artikel

Inpandig slopen op Schiphol met Cat 336F UHD

Branche

C.A. de Groot Sloop- en Demontagetechniek deed een jaar of vier geleden zijn rupskranen de deur uit en besloot deze machines enkel nog te huren. Op Schiphol sloopt het bedrijf met een ingehuurde Cat 336F UHD momenteel in opdracht van KLM een deel van vrachtstation 1. ‘Door in te huren beschikken we altijd voor elke klus over het juiste gereedschap’, geeft directeur Kees de Groot aan.

Inpandig slopen op Schiphol met Cat 336F UHD

Op het hoogtepunt van de economische crisis zette C.A. de Groot, met vestigingen in Alkmaar en Velsen-Noord, een drastisch stap. Het bedrijf nam afscheid van alle eigen rupsmachines en koos voor het inhuren van materieel.

‘Deze beslissing hebben we niet uit luxe genomen’, geeft directeur Cees de Groot toe. ‘Teveel machines stonden langere tijd stil, we konden er simpelweg niet voldoende geld mee verdienen. Nu hebben we enkel nog twee mobiele Liebherr graafmachines in ons materieelpark en wat kleinere machientjes.’

‘Per werk bekijken we welke machines we nodig hebben en die huren we in. Tegenwoordig vraagt elke sloopopdracht om specifiek materieel en door te huren hebben we daarover de beschikking.’

Cat 336F UHD in vloot Pon Equipment Rental

Vaste verhuurpartner voor C.A. de Groot is Pon Equipment Rental. De Cat 336F UHD heeft Pon Equipment Rental afgelopen zomer opgenomen in het verhuurprogramma, ter vervanging van een Cat 330D UHD graafmachine.

Te veel machines stonden langere tijd stil, we konden er simpelweg niet voldoende geld mee verdienen.

‘Voor deze Ultra High Demolition machine hebben we hier op Schiphol zo’n kleine 3 weken werk. Daarna wordt de machine door Pon Equipment Rental vervangen door een 50 ton zware Cat 352F graafmachine voor het slopen van de betonvloeren. Zo zetten we altijd de machines in die het werk vragen. Bovendien kunnen we nu beschikken over de nieuwste machines. Deze Cat 336F kwam nog net niet nieuw uit de doos’, lacht Cees de Groot.

Sloopwereld is veranderd

Cees de Groot weet dat de sloopbranche bekend staat als een traditionele sector, waar bezit van machines, liefst in de eigen huiskleuren, nog veelal de voorkeur heeft. ‘Maar de crisis heeft daarin wel verandering gebracht. Ook wij zijn gaan rekenen en tot de conclusie gekomen dat we het materieel beter konden inhuren. Zo lang het aanbod van werk zo gevarieerd is, is dit voor ons de beste oplossing.’

Ook Theo Voesenek, accountmanager verhuur bij Pon Equipment Rental, heeft de ervaring dat de sloopwereld onder invloed van de crisis veranderd is. ‘Sloopbedrijven ontdekten als eerste de voordelen van huren. De projectmatige manier van werken in deze sector heeft daarbij zeker geholpen. Alle machines in de verhuurvloot van Pon Equipment Rental zijn inzetbaar in de sloop. De machine zijn voorbereid voor overdruk, kunnen uitgerust worden met slooprekken en zijn te voorzien van alle soorten filterpakketten. Verder verhuren we alle benodigde uitrustingsstukken, van puinrieken tot hamers en sorteergrijpers.’

EMVI-aanbesteding

De sloop van vrachtstation 1 op Schiphol heeft  C.A. de Groot verkregen op basis van een EMVI-aanbesteding. ‘Nog meer dan bij andere projecten geldt hier op de luchthaven dat de omgeving geen last mag hebben van de sloopwerkzaamheden. We hebben er daarom voor gekozen vrachtstation 1, dat plaats moet maken voor de nieuw te bouwen A-pier, van binnenuit te slopen. Mede door de maatregelen die we nemen om de overlast en risico’s zoveel als mogelijk te beperken, hebben we deze aanbesteding gewonnen’, zegt Rob Veldt, sinds december 2016 bedrijfsleider bij C.A. de Groot.

Sloopbedrijven ontdekten als eerste de voordelen van huren. De projectmatige manier van werken in deze sector heeft daarbij zeker geholpen.

‘Slopen op Schiphol brengt specifieke eisen met zich mee. Werkzaamheden op het dak moeten bijvoorbeeld altijd aan de luchtverkeersleiding worden gemeld. En boven windkracht 6 mag er niet op het dak gewerkt worden. De opdrachtgever vraagt om duidelijke communicatie over de uit te voeren werkzaamheden. Dat betekent veel tijd en energie steken in overleg’, verklaart Rob Veldt.

Inpandig slopen

De gekozen sloopmethode maakt dat de Cat 366F UHD inpandig staat te slopen. Een niet alledaagse bezigheid voor zo’n sloopmachine met lange giek. ‘Hij paste hier maar net door de deur’, lacht Theo Voesenek.

Voorafgaand aan de daadwerkelijke afbraak van het 40 jaar oude vrachtstation 1 moest een asbestsaneringsploeg aan de slag. Vervolgens zijn inpandig de verdiepingsvloeren verwijderd. Constructieve maatregelen moeten instorten van het gebouw tijdens de sloopwerkzaamheden voorkomen. De kopgevels zijn geschoord met kabels en aan de zijkanten zijn windverbanden aangelegd. Met behulp van verticale kabels wordt het instorten van het dak tegengegaan.

Dakdelen gecontroleerd naar beneden brengen

Nadat het dak in vier stramienen is losgekoppeld, zodat de wind vrij spel heeft en niet met het dak aan de haal kan gaan, zullen deze delen in één keer gecontroleerd naar beneden worden gebracht. Na het slopen van de bovenbouw, zijn de betonvloeren aan de beurt.

Het nieuwe vrachtstation van KLM staat pal naast het te slopen vrachtstation 1. Met behulp van trillingsmeters worden de werkzaamheden gemonitord. Een tussen de twee panden aangebracht stofzeil moet de ramen beschermen tegen vallend materiaal.

De totaalsloop levert zo’n 17.000 ton aan beton- en metselwerkpuin, 700 ton ijzer, 59 ton bouw- en sloopafval en 45 ton asbesthoudende materialen op. Op 31 december 2017 is vrachtstation 1 definitief verleden tijd. Volgend jaar start Schiphol met de aanleg van de nieuwe A-pier.

Cat 336F UHD graafmachine

C.A. de Groot Sloop- en Demontagetechniek sloopt op Schiphol een ingehuurde Cat 336F UHD momenteel in opdracht van KLM een deel van vrachtstation 1.De Cat 336F UHD maakt sinds afgelopen zomer onderdeel uit van de verhuurvloot van Pon Equipment Rental. De machine heeft een hoofdmast van 11,70 meter, het tussenstuk meet 2,25 meter en de stick is goed voor 7,50 meter. De machine heeft daarmee een bereik van 23 meter. Het toolgewicht aan de Cat 336F UHD mag maximaal 2,5 ton bedragen.
De onderwagen van de 52 ton wegende Cat is hydraulisch verstelbaar, van 3,43 meter tot 4,25 meter. Op transport blijft de machine dus binnen de wettelijke breedte van 3,50 meter waarvoor geen aanvullende ontheffing nodig is.
De cabine kan 30° achterover kantelen zodat de machinist een beter zicht heeft op het werk. De FOPS-cabine is voorzien van veiligheidsglas. Verder is LED-verlichting en een vernevelaar aangebracht.

Foto's

Reageer op dit artikel