artikel

Terex Powerscreen 1200 biedt compacte capaciteit

Branche

Terex Powerscreen kwam eerder dit jaar met een nieuwe zeef binnen de bestaande Warrior-lijn: de 1200. Een tussenmodel dat het gat tussen de types 800 en 1400 opvult. Kernpunt van de nieuw ontworpen zeef is maximale zeefcapaciteit bij zo compact mogelijke afmetingen. In de bouwvak kwam de allereerste aan bij importeur Van der Spek in Hardenberg. 

Terex Powerscreen 1200 biedt compacte capaciteit

Weinig machines zijn zó breed inzetbaar als een zeef. Want vrijwel alles is zeefbaar. De klussen variëren dan ook enorm, van een plaatselijke loonwerker die een partij klinkers uit wil zeven, kolen zeven in de haven, zand uit metaalschroot zeven, tot aan het uitzeven van stoffractie uit schredderhout. En uiteraard het uitzeven van grond bij een sloop of sanering.

Bekijk ook de fotoserie onderaan dit artikel!

Wat telkens terugkomt; een belangrijk deel van de markt bestaat uit kortere projecten of klussen. Dus is er vraag naar machines die snel te verplaatsen zijn. Tegelijk houden we in Nederland van opschieten. Dus die compacte machine moet tóch capaciteit hebben. Hierin komt Terex Powerscreen de klanten tegemoet met haar nieuwe 1200.

Terex Powerscreen 1200 lichter en compacter

Gewicht en afmetingen zijn belangrijke punten. Niet iedereen heeft immers een dieplader klaarstaan. De Terex Powerscreen 1200 is zo gebouwd dat die volledig binnen de wettelijke afmetingen op een normale semi-dieplader kan. Met een lengte van 11 meter is hij 3 meter korter dan z’n grote broer. De 1200 weegt 16,8 ton en dat is ruim 7 ton lichter dan de 1400.

Toch deed Powerscreen weinig concessies. Zo is de dubbeldeks zeefbox van de 1200 even lang (3,6 meter) als van z’n grote broer. Natuurlijk moet het ergens vandaan komen; de breedte nam wel met 18 centimeter af.

Geen transportband onder zeefbox

Opvallend is de transportband onder de zeefbox; die heeft de 1200 namelijk niet. In plaats hiervan is er een Teflon-glijgoot zoals we die kennen van de Colt 600.  Na hydraulisch omhoog zetten van de zeefbox is het dus simpelweg de zwaartekracht die ervoor zorgt dat de fijne fractie op de 80 centimeter brede afvoerband komt. De middenfractie wordt over de andere zijde op een hoop gezet, via een 60 cemtimeter brede band.

Je kunt dus behoorlijk wat draaien zonder de machine te verzetten

Zoals bekend van de Powerscreens, gaat de overmaat vanaf de zeef rechtdoor via een één meter brede transportband. Hiermee zit deze in één lijn met zowel de vijfkuubs bunker als het zeefdek. Dit resulteert in een optimale materiaalstroom zonder obstakels of valhoeken. Vanwege de lengte van de banden realiseert Powerscreen afwerphoogten van 2,8 à 3,0 meter. Je kunt dus behoorlijk wat draaien zonder de machine te verzetten. De afvoerbanden zijn individueel in snelheid te variëren.

Overbemeten rupsonderstel

Om van transport- in werkstand te komen, drukken twee forse cilinders zowel bunker als zeefdek centraal omhoog. We zagen de machine niet aan het werk, maar het rupsonderstel is identiek aan dat van de 1400, en zou dus overbemeten moeten zijn en meer dan voldoende stabiliteit moeten geven.

Zo is het ook met andere componenten; zo zijn lageringen en rollen veelal hetzelfde als op de zwaardere modellen. De hele machine is hydraulisch aangedreven; een viercilinder Deutz-motor drijft de pompen aan. De motor voldoet aan de Stage IV-normen. Omdat er op constant toerental wordt gewerkt, zijn Tier III-motoren in principe ook toegelaten. Een (deels) elektrische aandrijving, zoals Powerscreen op enkele andere modellen wel levert, is op de 1200 niet leverbaar.

Voordelen Terex Powerscreen 1200

Importeur Van der Spek ziet wel markt voor de Terex Powerscreen 1200, zegt Erik Kruk: ‘In de praktijk zien we vaak dat een 1400 op saneringswerken op 60 à 70 procent van zijn capaciteit draait. In dat geval zou je met een 1200 ook prima uit de voeten kunnen.’ In aanschaf is een kleinere zeef uiteraard goedkoper, en ook qua brandstofverbruik zou een kleinere zeef gunstiger uit moeten pakken. Tot slot heeft de compacte 1200 niet alleen tijdens transport minder ruimte nodig, maar ook  op de bouwplaats. Uitgeklapt beslaan de transportbanden een breedte van 10,3 meter. Deze voordelen in combinatie met een gunstigere aanschafprijs maken dat de verwachtingen van de 1200 vrij hoog zijn.

Eindeloos combineren met zeefdekken

Wat betreft de zeefdekken is voor de Terex Powerscreen 1200 een bijna eindeloze lijst aan combinaties mogelijk. Gangbaar is een 55 boven- en 20 mm onderzeef. Zoals bekend wordt 0-20 gezien als gesaneerde grond, 20-55 als granulaat en de overmaat gaat naar de breker.

We zien vaak dat een 1400 op saneringswerken op 60 à 70 procent van zijn capaciteit draait. In dat geval zou je met een 1200 ook prima uit de voeten kunnen

In verband met de centrale aandrijving is een maximum maat voor het bovendek 120 mm. Een groeimarkt is het uitzeven van de 0-4-fractie uit schredderhout. Maar ook voor het zeven van schroot levert Van der Spek de zogenoemde 3D-zeefdekken uit eigen huis. Voor de moeilijk te zeven materialen heeft van der Spek een scala aan flex zeefdekken op voorraad van leverancier Major Wire uit Canada. Het voordeel van deze zeefdekken is dat door de vibraties van deze zeef het dek continu in beweging is en dus langer schoon blijft, waardoor stilstand door schoonmaakwerkzaamheden tot het verleden behoort. Daarnaast zijn er ook nog vingerzeven en snarendekken te krijgen.

Sinds de TKD in 2004 haalt Van der Spek de Warrior-zeven naar Nederland. Terex bouwt deze trouwens in Ierland, maar sinds enkele jaren ook in India (Hosur). Daar komt ook deze 1200 vandaan. Door de jaren heen draaien er intussen opgeteld zo’n zeventig machines in ons land.

Eigen voorraad, verhuren en verkopen

De Powerscreen-lijn bestaat nu uit een zevental rupsmobiele modellen, variërend van de 12-tons 600, tot de 42-tons 2400. De combinatie tussen eigen voorraad, een verhuurvloot en verkopen is een strategie die volgens de importeur zijn vruchten afwerpt. Naast drie 1800’s en een 600 wordt momenteel ook een tweetal 1200’s klaargemaakt voor de verhuur. De importeur heeft op deze manier altijd wel nieuwe of jong gebruikte machines die vrij vlot beschikbaar kunnen zijn. Zeker nu de bouw- en recyclingmarkt wereldwijd aantrekt en levertijden weer beginnen op te lopen, is dat een voordeel.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels