, zoals de achterwand, de deuren, het interieur en de ruiten. Zo past één voorruit in alle beschikbare cabine-varianten, van de kleinste distributietruck tot de zwaarste truck in het programma. Vorig jaar zagen we al de R- en de S-cabine, nu zijn daar de G- en de P- cabines aan toegevoegd.

Daarnaast is een enorm pakket aan specifieke bouw-opties leverbaar, waaronder een staande uitlaat en heel veel speciale chassisvarianten.

Scania XT voor het bouwsegment

Voor het bouwsegment is er nu de XT range, en die omvat alle cabine- en motorvarianten uit de nieuwe Scania-generatie. Voertuigen uit de XT-range zijn voorzien van een robuuste stalen voorbumper met een 40-tons centraal trekoog, koplampbeschermers en onder meer spiegels met een slagvaste behuizing.

Verder hebben de XT-modellen een hoge luchtinlaat, rechts achter de cabine. Daarnaast is een enorm pakket aan specifieke bouw-opties leverbaar, waaronder een staande uitlaat en heel veel speciale chassisvarianten. Er zijn speciale uitvoeringen voor kippers, betonmixers, afzetsystemen, portaalarmwagens en bijvoorbeeld voor autolaadkranen en betonpompen.

De speciale verstevigingen en montagegaten en aansluitingen kunnen tot in de details specifiek worden besteld, waardoor het plaatsen van een opbouw eenvoudig en snel kan gebeuren. Daardoor is de truck sneller inzetbaar en dat is wel zo efficiënt.

G-cabine de belangrijkste voor de bouw

Van alle cabine-varianten is de G- cabine de belangrijkste voor de bouw. Deze cabine is leverbaar in een korte, middellange en lange uitvoering met laag, normaal of hoog dak. De G-serie is leverbaar met de zescilinder-motoren met vermogens tot 500 pk. De G-cabine combineert een prima instap met een bijzonder ruime cabine.

Als gevolg van de relatief lage plaatsing is er wel een behoorlijke motortunnel maar dat is, zeker in dit segment, geen bezwaar. De middellange versie zal de meest populaire worden en die cabine biedt veel extra opbergruimte. Verder is er een rustbank mogelijk waar de chauffeur even kan liggen als het wachten wat langer duurt. Een volwaardig bed is het niet, maar voor een uurtje uitrusten volstaat het. Net als bij alle XT-modellen is een opstapje achter de deur leverbaar om in de laadbak te kunnen kijken. Op die plek kan echter ook een handig opbergvak besteld worden dat van buitenaf bereikbaar is.

Tijdens de testritten door het terrein blijkt vooral het zicht rondom het voertuig sterk verbeterd te zijn ten opzichte van de vorige generatie.

Testritten met de Scania XT

Tijdens de testritten door het terrein blijkt vooral het zicht rondom het voertuig sterk verbeterd te zijn ten opzichte van de vorige generatie. Diep uitgesneden ruiten, smalle A-stijlen en een optimale spiegelbezetting geven uitstekend zicht en dat is belangrijk als het krap of spannend wordt.

In de speciale offroad-modus schakelt de Opticruise sneller en worden hogere toerentallen toegestaan. De sperren kunnen tijdens het rijden bediend worden. De techniek schakelt ze alleen in als dat veilig kan gebeuren, waardoor schade door foute bediening voorkomen wordt. Alle gereden trucks hebben geen enkel probleem met de weinig uitdagende gravelpiste. Een route met zand of een stukje zompige Nederlandse bodem was helaas niet voorhanden bij de presentatie in Zweden. Dat gaan we in eigen land zeker nog eens overdoen.

Clutch on demand

Scania was het laatste merk dat afscheid nam van het koppelingspedaal en op het vorige model kon de geautomatiseerde Opticruise-versnellingsbak nog steeds geleverd worden met een koppelingspedaal. Dat moest dan bediend worden bij het wegrijden en het tot stilstand komen. Verder ging alles automatisch.

In de nieuwe generatie biedt Scania nu de ‘Clutch on demand.’ Dat betekent dat het pedaal er dan wel in zit, maar dat je er niks mee hoeft te doen. Wie dat nodig acht, kan het pedaal echter gebruiken, en dat is voor sommige chauffeurs belangrijk. Bij het aanpikken van afzetbakken bijvoorbeeld, is het soms zaak om met een verhoogd toerental heel minutieus achteruit te manoeuvreren. Vergelijkbaar is het in- of uitschuiven van een oplegger. Ook dan is een koppelingspedaal erg handig. Scania heeft goed geluisterd naar de chauffeurs in dit segment en menigeen zal blij zijn met deze optie.

Nog geen Widespread tandemstel

De XT-generatie wordt leverbaar in allerlei denkbare configuraties, van 4×2 tot 10×4 en zo’n beetje alle denkbare uitvoeringen daar tussenin. Van specifieke uitvoeringen voor de Nederlandse markt, zoals bijvoorbeeld een Widespread tandemstel, is nog geen spoor te bekennen in het Scania-programma. Wellicht dat een Nederlandse ombouwspecialist daar een oplossing voor kan bieden.

Wel in het programma, en nieuw voor Scania, is de elektrische handrem. Deze schakelt automatisch in als de motor uit is, of als de deur geopend wordt. Samen met deze elektrische handrem werkt ook de ‘hillholder’, die de chauffeur helpt om op een helling weg te rijden.

De V8 met zijn 730 pk rijdt moeiteloos weg en zelfs wegrijden vanuit stilstand op een helling is kinderspel.

V8-motoren zonder EGR

Ook nieuw, maar uitsluitend in de R- en S-modellen leverbaar, zijn de nieuwe V8-motoren die zonder EGR werken. Dankzij een nieuwe layout is Scania erin geslaagd de 520, 580 en de nieuwe 650 pk-motoren zuiniger en levendiger te maken dan voorheen. Dankzij de nieuwe techniek waarbij de turbo vanuit de beide cilinderbanken wordt aangeblazen, brengen deze krachtbronnen indrukwekkende V8-geluiden voort. Dat geldt ook voor het 730 pk-topmodel, maar die maakt nog wel gebruik van EGR.

730 pk sterke 8×4 zwaartransporttrekker

Het topmodel van de Scania-range, de 730 pk sterke 8×4 zwaartransporttrekker, is vanaf begin 2018 ook leverbaar. Scania heeft deze truck met de Opticruise 12 plus 2 geautomatiseerde versnellingsbak vrijgegeven voor totaalgewichten tot 250 ton. Dat doet Scania zonder koppelomvormer of andere tussenkomst van een extra koppeling.

Wij reden zo’n geweldenaar met aan de schotel een indrukwekkende Goldhofer 3 bed 5 pendelas-dieplader met een stevige Caterpillar-graafmachine. Het totaalgewicht van dit span bedraagt 105 ton. Een testrit met zo’n gevaarte is ronduit een indrukwekkende gewaarwording, zeker als in bochten in de spiegels de omvang zichtbaar wordt.

De V8 met zijn 730 pk rijdt moeiteloos weg en zelfs wegrijden vanuit stilstand op een helling is kinderspel. De Opticruise-versnellingsbak schakelt razendsnel dankzij de ‘LayShaft brake’ en zelfs zwaartransport wordt kinderspel met deze techniek. Tot het krap wordt, want dan vergt de besturing toch even de nodige aandacht.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels