artikel

Winkelhorst draait op grote voet met Atlas 150W

Branche

Bosbouwbanden, verlengde en verzwaarde assen, een verhoogde draaikranstoren en een aangepaste overbrenging; zie hier de Big Foot-uitvoering van de nieuwe Atlas 150W. Arjan Winkelhorst is één van de eersten die ermee draait. ‘Deze mobiele kraan is ideaal bij het sloten ruimen, het onderwerken van hoge voerkuilen en het laden van kippers.’ 

Winkelhorst draait op grote voet met Atlas 150W

Arjan Winkelhorst is merkentrouw. En niet zo’n beetje ook. Zo staat de hele schuur van zijn twintig medewerkers tellende loonbedrijf vol met Deutz-trekkers; grote, kleine, dikke en dunne. ‘We hebben altijd al Deutz gehad. Degelijk spul gewoon. Net zo degelijk als de kranen van Atlas, trouwens óók uitgerust met Deutz-motoren.’

Bij het uitspreken van de merknaam Atlas gaat de blik naar de nieuwe 150W in Big Foot-uitvoering die op het erf staat te pronken (bekijk de fotoserie onderaan dit artikel). ‘Deze mobiele kraan is de vervanger van de 1504 die we ruim vijftien jaar hebben gehad. Dat was een dijk van een machine die ruim 20.000 uren heeft gemaakt. Zonder problemen. Ik verwacht van deze 150W eigenlijk hetzelfde.’

Draaien met Volvo en Liebherr in gww

Net als het gros van de loonbedrijven, bedrijft loonbedrijf Winkelhorst in Rekken twee takken van sport. Allereerst is daar het agrarisch loonwerk. Daarnaast is het bedrijf actief in de grond, weg- en waterbouw. Arjan: ‘We werken voor grotere en kleinere aannemers in het grondverzet en de wegenbouw en hebben daarnaast regelmatig eigen opdrachtgevers. In de gww draaien we met Volvo en Liebherr. De vorige en ook deze nieuwe Atlas zetten we grotendeels in binnen het loonbedrijf. De machine draait bijna altijd hier in de buurt en wordt ingezet voor werkzaamheden als het maaien en ruimen van sloten, het onderwerken van gras- en maiskuilen en het laden van zand en mest.’

Dit was de ideale machine voor de werkzaamheden binnen het loonbedrijf

Bigfoot-versie van Atlas nam twijfel weg

De Atlas 1504 was jarenlang een vaste en gewaardeerde waarde op het loonbedrijf. Dat zijn vervanger ook een Atlas zou worden stond echter niet op voorhand vast, ondanks Arjans liefde voor het Duitse merk. ‘Dankzij onze goede ervaringen in het grondverzet waren ook Volvo en Liebherr nadrukkelijk in beeld. Maar toen we de Big Foot-versie van de mobiele Atlas op het spoor kwamen, was mijn besluit snel genomen. Dit was de ideale machine voor de werkzaamheden binnen het loonbedrijf. Grote banden en een verhoogde draaikranstoren maken dat de cabine zo’n dertig centimeter hoger zit en er een veel beter zicht op het werk is; ideaal bij het laden van kippers en het onderwerken met zand van de steeds hoger wordende gras- en maiskuilen. Maar ook heel handig bij het maaien en ruimen van sloten. En bij dat werk heeft de Big Foot nog een interessante plus; de brede banden maken dat hij op elke ondergrond probleemloos uit de voeten kan.’

Andere onderwagen en grotere wielen en banden

Loonbedrijf Winkelhorst is de vierde in ons land die investeerde in het nieuwe type Atlas 150W Big Foot. De machine draait inmiddels ruim een maand op het bedrijf. ‘De Big Foot is een uitvoering die af fabriek wordt geleverd. De verschillen moet je vooral zoeken in de onderwagen. Meest in het oog springend zijn natuurlijk de wielen en banden. De standaard-dubbellucht zijn vervangen door dikke 26,5 inch velgen met daarop 710/45 R26 banden.’

De Big Foot rolde zo over het rulle zand. Normaal lukt je dat met een bandenkraan nooit

De banden zijn van Nokian, type Nordman Forest. De typenaam zegt het al; bosbouwbanden, die normaal onder harvesters en uitrijwagens zitten. ‘Toen ik de kraan een weekje had, heb ik gelijk de proef op de som genomen en ben het bouwland ingedoken. De Big Foot rolde zo over het rulle zand. Normaal lukt je dat met een bandenkraan nooit.’ Door de grotere bandenmaat heeft de Big Foot een bodemvrijheid van 65 centimeter, 20 centimeter meer dan standaard.

Zwaardere assen en 35 procent sper

Het chassis van de onderwagen is gelijk aan dat van de standaard 150W. Wel werden er door Atlas zwaardere en bredere assen met een 35 procent zelfsperrend differentieelslot gemonteerd. Bredere assen zijn noodzakelijk om de breedte van de banden te kunnen opvangen. Zwaardere assen met een grotere overbrenging zijn een must vanwege de hogere bandenmaat. Arjan Winkelhorst: ‘Als die assen niet waren gemonteerd, zou de kraan zomaar zeventig in het uur lopen. Maar ondertussen zou hij geen deuk in een pakje boter trekken.’

Het monteren van ballonbanden had nog een gevolg: pendelen met de vooras zou niet meer mogelijk zijn en de spatborden zouden verstrikt raken in de bovenwagen. Dus verhoogde Atlas de draaikranstoren met acht centimeter. De grote bandenmaat had ook gevolgen voor het schuifblad. Standaard gemonteerd zou deze de banden raken. Atlas verlengde de constructie, zodat dit probleem is getackeld.

Atlas voerde onzichtbaar nog een verandering in de mobiele kraan door. Op de machine werd het contragewicht van zwaardere broer 160W gemonteerd (optioneel). Uiterlijk hetzelfde, wel een stuk zwaarder doordat in dit blok minder holtes zitten.

Stabiliteit en geringe bodemdruk

Ruim een maand draait Arjan Winkelhorst nu met de Atlas 150W Big Foot. De machine werd met name ingezet voor het maaien en ruimen van sloten. Arjan prijst het zicht op het werk vanuit de cabine. ‘Sowieso biedt de cabine al een heel goed overzicht door het vele glas, maar doordat je dertig centimeter hoger zit is het nog beter. Je ziet de maaikorf en de bak altijd goed, er gaat je weinig mis.’ Waar Arjan ook bijzonder over te spreken is, is de stabiliteit en de geringe bodemdruk. ‘Zelfs als het al dagen heeft geregend, rol je met deze machine zo over de grasmat heen. De insporing is minimaal. Daar worden boeren en wij dus ook blij van.’

De vernieuwe Atlas 150W

Atlas 150WIn 2016 bracht Atlas een vernieuwde versie van haar 150W op de markt. De Big Foot is een variant die af fabriek wordt geleverd. De kraan heeft – afhankelijk van de gekozen uitvoering – een gewicht van maximaal 17,3 ton. Krachtbron is de nieuwe Deutz TCD 4.1 Tier4F motor met een vermogen van 130 pk.

Doordat het toerental vergeleken met de vorige versie flink is verlaagd (maximaal 1.800 toeren per minuut), scoort de nieuwe 150W een aanzienlijk lager brandstofverbruik dan zijn voorganger.

De onderwagen werd verlengd tot 2,60 meter voor nog meer stabiliteit. Verdere modificaties zijn onder andere een vergrootte draaikrans en een nieuw geluidsarm uitlaatsysteem. Gemodificeerd is ook de cabine die een beter zicht oplevert, geluidsarmer is en meer comfort biedt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels