artikel

De grote BouwMachines 8×8 Kippertest

Branche

In onze inmiddels traditionele jaarlijkse kippertest voelen we deze keer 8×8 trucks aan de tand. Deze terreinbuffels kennen een specifieke, trouwe klantengroep en hoewel de markt maar klein is, zijn er maar liefst zeven merken actief in dit segment. Met onze zes deelnemers bieden we in deze test het actuele overzicht van de markt. 

De grote BouwMachines 8×8 Kippertest
Het speciale Ginaf-bedieningspaneel voor alle aandrijf- en vering functies. 

Het segment van de 8×8 trucks is klein, het is een niche. In totaal worden er in ons land dit jaar hooguit 30 van deze vier-assers geregistreerd. Het hoogtepunt van de markt was in 2007 toen de teller opliep naar een ‘all time high’ van 48 stuks. Het is daarom opvallend dat er zoveel aanbieders zijn in dit segment.

Bekijk de fotoserie onderaan dit artikel, met fraaie beelden uit de 8×8 kippertest!

 

Geen Volvo en Scania in 8×8 kippertest

Helaas bleken Volvo en Scania niet in staat om een truck aan te bieden voor de 8×8 kippertest, maar desondanks staan er zes trucks in de zandafgraving van Van der Wiel in Bant, langs de A6 in de Noordoostpolder. Naast de standaard Mercedes-Benz Arocs  8×8 hebben we ook nog een Mercedes-Benz Arocs die door Veldhuizen Wagenbouw onder handen is genomen. De andere deelnemende trucks zijn afkomstig van Tatra, MAN, Iveco en Ginaf.

Standaard of WS

De uitvoeringen lopen feitelijk te veel uiteen om winnaars of verliezers uit te roepen. Een voertuig af fabriek met een star tandemstel kan nou eenmaal nooit op tegen de specifiek voor de Nederlandse wetgeving aangepaste trucks. Door middel van een widespread gestuurd tandemstel en een andere opstelling van de assen zijn er in ons land unieke laadvermogens mogelijk. Deze aanpassingen komen echter ook de wendbaarheid ten goede, zo blijkt uit onze test.

Toch is het interessant om te zien hoe die relatief standaardvoertuigen het doen in de 8×8 kippertest, want het extra laadvermogen van een WS systeem kost tenslotte ook geld. We kijken naar de bodemvrijheid, de oploophoek, de instap en het interieur, maar ook naar de wendbaarheid en de verdeling van de last over de assen. Verder hebben we alle trucks zowel in het terrein als op de weg aan de tand gevoeld. Kortom, een complete vergelijking van echte werktrucks op een prachtige locatie.

Wat zijn de plus- en minpunten van de 8×8 kippers uit de test? En benieuwd naar welke truck na twee dagen uitvoerig testen als beste is beoordeeld?
Download dan de BouwMachines 8×8 kippertest.

 

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels