artikel

Hoog laadvermogen voor compacte Arocs Wide Spread 8×8

Branche

C. van den Adel uit het Friese Burgum maakt sinds enige tijd gebruik van een Mercedes-Benz Arocs 8×8 in Wide Spread-uitvoering. Een bijzonder voertuig, want zo bouwt Mercedes ze zelf niet. Het truckchassis werd door Veldhuizen Wagenbouw onder handen genomen en dat resulteerde in een indrukwekkend voertuig met bijzondere inzetmogelijkheden. 

Hoog laadvermogen voor compacte Arocs Wide Spread 8×8
Hoog en compact opgebouwd, deze Arocs. Van den Adel was op zoek naar maximale terreinvaardigheid, een hoog netto laadvermogen en een compacte kipper die voor de dieplader past. ‘Al onze wensen zijn vervuld.’ 

Van den Adel is al zestig jaar een begrip in de grond-, weg- en waterbouw. Het aannemingsbedrijf werkt veel voor lokale overheden, maar ook voor marktpartijen. Soms autonoom, en soms in samenwerking met andere bedrijven uit de regio. 

Voor de dagelijkse werkzaamheden heeft Van den Adel de beschikking over een machinepark met shovels, mobiele en rupskranen, landbouwtrekkers met dumper-aanhangwagens en een grondzeef. Het transport van materieel en machines vindt plaats met twee dieplader-aanhangwagens en een oprij- vrachtwagen.  

Verder zijn er twee kippers in de vloot, beide met een autolaadkraan. Eén van die twee was een Terberg 8×8 en die is nu afgelost door de nieuwe Arocs. Cees van den Adel: ‘Ik zocht een 8×8 Wide Spread met een twee-zijdenkipper en een 20 ton opvouwbare kraan. Ik wil maximale terreinvaardigheid, een hoog netto laadvermogen en toch ook een compacte kipper die voor de dieplader past. Bij Mercedes kwamen ze met deze oplossing en daarmee zijn al mijn wensen ingevuld.’ 

Ik wil maximale terreinvaardigheid, een hoog netto laadvermogen en toch ook een compacte kipper die voor de dieplader past

Hoger laadvermogen met wide-spread

De Arocs 4145 8×8 werd door Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan onder handen genomen. Zo werd er een mechanisch gestuurd wide-spreadsysteem onder gebouwd. Van den Adel had al jaren ervaring met een mechanisch systeem onder de Terberg en dat vormde dus geen enkele belemmering. 

‘Ik wilde beslist een gestuurd systeem, niet alleen voor het extra laadvermogen maar ook vanwege de wendbaarheid op de bouw. Dit systeem van Veldhuizen is eenvoudig van opzet en zorgt niet alleen voor lagere aanschafkosten, maar ook voor lagere onderhoudskosten. Belangrijk daarbij is overigens wel dat Veldhuizen gebruik heeft gemaakt van de originele Mercedes-assen. Die zijn achter op 181 centimeter afstand geplaatst, waardoor ze ieder goed zijn voor 11,5 ton.’ 

De standaard voorassen van de Arocs staan af- fabriek op 175 centimeter van elkaar. Door daar ook 181 van te maken, konden deze assen op 10,5 ton aslast gekeurd worden, en dat zorgt voor een totaalplaatje van maar liefst 44 ton. Het eigen gewicht van de Arocs, inclusief opbouw en kraan, bedraagt 21 ton waardoor een netto laadvermogen van 23 ton resteert. 

Vossebelt twee-zijdenkipper

De opbouw is een Vossebelt twee-zijdenkipper met een hydraulisch zijbord en aluminium milieukleppen. De autolaadkraan is een Palfinger Epsilon Q200 Z95 – met een Bakker-grijper, model DDV EZ 090. De opbouw van dit geheel vond plaats bij Palfinger-dealer Bren in Drachten. 

De opbouw van de kraan zorgde wel voor wat gepuzzel door ruimtegebrek. Van den Adel wilde een zo compact mogelijke auto en het chassis van een Euro-6-truck zit al boordevol. Daarbij moest carrosseriebouwer Bren nog een plaats vinden voor de steunpoten tussen as één en twee. Uiteindelijk werd een systeem ontwikkeld dat de poot automatisch in de juiste schuine stand zet bij het inschuiven. 

Onze Terberg stond ook op 24 inch en in het terrein was dat een geweldenaar. Ik verwacht dat van deze Arocs ook

24-inch wielen

Opvallend is verder de afwerking met rvs-kisten met zelfs ledverlichting in de schuiflades en kasten. Vanwege de terreinvaardigheid koos Van den Adel voor 24 inch-wielen onder de toch al indrukwekkend hoge Arocs. Dat zorgt voor meer bodemvrijheid waardoor de Mercedes ook in het terrein uitstekend uit de voeten kan. ‘Onze Terberg stond ook op 24 inch en in het terrein was dat een geweldenaar. Ik verwacht dat van deze Arocs ook.’  

Draaicirkel wat groter

Chauffeur op de Arocs is Marten van der Wal. Hij zag zijn vertrouwde Terberg vervangen worden door de nieuwe Mercedes-kipper: ‘Ik werk er nu al een tijdje mee en het is een fijne auto. Ten opzichte van de luchtgeveerde Terberg valt zelfs het comfort erg mee. Verder is de cabine mooi ingericht en lekker ruim, maar het is wel een hele klim steeds. Verder is de draaicirkel wat groter dan die van mijn vorige truck.’ 

Erg tevreden is Marten over de autolaadkraan. Die is opvouwbaar, inclusief de bak, en dat werkt sneller dan steeds demonteren. De Mercedes-Benz Arocs is uitgerust met een 450 pk krachtbron. De truck werd geleverd door Mercedes Benz-dealer Wensink in Leeuwarden.  

Reageer op dit artikel