artikel

Iveco Trakker 8×8 biedt prettig geprijsde prestaties

Branche

Bij Den Engelsman in Zoetermeer bestaat inmiddels de helft van het wagenpark uit Iveco trucks. Maar liefst vijf van de tien kippers zijn van het type Trakker in 10×8- en 8×8-uitvoering. Met de nieuwste truck in de vloot reden we een rit mee met chauffeur Theo Hubers.

Iveco Trakker 8×8 biedt prettig geprijsde prestaties

Theo Hubers rijdt vandaag met de Iveco Trakker 8×8 tussen een nieuwe golfbaan in Rotterdam-Spaanse Polder en Naaldwijk. ‘In Naaldwijk is een bouwput uitgegraven en de grond die daar uit komt moet worden afgevoerd. In Spaanse Polder kunnen ze die grond goed gebruiken voor de aanleg van een golfbaan. We rijden vandaag met vijf kippers dit rondje en als het goed is zijn we vanavond klaar. Al vraag ik me af of dat lukt…’

Sinds 3 jaar weer op de vrachtwagen

We zitten hoog in de cabine van de Iveco Trakker 8×8. Theo vertelt over zijn werk en hoe het zo gekomen is: ‘Ik zit nu sinds drie jaar weer op de vrachtwagen, maar daarvoor heb ik heel ander werk gedaan. Ik heb vroeger ook op kippers gereden, dat waren eerst Reo trucks, en later Magirus Deutz kippers. Dat waren echt superauto’s. Ik had een 170D21, weet zelfs het kenteken nog: DJ-17-16. Na een aantal jaren op de vrachtwagen ben ik als uitvoerder in de sloop en renovatie aan de slag gegaan.’

Onlangs liet ik de Duitse merken nog achter in de bagger terwijl de Iveco gewoon doortrok

‘Ik heb ook een tijd voor mijzelf gewerkt in de aannemerij, onder andere met asbestsaneringen. Wel ben ik altijd tussendoor op de vrachtwagen blijven rijden. Dat was achteraf maar goed ook; toen ik drie jaar geleden thuis kwam te zitten na het faillissement van mijn baas, kon ik zo weer opstappen bij Den Engelsman. Rien den Engelsman is een oude buurjongen van me.’

Theo is inmiddels 63 jaar jong en toen hij drie jaar geleden gedwongen thuis kwam te zitten zag hij zijn prépensioen ook vervliegen. ‘Dat was wel zuur, want ik moet nu door tot mijn 66e en een paar maanden. Niet dat ik het nu niet naar de zin heb hoor, maar in plaats van het stuur van deze Iveco had ik het ook niet erg gevonden om nu achter het stuur van een campertje te zitten. Maar goed, ik ben blij dat ik hier aan de slag kon, en dit werk bevalt me ook prima’, aldus Theo.

Iveco Trakker 8×8 met bladveren en 24 inch wielen toch comfortabel

Inmiddels zijn we de snelweg opgedraaid richting Naaldwijk. Ondanks de bladvering en de grote, 24 inch wielen rijdt de Trakker opvallend goed, al zijn korte ribbels goed merkbaar in de cabine. De chauffeursstoel is luchtgeveerd, en dat maakt toch net het verschil met de ongeveerde bijrijdersstoel. Theo heeft het wel naar de zin in de Iveco Trakker 8×8: ‘Ik vind het een prima auto. Het interieur is behoorlijk aangepakt ten opzichte van de vorige generatie en het rijdt gewoon goed. De geautomatiseerde ZF-16 versnellingsbak doet het uitstekend en met zijn 450 pk kan hij het werk uitstekend aan. De hoge 24 inch wielen zorgen er voor dat ik heel ver kom in het terrein. Onlangs liet ik de Duitse merken nog achter in de bagger terwijl de Iveco gewoon doortrok. Nee, ik vind het een fijne truck om mee te werken.’

Wij gaan voor eenvoudige voertuigen met zo weinig mogelijk onderhoud en een zo gunstig mogelijke prijsstelling

Geen wide-spread achterasconstructies

Theo’s baas Rien den Engelsman vertelt over de keuze voor de Iveco’s in de vloot: ‘Wij gaan voor eenvoudige voertuigen met zo weinig mogelijk onderhoud en een zo gunstig mogelijke prijsstelling. Om die reden kiezen we ook niet voor wide-spread achterasconstructies. Dat kost geld en extra onderhoud en dat weegt voor ons niet op tegen de opbrengst. Met deze 8×8 komen we op een netto laadvermogen van 23 ton en daarmee kunnen we uitstekend uit de voeten.’

Rien den Engelsman vertelt dat de truck via Iveco-dealer Deba afkomstig is van PK Trucks. ‘Dat bedrijf heeft altijd kant en klare bouwvoertuigen op voorraad staan. Deze Iveco stond daar ook, opgebouwd en wel. Dat betekent dat de truck ook al voorzien was van de 21,8 kuub grote geïsoleerde Ruizeveld kipperopbouw. Dat was ideaal, want daardoor was de truck snel inzetbaar.’ De Iveco is uitgevoerd in de kleuren van ROS zandhandel in Schiedam. Een bedrijf waar Den Engelsman veel werk voor doet in de regio.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels