artikel

Spil in circulair bouwen

Branche

‘Als je circulair bouwen zegt, kun je niet om de slopersbranche heen’, stelt de net aangetreden nieuwe voorzitter van de Veras, Kees de Groot. ‘Sloopbedrijven moeten de spil van circulair bouwen zijn’, zegt scheidend voorzitter Jan Bork. Beiden willen af van de huidige manier van werken waarbij sloop vooral snel en goedkoop moet. 

Spil in circulair bouwen
De nieuwe voorzitter van slopersvereniging Veras, Kees de Groot (links), met zijn voorganger Jan Bork. ‘IJzer, hout en steen houden positieve waarde.’

Acht jaar lang leidde Jan Bork de branchevereniging voor sloopaannemers en asbestverwijderaars, Veras (Vereniging van Aannemers in de Sloop). In die acht jaar is de fusieclub – in 2009 voortgekomen uit VS en Babex – tot een hecht geheel gesmeed. In november droeg Bork de voorzittershamer over aan Kees de Groot, die al een paar jaar vicevoorzitter was. 

‘Het werd tijd dat Veras een nieuw gezicht naar buiten kreeg’, licht Bork zijn afscheid toe. ‘Ik was in de afgelopen jaren veel naar binnen gericht, daar ligt ook mijn kracht. Nu we de boel intern op orde hebben, mag Kees de volgende stappen zetten. Daarbij vraagt mijn eigen bedrijf (Bork is eigenaar van sloopbedrijf Bork Groep, red.) ook om mijn aandacht. Daar kan ik nu mijn energie op richten.’

Warmlopen achter de schermen

Borks opvolger Kees de Groot liep de afgelopen twee jaar achter de schermen al warm voor het voorzitterschap dat normaal gesproken een termijn van vier jaar kent. ‘Twee jaar geleden wilde Jan eigenlijk al stoppen’, vertelt De Groot. ‘Maar toen kwam het mij zakelijk niet goed uit. Toen hebben we afgesproken dat Jan het nog twee jaar zou doen.’

In de acht jaar dat Bork aan het roer van de branchevereniging stond, is er volgens hem veel veranderd. ‘In 2014 is op ons initiatief de Sloopcode geïntroduceerd, een gedragscode met daarin een set afspraken tussen opdrachtgevers en sloopbedrijven. Dat heeft geholpen in de professionalisering van de sector. Verder is er sinds kort een eigen sloopopleiding op MBO2-niveau, daar ben ik trots op.’

‘Er is sinds kort een eigen sloopopleiding op MBO2-niveau, daar ben ik trots op’

Asbest voor veel leden corebusiness

Volgens Bork is de branche de crisis redelijk te boven gekomen. ‘Weliswaar zijn veel sloopbedrijven op bedrijfsniveau wat gekrompen, we hebben al jaren een heel stabiel aantal leden. En wat er aan pure sloop is weggevallen, is er aan asbestverwijdering bijgekomen. Dat is de grootste verandering: we zijn geen club van alleen maar slopers meer. Asbestverwijdering is voor veel van onze leden nu corebusiness. En in de afgelopen jaren zijn we echt een professionele branche geworden. Daar waar vroeger nog wel eens smalend richting die slopertjes werd gedaan, worden we nu serieus genomen.’

De Groot beaamt het. ‘Steeds meer partijen zien dat wij de grondstoffen van de toekomst in handen hebben. Als je circulair bouwen zegt, kun je niet om ons heen. Dat wordt ook mijn taak als voorzitter de komende tijd: onder de vleugels van de grote deler ‘bouw’ uitkruipen en de sloop en asbestverwijdering op de kaart zetten als een zelfbewuste en professionele tak van sport binnen de bouw. Met een eigen stem en geluid.’

Grote rol in Betonakkoord

De woorden zijn gevallen: circulair bouwen. Is dat de gouden toekomst die voor de sloopbranche lonkt? Bork: ‘Daar moeten we echt een prominente rol in gaan pakken. Sloopbedrijven moeten de spil van circulair bouwen zijn. Dat kunnen we ook. Niet voor niets hebben we een grote rol gespeeld in de totstandkoming van het Betonakkoord.’

De Groot nuanceert de term ‘circulair bouwen’ ietwat: ‘Zo is mijn opa ons bedrijf C.A. De Groot ooit begonnen: een gebouw uit elkaar halen en de spullen vervolgens verkopen. Dat is nu niet anders, ook al noemen we het dan circulair bouwen. Maar ik ben het met Jan eens dat sloopbedrijven een grotere rol moeten krijgen en eerder met bouwers en opdrachtgevers aan tafel moeten. Want je kunt wel een heel circulair en duurzaam gebouw willen neerzetten, over dertig of veertig jaar moet dat gebouw ook weer duurzaam gesloopt en hergebruikt kunnen worden. Wij hebben daar de kennis en kunde voor in huis. We mogen best een grotere rol voor onszelf opeisen. Want goed beschouwd hebben wij inderdaad kwantitatief maar vooral ook kwalitatief de grondstoffen van de toekomst in handen.’ 

Tijd en geld voor duurzaamheid

En de branche is er klaar voor, beamen beide bestuursleden. ‘Het is niet de vraag of sloopbedrijven klaar zijn voor circulair bouwen, maar of opdrachtgevers er wel klaar voor zijn’, stelt Bork. ‘Wij kunnen iedere vraag van de markt beantwoorden en hebben de deskundigheid. Daar twijfel ik niet aan.’

Maar, vervolgt Bork, heeft de opdrachtgever ook de tijd en het geld om echt duurzaam te willen zijn? ‘Kijk, nu gaat het meestal als volgt: er moet ergens mooie en duurzame nieuwbouw komen, maar er staat nog een oud pand. Dat moet zo snel en zo goedkoop mogelijk weg. Ik zou graag eens de vraag van een opdrachtgever krijgen: ‘laat me eens zien wat er ook kan. Wat heb je nodig en hoeveel tijd kost het als we voor de maximale kansen gaan?’. Technisch gezien kan de sloopaannemer alle materialen in een gebouw slopen, demonteren en remonteren. Ja, natuurlijk is dat duurder. Maar zodra er meer massa loskomt, wordt het vanzelf goedkoper. IJzer, hout en steen houden positieve waarde.’

‘Technisch gezien kan de sloopaannemer alle materialen in een gebouw slopen, demonteren en remonteren’

Sloop is procesgericht

Is het in dat licht dan niet logisch dat bouwbedrijven een eigen sloopafdeling beginnen? Zodat alle grondstoffenstromen binnen het eigen bedrijf blijven. Bork vindt het een slecht idee. ‘Sloop is procesgericht en de bouw juist productgericht. Dat moet je niet onder één dak willen. Nee, sloopbedrijven moeten eerder toenadering zoeken en partner in het bouwproces willen zijn.’

Gaat De Groot door op de ingeslagen weg of gaat hij dingen heel anders doen dan zijn voorganger? ‘Nee, de route is de afgelopen jaren goed uitgestippeld. Daar heb ik als bestuurslid zelf aan meegewerkt, dus ik ga de zaken nu niet opeens heel anders doen. Maar zoals Jan al zei, ben ik meer naar buiten gericht. Samen met onze secretaris Arjan Hol zal ik me vaker in Den Haag laten zien. We zullen nog vaker aanschuiven aan tafels waar andere brancheverenigingen ook aanschuiven. Zo zitten we tegenwoordig namens de Aannemersfederatie Nederland ook aan de cao-onderhandelingstafel. En ik wil kijken of ik wat minder tijd en energie in asbestgerelateerde onderwerpen kan steken. Tachtig procent van onze leden heeft ondertussen een asbestverwijderingscertificaat. Daarmee zijn we de grootste asbestclub van Nederland geworden. Maar er zijn meer gevaarlijke stoffen waar onze lidbedrijven in het dagelijks werk mee te maken krijgen. Ook dat verdient aandacht.’

Chroom-6

‘Heel goed’, stelt Bork. ‘Asbest krijgt alle aandacht, maar in veel gebouwen zitten ook keramische wollen, Chroom-6, et cetera. Het is belangrijk dat we op dat vlak ook goed in de gaten houden wat er in Europa op het gebied van regelgeving gebeurt en hoe de lidstaten daar weer mee omgaan.’

De Groot: ‘En natuurlijk de mensen. Want ook sloopbedrijven hebben te maken met forse personeelstekorten. De sloopopleiding is een goede eerste stap, maar we moeten als sector meer doen om jongeren en anderen warm te maken voor ons vak. De concurrentie met de reguliere bouw is op dit vlak hevig. In navolging van de Dag van de Bouw wil ik me daarom ook hard maken voor een landelijke Demolition Day. Laat mensen zien wat voor mooie projecten wij draaien.’   

Jan Bork is eigenaar/directeur van de in het Drentse Stuifzand gevestigde Bork Groep. Bork Groep is een 70 jaar oud familiebedrijf en een grote speler in de noordelijke provincies. Naar eigen zeggen zit Bork in de ‘kopgroep’ van moderne sloop- en recyclebedrijven.
Kees de Groot is derde generatie directeur van C.A. de Groot Groep, met circa 60 personeelsleden een grote speler in Alkmaar en omgeving. De C.A. de Groot Groep is onder andere huisaannemer van TATA Steel in IJmuiden, maar voert ook landelijk grootschalige sloopwerken alsmede asbest- en bodemsaneringen uit.  Daarnaast heeft de groep ook een eigen recyclebedrijf in samenwerking met SUEZ Nederland.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels