artikel

135-jarig Nooteboom blijft innovator in speciaaltransport

Branche

Nooteboom Trailers in Wijchen bestaat 135 jaar. De specialist in zwaar- en speciaaltransport blijft innoveren en loopt sinds jaar en dag voorop met nieuwe technieken. In het jubileumjaar presenteerde Nooteboom bijvoorbeeld de Manoovr met gieksleuf, een ballasttrailer-versie van de Manoovr en een nieuwe, in eigen huis ontwikkelde hydraulische aslift.

135-jarig Nooteboom blijft innovator in speciaaltransport

Nooteboom Trailers telt meer dan 400 medewerkers en is met een omzet van 100 miljoen euro een grote speler op de markt voor zwaar- en speciaaltransport. Nooteboom is actief in 100 landen en is één van de toonaangevende merken in Europa. Het bedrijf is innovatief en loopt sinds jaar en dag voorop met nieuwe technieken in speciaalstransport. Een mooi voorbeeld daarvan is de Manoovr trailer, een compact pendelas-systeem wat een hoog laadvermogen combineert met een minimale laadvloerhoogte en een grote wendbaarheid.

Nieuwe conserveringsstraat  

Nooteboom investeerde de laatste jaren enorm, onder meer in een nieuwe conserveringsstraat voor een optimale bescherming van de opleggers tegen corrosie. De conserveringsstraat werd in 2016 in gebruik genomen en daarmee kan er in één hal gestraald, gescopeerd én gespoten worden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van elektrostatisch spuiten. Deze techniek leidt tot een veel betere dekking en een egalere en mooi glanzende laklaag.

Manoovr met gieksleuf

De Manoovr, het bekroonde en gepatenteerde compacte pendelas-systeem van Nooteboom, combineert een grote veerweg en een hoog laadvermogen aan een bijzonder compacte bouwwijze. Hierdoor is een laadvloerhoogte van slechts 780 mm mogelijk. Dankzij de pendelassen is er een toelating van 12 ton per aslijn en dat is een unieke eigenschap voor de pendelas.

Nieuw is dat de Manoovr voortaan leverbaar is met een gieksleuf van 80 of zelfs 85 cm breed. Die laatste afmeting wordt alleen bereikt bij een totale voertuigbreedte van 2.740 mm. Hiermee ontstaat er een semi-dieplader met een gieksleuf. De vinding is inmiddels gepatenteerd door Nooteboom. Tenminste, waar het gaat om een voertuig met pendelassen.

Eerste Manoovr met gieksleuf voor van der Vlist

De eerste 5-assige Manoovr met gieksleuf werd in gebruik genomen door Van der Vlist. De combinatie valt binnen de standaardafmeting van 16,5 meter lengte en het technisch totaalgewicht van de combinatie bedraagt 92 ton. Door het lage leeggewicht mag de combinatie met ontheffing meer dan 60 ton laden en maakt de lage laadvloer het mogelijk om met ontheffing lading te vervoeren met een hoogte van 3,5 meter.

Door de gieksleuf, de lage laadvloer en het hoge draagvermogen, kan de 5-assige Manoovr semi-dieplader machines vervoeren waar voorheen een 4-assige pendelasdieplader met 2-assige Interdolly noodzakelijk was. De door Van der Vlist gekozen oplossing is compacter, multifunctioneler inzetbaar en vooral – niet onbelangrijk – goedkoper dan een conventionele combinatie.

PowerUp liftas voor speciaaltransport

Tweede noviteit voor speciaaltransport die in 2017 het levenslicht zag, is de PowerUp. Dit is een lastafhankelijke liftas voor hydraulisch geveerde assen. Met dit systeem kan door assen tijdelijk te heffen extra tractie gegenereerd worden, wat het wegrijden vereenvoudigt. Liftassen worden al jaren toegepast op luchtgeveerde assen, maar voor hydraulisch geveerde assen waren de mogelijkheden beperkt. De kern van de PowerUp is een slimme hydraulische schakeling, gecombineerd met door Nooteboom zelfontwikkelde software.

De laadvloerhoogte speelt binnen de kraanbranche een steeds belangrijker rol

Naast de voordelen van tijdelijk extra tractie, dragen liftassen ook bij aan een lager verbruik en minder bandenslijtage. Bovendien wordt manoeuvreren eenvoudiger met minder assen aan de grond. Wanneer de wettelijk toegestane aslast wordt overschreden, dan zal de PowerUp-functie één of meer assen laten zakken. Nooteboom heeft om veiligheidsredenen gekozen om het automatisch dalen van de assen alleen te starten wanneer de oplegger in beweging is teneinde beknellingsgevaar te voorkomen.

Manoovr Ballasttrailer

De derde noviteit die dit jaar uit de productiehallen in Wijchen rolde, is de Manoovr als ballasttrailer. Deze semi-dieplader voor zwaar- en speciaaltransport met vaste 780 mm lage laadvloer heeft een standaard toelating van 12 ton per as. Daarmee is het internationaal een belangrijk alternatief voor het vervoer van kraanballast binnen het zogenaamde 100-tons netwerk.

De laadvloerhoogte speelt binnen de kraanbranche een steeds belangrijker rol. In verband met veilig werken op hoogte hebben al diverse kraanbedrijven, waaronder Wagenborg Nedlift en Peinemann Kranen, ingezet op deze nieuwste Manoovr Ballasttrailer. Moderne mobiele telescoopkranen hebben, afhankelijk van de configuratie, tot 9 opleggers nodig om alle ballast en giekdelen te vervoeren.

Nooteboom: van smid tot trailerbouwer

Nooteboom Trailers in Wijchen bestaat 135 jaar.Nooteboom begon in 1881 in Kethel, onder de spreekwoordelijke rook van Rotterdam. Willem Nooteboom begon daar op 26-jarige leeftijd met een eigen smederij. Aanvankelijk had dat niks te maken met wegtransport, maar alles met de bouw. De hoofdactiviteit was het maken van beslag voor deuren, maar later volgden ook het beslaan van paarden en het krimpen van banden voor houten wielen. Na veertig jaar neemt zoon Henk Jan de zaak over. Hij ziet vooral groei in voertuigtechniek. Met overgenomen mallen van een wagenmakerij start Henk Jan de ‘Nooteboom Fabriek van Wegtransportmiddelen’. Hiermee is Nooteboom ineens producent geworden. Het bedrijf groeide flink door en in 1953 groeide Nooteboom uit zijn jas in Kethel. Het bedrijf verhuisde naar Utrecht, maar dat bleek uiteindelijk een tussenstop. In 1977 werd namelijk de eerste paal geslagen voor een geheel nieuw pand in Wijchen.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels