artikel

Tatra stoomt op met 11 nieuwe dealers

Branche

Tatra heeft een belangrijke stap gezet in ons land. Het Tsjechische merk gaat een dealerovereenkomst aan met Truckland en heeft er in één klap maar liefst elf dealervestigingen bij voor verkoop, service en reparatie. 

Tatra stoomt op met 11 nieuwe dealers
De eerste Tatra is door Truckland geleverd aan Wouters Betontransporten in Rijkevorsel. Het betreft een Phoenix Space Cab 4×4 trekker met Paccar MX11 motor met 440 pk.

Met Tatra haalt Truckland een vijfde merk in huis naast Daf, de lichte lijn van Iveco, Fiat Professional en Ginaf. Dat laatste merk lijkt met Tatra een geduchte concurrent in eigen huis te krijgen op het gebied van meerwiel-aangedreven voertuigen. Zoals bekend produceert Daf zelf geen trucks met aangedreven voorassen, waardoor deze niche interessant is voor merken als Ginaf en nu dus Tatra. Het Tsjechische truckmerk levert voertuigen met alle assen aangedreven, en dat gaat van 4×4 tot en met een indrukwekkende 14×14 configuratie.

Bekijk ook de video van de Euro 6 Tatra Phoenix onderaan dit artikel.

De Tjechische exoten zoals de 12×12 of de 14×14 zijn met name geschikt als speciaal voertuig voor de olie-industrie, defensie of bijvoorbeeld extreme betonpompen. In ons land worden de meer gangbare Phoenix-modellen nu verkocht door Truckland en dat gaat voorlopig tot en met een 10×10.

Tatra Phoenix met Daf als basis

De Tatra Phoenix heeft onafhankelijke wielophanging rondom

Kenmerkend aan de Tatra is de onafhankelijke wielophanging rondom.

De Tatra Phoenix maakt gebruik van cabines en motoren van Daf die in het eigen Tatra-chassis worden gemonteerd. Het bijzondere aan dat chassis is de onafhankelijke wielophanging, waarbij de aandrijflijn in een centrale koker is ondergebracht. De cabine is identiek aan die van een Daf CF. Er zitten drie knoppen meer in voor het aan- en uitzetten van de 4×4 en sperren, in het hart van het stuurwiel staat Tatra, maar voor de rest is het Daf.

Inmiddels is de eerste Tatra door Truckland geleverd aan Wouters Betontransporten in Rijkevorsel. Het betreft een Phoenix Space Cab 4×4 trekker met Paccar MX11 motor met 440 pk. Wouters zet deze compacte en wendbare trekker in voor het transport van bouwmaterialen, zoals beton met een mixeroplegger. Directeur Björn Wouters nam de sleutels van de eerste Tatra via Truckland in ontvangst.

‘Deze Tatra is onze vijftiende vrachtwagen. Jarenlang reden wij in het zeecontainertransport, de afgelopen vijf jaar zijn we ons gaan toeleggen op bouwtransport. We hebben nu 10 Daf’s – van 4×2 en 6×4 trekkers tot een 8×4 betonmixer – en vier Volvo’s. Op één na allemaal trekkers voor onze betonmixers, kiepers en platte wagens. Onze eerste Daf kwam in 2004 via TTA Truckland in Turnhout en sindsdien hebben we een zeer goede relatie. Ook in tijden dat het moeilijk was, hebben zij ons altijd een duwtje in de rug gegeven.’

Met de Tatra worden ‘onmogelijke’ locaties bereikbaar

Wouters zocht naar een 4×4-trekker en dealer Truckland wees het bedrijf op de Tatra. ‘Het is onze tweede 4×4 en vooral bedoeld voor klanten die er om vragen in verband met het werkterrein. Door het iets hogere eigen gewicht kun je met een 4×4 namelijk tot ongeveer een kuub beton minder meenemen dan een lichtere 4×2, maar met de Tatra we komen nu op locaties die tot nu toe onmogelijk waren.’

Van oorsprong ben ik truckmonteur en kijk ik met interesse naar het onderstel, de aandrijftechniek en de vele Daf-componenten

Met de Phoenix levert Truckland ‘af fabriek’ oplossingen voor moderne Euro 6 trekkers waarmee de klant zowel op de gebaande weg als in onverhard terrein uit de voeten kan. Björn Wouters: ‘Van oorsprong ben ik truckmonteur en kijk ik met interesse naar het onderstel, de aandrijftechniek en de vele Daf-componenten. Tatra heeft een goede en lange geschiedenis in het grondverzet. Het chassis is robuust gebouwd, met de centrale buis waarin de aandrijfas loopt en de kenmerkende onafhankelijke wielophanging via de assen. Die wielophanging zorgt onder alle omstandigheden voor de juiste grip.’

Opmerkelijk vindt Wouters zeker het hoge comfort in de wagen. ‘Hij is stugger dan een 4×2, maar zeker niet zo stug als een conventionele 4×4 of 6×6.’

Langer grip dan een truck met starre assen

Dankzij de onafhankelijke wielophanging houdt de Phoenix langer grip dan een voertuig met starre assen. Wouters: ‘Waar een ander begint te spinnen houdt deze truck zijn grip en overbrenging naar het terrein. Of er nu een mixer of een kipper achter hangt, hij heeft mij tot nu toe niet teleurgesteld. Maar je moet hem niet als een vervanger van een trekker of een dumper zien. Het is een truck waarmee je ook met normale snelheden op de weg kunt rijden.’

In de juli/augustus-uitgave van Bouwmachines meer over Tatra. Het Tsjechische merk is namelijk één van de deelnemers aan de grote 8×8 kippertest waarin BouwMachines participeert.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels