artikel

Sagro sloopt met 6 machines kantorencomplex Hilversum

Branche

Met zwaar materieel legde Sagro onlangs de laatste hand aan de sloop van het voormalige kantorencomplex op het Lucentterrein in Hilversum. Maar liefst zes sloopmachines, waaronder de nieuwe Hyundai HX520L, werkten met man en macht de laatste restanten weg. De Kleemann breker draaide ondertussen op volle toeren om de 18.000 ton betonpuin te verkleinen. 

Sagro sloopt met 6 machines kantorencomplex Hilversum
Sagro werkt op een betrekkelijk klein oppervlakte met zes sloopkranen en de Kleemann breker aan het opruimen van wat nog rest van de voormalige kantoorgebouwen. Het kantorencomplex, waar eens Lucent Technologies gevestigd was, maakt plaats voor een parkeergarage.

Sagro werkt op een betrekkelijk klein oppervlakte met zes sloopkranen en de Kleemann breker aan het opruimen van wat nog rest van de voormalige kantoorgebouwen. Het kantorencomplex, waar eens Lucent Technologies gevestigd was, maakt plaats voor een parkeergarage.

Bekijk ook de fotoserie onderaan dit artikel.

Asbest en 8.000 vleermuizen vertragen

De sloopwerkzaamheden zijn vertraagd doordat de asbestsanering langer vergde dan voorzien. Bovendien gooide een kolonie van zo’n 8.000 vleermuizen, die haar intrek had genomen in de al jarenlang leegstaande kantoorgebouwen, de planning in de war. ‘Die vleermuizen hadden een plekje gevonden tussen de spouwbladen van de panden. Inmiddels heeft de kolonie een ander leefplek gevonden, maar voordat die duizenden dieren vertrokken waren, waren we weken verder’, vertelt uitvoerder Jan Lokerse.

Voordat die duizenden dieren vertrokken waren, waren we weken verder.

Sagro kreeg van de opdrachtgever, woningbouwcorporatie de Alliantie, respijt toen duidelijk werd dat de opleverdatum van 1 juli niet haalbaar was. De Alliantie ‘schonk’ Sagro een aantal extra weken om de klus te klaren. ‘Dat ervaren we ook wel eens anders, voor veel opdrachtgevers is de afgesproken datum heilig. Maar de Alliantie ziet dat wij ons voor de volle 100 procent inzetten om het werk zo snel mogelijk af te ronden. Vandaar ook het grote aantal machines op het werk in deze slotfase’, legt Lokerse uit.

Zware jongen: de 100 ton Liebherr 974

Het zijn niet de minste sloopkranen die Sagro inzet om het werk te voltooien. De meest zware jongen is de Liebherr 974. Uitgerust met 40 meter sloopgiek bewees deze machine zich al bij het slopen van de zes verdiepingen tellende hoogbouw. Daarbij werd de Liebherr bijgestaan door onder ander een Hitachi ZX650 en ZX350.

Nu moet de 100 ton zware Liebherr 974, voor deze werkzaamheden voorzien van een triplegiek, presteren bij het slopen van de kelder onder het voormalige kantorencomplex. ‘De zwaar bewapende vloeren zijn zo’n anderhalve meter dik. Vooral de laatste tien centimeter is nauwelijks door heen te komen’, schetst uitvoerder Lokerse de problematiek.

Aanvankelijk vond ik de machine nogal schokken. Maar de monteur van importeur Van der Spek heeft de pompregeling zodanig aangepast dat de machine nu lekker soepel draait.

Medio juni heeft Sagro de nieuwe Hyundai HX520L naar het project in Hilversum gehaald, om de andere machines te ondersteunen bij de resterende werkzaamheden. ‘De kracht van de Hyundai komt bij het uittrekken van de vloeren goed van pas’, aldus Lokerse.

Hyundai HX520L neemt vooroordelen weg

De Hyundai is door Sagro aangeschaft ter vervanging van een Hitachi ZX460. Machinist op de Hyundai HX520L is Michael de Waal. Hij geeft direct toe dat hij, komende vanaf de ingeruilde Hitachi ZX460, zijn vooroordelen klaar had toen de machine eerder dit jaar werd afgeleverd. Nu, een aantal maanden later en ruim 500 uur op de teller, zijn die grotendeels weggenomen. Michael roemt met name de ruime cabine van de 55 ton zware machine, die van alle gemakken is voorzien.

‘Aanvankelijk vond ik de machine nogal schokken’, herinnert De Waal zich nog goed. ‘Maar de monteur van importeur Van der Spek heeft de pompregeling zodanig aangepast dat de machine nu lekker soepel draait.’

Elektrisch proportionele bediening

De extra hydraulische functies van de Hyundai hebben elektrisch proportionele bediening. Via het touchscreen display in de cabine kunnen eenvoudig de diverse drukken en liters van meerdere uitrustingsstukken ingesteld worden. Een vergruizer, sorteergrijper of schrootschaar kan zo met één druk op de knop juist afgesteld worden. De dubbele pompschakeling verbetert de snelheid, vooral van belang bij het openen van de crusher.

Een vergruizer, sorteergrijper of schrootschaar kan zo met één druk op de knop juist afgesteld worden.

Ten opzichte van zijn kleinere broer HX480L heeft de Hyundai HX520L een zwaardere onderwagen. Bovendien is de vrije ruimte onder het contragewicht hoger. De onderwagen van de machine is mechanisch te verstellen voor extra stabiliteit. Maximaal uitgeschoven is de machine 3,75 meter breed, gemeten over de 90 cm brede rupsplaten. Om de toegankelijkheid van de machine voor dagelijks onderhoud verder te verbeteren is de machine op verzoek van Sagro aan beide zijden voorzien van opklapbare treeplanken.

Vier camera’s

Standaard voor Nederland is het All Around View Monitor camerasysteem (AAVM) op de HX-serie, inclusief Intelligent Moving Object Detection (IMOD). De machine is voorzien van vier camera’s, geplaatst op de voor- en achterzijde en de beide zijkanten. Op het display in de cabine kan gekozen worden voor vier verschillende beelden. Ook wordt hier een bovenaanzicht van de machine gegeven. IMOD detecteert bewegende objecten en personen in een straal van 5 meter rondom de machine. Als zich iets of iemand te dicht bij de machine bevindt waarschuwt een optisch en akoestisch signaal.

‘Van der Spek hecht veel waarde aan veiligheid. Daarom hebben we ervoor gekozen de HX-machines die in Nederland worden geleverd standaard te voorzien van dit camera- en detectiesysteem, zegt Fred van den Bor, salesman bij Hyundai-importeur Van der Spek Vianen.

Grotere hefhoogte met dom onder de giek

De Hyundai HX520L is naar wens van Sagro voorzien van een dom onder de giek. Hierdoor is de hefhoogte van de machine met 1,5 meter vergroot. Op de punt van de bak is het bereik van de machine nu 12,75 meter, voldoende om een drie verdiepingen hoog gebouw zonder problemen te slopen. ‘Zeker als de werkruimte beperkt is, heb ik hiervan profijt’, zegt machinist Michael.

Zeker als de werkruimte beperkt is, heb ik profijt van de extra hefhoogte

Verder heeft Sagro de Hyundai laten uitrusten met extra bescherming aan de bovenzijde en voorkant van de machine. Dankzij deze ‘sloopkooien’  is de machinist beschermd tegen wegspringend of vallend puin. Het rek aan de voorzijde is door Van der Spek klapbaar gemaakt, zodat de machinist eenvoudig zijn ramen kan schoonmaken voor optimaal zicht. ‘Die voorziening mis ik aan de bovenzijde. Omdat de beschermkooi aan de bovenkant vast op de machine zit, is het voor mij lastig om die ruit schoon te houden. Dat komt het zicht naar boven niet ten goede’, vindt Michael. Zijn opmerking wordt direct genoteerd door Fred van den Bor. ‘We gaan kijken wat we daar nog aan kunnen doen’, belooft hij.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels