artikel

Renault Trucks richt vizier op bouwsector

Branche

Renault Trucks legt meer focus op bakwagens en het segment voor bouwvoertuigen. De introductie van de nieuwe generatie Renault Trucks viel in Nederland samen met een grotendeels nieuw en uitgebreid dealernetwerk, met ook een nieuw verkoopteam. Voor Renault was dat aanleiding om eerst vooral te focussen op de T- serie, zeg maar de standaard trekkers. Dat is namelijk het segment waar het volume zit, maar inmiddels wil Renault Trucks meer. 

Renault Trucks richt vizier op bouwsector
Renault Trucks heeft een prachtig programma voor de bouw.

Renault Trucks heeft in de afgelopen 3,5 jaar meer dan 4.500 Master bestelwagens, 350 D- serie-trucks en ruim 1100 T- trucks afgezet in ons land. Dat zijn mooie aantallen, maar het leveringsprogramma biedt nog veel meer moois.

Met de C- en de K- serie heeft Renault Trucks ook serieuze bouwvoertuigen in de aanbieding voor het zware segment. De focus ligt daarbij vooral op de C- serie, en dan met name op de 8×2 en 8×4 tridem. Deze voertuigen zijn licht en vormen een mooie basis voor bijvoorbeeld betonmixers, of voor het vervoer van bouwmaterialen.

De C- en de K- serie delen hun cabine met de T- in standaarduitvoering en dat betekent veel ruimte voor de chauffeur.  Een mooie optie is de stalen voorbumper met centraal trekoog van de K- serie. Dat is ook op de C- leverbaar en daarmee oogt zo’n Renault ook meteen als een stoere truck voor de bouw.

Zoveel mogelijk laadvermogen door lichtgewicht materialen

Renault heeft veel aandacht besteed aan het genereren van zo veel mogelijk laadvermogen door toepassing van lichtgewicht materialen waar dat kan. We noemen aluminium luchtketels, wielen, brandstoftanks en dergelijke. Daardoor is Renault in staat een 8×4 bakwagenchassis te leveren met een eigen gewicht van 9400 kilo.

Renault in staat een 8×4 bakwagenchassis te leveren met een eigen gewicht van 9400 kilo

Daarmee vormt deze 8×4 een uitstekende basis voor een betonmixer, want juist in dat segment telt iedere kilo. Speciaal voor die toepassing biedt Renault de XLoad uitvoering van de C, met al vast alle voorbereidingen voor de installatie van de betonmixer, een PTO van 650 Nm achter op de motor, een staande uitlaat met geïntegreerde SCR en  een originele urenteller in het dashboard.

De Xtrem-versie van de K-serie is leverbaar als 4×4, 6×6 of 8×6. Hierbij gaat het om de standaard as-afstanden. Wide spread-gestuurde assen voor de Nederlandse markt zijn niet gepland, daarvoor wordt door de Renault-dealer vriendelijk verwezen naar het bevriende Zweedse merk onder hetzelfde dealerdak.
Toch biedt Renault met de offroad uitvoeringen een fraai aanbod voor verschillende toepassingen. Met oploophoeken van 32 graden, standaard langs- en dwarssperren en een prima bodemvrijheid van 380 mm zijn dit prima terreinwaardige trucks.

Renault Trucks pionier met hydraulische aandrijving op de vooras

Renault Trucks was één van de pioniers op het gebied van hydraulische aandrijving op de vooras. Hierbij worden de voorwielen na een druk op de knop aangedreven middels 42 kW-hydraulische motoren op de beide voorwielen.

Deze alternatieve aandrijving vormt een uitstekende aanvulling als wegrijhulp voor wie soms extra tractie nodig heeft. De voordelen ten opzichte van een mechanisch aangedreven as zijn een 660 kilo lager eigen gewicht en tot 5 procent brandstofbesparing. Verder is er een normale chassishoogte mogelijk waardoor de instap ergonomisch verantwoord blijft.

Motoren tot 520 pk

Onder de Renault bouwvoertuigen met de naam C- serie vinden we ook de lichte voertuigen met de D-cabine. Dat is de oude Premium-cabine, maar dan met een nieuw uiterlijk. Deze trucks zijn leverbaar met een acht-literkrachtbron met 250, 280 of 320 pk. Daarboven vinden we de bekende, en veel ruimere  T- cabine op de zwaardere C- trucks. Deze trucks zijn net als de K- serie leverbaar met een 380, 430 of 460 pk 11-litermotor.

Er is ook een 13-litermotor leverbaar met vermogens van 440, 480 of 520 pk. Cabines zijn leverbaar als standaard dagcabine, slaapcabine of slaapcabine met hoog dak. Voor de K- serie is alleen de standaard dakhoogte leverbaar.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels