artikel

Rijtest met nieuwe generatie DAF Trucks

Branche

BouwMachines reed de eerste kilometers met de nieuwe generatie DAF Trucks op Nederlandse bodem. Deze nieuwe lijn, die onder de bescheiden naam ‘Pure Excellence’ werd gepresenteerd in Birmingham, stond in Limburg voor ons klaar voor een eerste kennismaking. DAF beloofde meer vermogen en comfort, in combinatie met lagere toeren, minder gewicht én meer kilometers uit een liter.   

Rijtest met nieuwe generatie DAF Trucks
De DAF XF 480 als trekker voor een Broshuis-semi-dieplader. 

Bij de presentatie spreekt DAF van een geheel nieuwe CF en XF en dat lijkt een beetje overdreven. Als we de trucks op de parking zien staan, onderscheiden we wel degelijk een aantal kleine wijzigingen, maar om nou te spreken van nieuw?

Toch is er veel meer veranderd dan je op het eerste gezicht ziet. DAF heeft namelijk behoorlijk wat ontwikkelingen doorgevoerd die moeten leiden tot nog meer gemotiveerde chauffeurs en tevreden eigenaren. Meer comfort, een lager eigen gewicht, meer chassisruimte voor bijvoorbeeld brandstof en, misschien wel het belangrijkste: een lager brandstofverbruik voor de nieuwe generatie DAF Trucks..

Bekijk ook de foto’s onderaan dit artikel!

Nieuwe generatie DAF Trucks biedt meer koppel bij lage toeren

Meer koppel bij lagere toerentallen is één van de wijzigingen die meteen opvallen als we wegrijden met een MX11 met 450 pk. Jazeker, deze motor heeft er tien pk bij gekregen en dat merk je meteen. Al vanaf 900 toeren is er een koppel van 2300Nm voorhanden en dat is indrukwekkend.

Het mooie is dat je ook bij die lage toerentallen wel degelijk merkt dat er wat gebeurt in de aandrijflijn waardoor je niet eens de neiging hebt om terug te schakelen. De MX11 440 was al populair maar met net wat meer onder in de kast heeft deze 450-pk-versie merkbaar meer te vertellen.

MX13-motor levert 2500 Nm bij 900 tpm

Nog duidelijker is het in een XF met een MX13-motor met 480 pk. Dit is de motor die tot nu toe 460 pk leverde, en dat is dus zeg maar het broodje van de bakker. Deze MX13-motor levert vanaf 900 toeren maar liefst 2500 Nm. Het gevoel dat je daarbij krijgt als chauffeur is niet het wat onwennige dat je soms hebt met zo’n spaarwonder. De DAF blijft, ook onderin het koppelgebied, merkbaar trekken. Wat ook scheelt, is dat er zelfs bij 900 toeren nergens rare vibraties optreden. Alles blijft stil, zelfs in het stuurwiel voel je niks, en dat is knap gedaan.

Alles blijft stil, zelfs in het stuurwiel voel je niks, en dat is knap gedaan

Overigens hebben de nieuwe motoren niet alleen meer koppel en vermogen, de motorrem levert voortaan ook 20% meer koppel bij de MX11. Bij de MX13 is dat zelfs 30%, beide bij toerentallen tot 1500 omwentelingen.

Krachtbronnen flink gewijzigd

Aan de motoren in de nieuwe generatie DAF Trucks is behoorlijk gewerkt en dat heeft geleid tot nieuwe zuigers, verstuivers en een verhoogde compressieverhouding voor alle motoren. Verder zijn de luchthuishouding, het EGR-systeem en de zogenaamde parasitaire verliezen aangepakt. Dat zijn alle zaken die door de motor worden aangedreven zoals de dynamo, de stuurpomp en de compressor. Stuk voor stuk zijn die aggregaten geoptimaliseerd waardoor ze veel minder vermogen opsouperen.

Zo zijn er voortaan een volledig variabele waterpomp, een compressor met een lagere snelheid en een variabele stuurpomp. Ook de oliepomp is voortaan intelligent door harder te werken als het moet en juist minder als dit kan. Dit alles zorgt voor meer efficiency en meer vermogen en souplesse.

ZF Traxon-versnellingsbak

Een belangrijke rol in de nieuwe aandrijflijn is weggelegd voor de nieuwe ZF Traxon-versnellingsbak. Die heeft een grotere spreiding waardoor je met een snellere achteras toch nog uitstekend kunt manoeuvreren. Er is zelfs een kruipfunctie tot in de vijfde gang mogelijk.

Het belangrijkste voordeel van de Traxon is echter dat hij razendsnel en superstil schakelt

Het belangrijkste voordeel van de Traxon is echter dat hij razendsnel en superstil schakelt. De Traxon-bak is voortaan standaard bij DAF en je kunt kiezen uit een Direct Drive, een Overdrive en een 12- of 16- bak. Daarmee heeft DAF ook voor het zwaarste werk in de bouw, of met een zware dieplader, een passend antwoord.

Nieuwe achteras

Speciaal voor de nieuwe generatie DAF Trucks ontwikkelde het merk een hele nieuwe achteras die nieuwe, snelle overbrengingen mogelijk maakt van 2,05 tot 2,47. Het tandwielstelsel is volgens een heel nieuw ontwerp gemaakt wat zorgt voor minder wrijving. Verder zijn de tandwielsets voortaan geslepen waardoor ze harder en vooral gelijkmatiger zijn dan voorheen.

Dit alles maakt het mogelijk dat er met de helft minder olie gewerkt kan worden, en dat scheelt zomaar tien kilo. Lichter is ook de nieuwe, compacte uitlaatunit. Verder pakte DAF het asliftsysteem van de voorloopas aan, waardoor dit niet alleen compacter, maar ook fors lichter werd. Alles bij elkaar is een nieuwe 4×2 trekker dan ook 100 kilo lichter dan de vorige generatie. Bij een 6×2 trekker is dat zelfs 130 kilo.

530 pk-topmodel

Maar genoeg theorie, laten we eens een rondje rijden met het nieuwe topmodel van DAF, de XF Super Space Cab met 530 pk en een koppel van 2600 Nm. DAF doet beslist niet mee met de vermogensrace, maar met deze nieuwe, meer krachtige uitvoering komt het merk wel degelijk tegemoet aan de wens van veel klanten.

Voor het zwaarste werk heeft DAF met deze 530 pk-versie een beter antwoord dan voorheen

Voor het zwaarste werk heeft DAF met deze 530 pk-versie een beter antwoord dan voorheen. Bij toepassingen in het zwaartransport of als LZV is extra vermogen mooi meegenomen, maar bij internationaal transport zorgt het voor hogere gemiddelde snelheden en niet te vergeten extra comfort. We reden de 530 pk-uitvoering als trekker én als combi en in beide gevallen waren we onder de indruk van de enorme souplesse, het comfort en de stilte in de cabine.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels