artikel

Vlasman sloopt 200 meter brug met Hitachi ZX890LCR-6

Branche

In zes dagen een bijna 200 meter lange brug slopen. Dit huzarenstukje leverde Vlasman begin augustus in Maastricht. Ondanks de enorme complexiteit van het werk werd het sloopwerk ruim binnen het geplande tijdsbestek opgeleverd, mede dankzij de nieuwe, volledig naar wens van Vlasman gemodificeerde Hitachi ZX890LCR-6. 

Vlasman sloopt 200 meter brug met Hitachi ZX890LCR-6

Met de aanschaf van de Hitachi ZX890LCR-6 maakt Vlasman, als het gaat om de grootte van het materieel, een flinke stap voorwaarts. Tot medio dit jaar was de Hitachi ZX650LCR met een bedrijfsgewicht van zo’n 65 ton de zwaarste machine in het materieelpark van het sloopbedrijf uit Alphen aan de Rijn. De standaard Hitachi ZX890LCR-6 weegt met 85 ton al fors meer, maar de versie van Vlasman brengt in de zwaarst mogelijke configuratie maar liefst 162 ton op de weegschaal. De basismachine is goed voor 98 ton, het hydraulisch afzetbare contragewicht heeft een gewicht van 24 ton, de triple-giek weegt 30 ton en het verlengstuk nog eens 10 ton.

Uit de kluiten gewassen Hitachi ZX890LCR-6

In Maastricht staan de Hitachi ZX650 en ZX890 van Vlasman gebroederlijk naast elkaar te slopen. De ZX650, toch ook geen kleine jongen, moet duidelijk zijn meerdere erkennen in de uit de kluiten gewassen ZX890LCR-6. Vlasman dacht al langer na over de aanschaf van een sloopmachine in het zware segment. Eind vorig jaar hakte het bedrijf definitief de knoop door, toen het van Strukton de opdracht kreeg voor het slopen van de oude aanlanding van de Noorderbrug in Maastricht.

In feite is de oorspronkelijke Hitachi ZX890LCR-6 door ons volledig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd.

STC in Coevorden is verantwoordelijk voor de modificaties aan de machine. ‘In feite is de oorspronkelijke Hitachi ZX890LCR-6 door ons volledig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd’, schetst Tristan Swanink van STC de gang van zaken. In november 2016 startte STC met de ombouw van de machine, die in april vorig jaar nog op de Bauma München was te bewonderen. Tristan Swanink schat dat in de modificatie van de ZX890LCR-6 zo’n 7.000 manuren zijn gaan zitten.

Verzwaarde draaikrans

Meest bijzondere aan de machine is de verzwaarde draaikrans. Op een standaard ZX890 heeft deze een gewicht van zo’n 900 kg, de draaikrans op de machine van Vlasman weegt met 2.700 kg maar liefst drie keer zoveel. Voor deze oplossing is gekozen omdat de machine in de sloop veel te verduren heeft. Door de draaikrans te verzwaren wordt de levensduur aanzienlijk verlengd. STC verwacht dat de draaikrans nu tot wel twee keer langer meekan.

Behalve de draaikrans is ook de bovenwagen verzwaard uitgevoerd.  Het contragewicht weegt 25 ton. De cilinders die zijn gebruikt, zijn afkomstig van de Hitachi EX1200 mijnbouwmachine. Om voldoende oliedruk te garanderen is de hydrauliektank vergroot. Ook de brandstoftank is groter dan die van een standaard ZX890LCR-6. ‘Ondanks al deze aanpassingen ziet de machine er nog steeds uit als een Hitachi, de identiteit hebben we kunnen behouden’, zegt Tristan Swanink. ‘En alle gebruikte componenten zijn van Hitachi, hetgeen het onderhoud van de machine vergemakkelijkt.’

Drie diepladers voor Hitachi ZX890LCR-6

Begin augustus kon de compleet nieuw opgebouwde machine vanuit Alphen aan den Rijn met drie diepladers op transport naar het sloopproject in Maastricht; één semidieplader met smalbed voor de basismachines, een dieplader voor de giekdelen en een dieplader voor de 25 ton aan ballast. Dit contragewicht kan door de Hitachi zelf hydraulisch worden afgetild.
Naast extra ballast zijn nog een aantal maatregelen genomen om de stabiliteit van de machine te waarborgen. Zo zijn de rijbalken verlengd met 150 cm en is de onderwagen hydraulisch uitschuifbaar van 4,0 meter naar 5,5 meter.

Alle gebruikte componenten zijn van Hitachi, hetgeen het onderhoud van de machine vergemakkelijkt.

Bij de sloop van de oude aanlanding van de Noorderbrug in Maastricht draait de nieuwste aanwinst in de sterkst mogelijke configuratie, met een boom van 8,2 meter, een middenstuk van 8,5 meter en de stick meet nog eens 5,5 meter. Het bereik komt daarmee op 24 meter. In totaal kent de Hitachi ZX890 van Vlasman vier verschillende configuraties, waarbij in de langste optie de machine een bereik heeft van 34 meter. De machine is voorzien van een Prolec werkbereikbegrenzingssyteem. Vlasman overweegt voor de Hitachi nog een 50 meter lange giek te laten bouwen, om de inzetbaarheid nog verder te vergroten.

Twee betonscharen

Vlasman kocht bij de Hitachi ZX890LCR-6 twee betonscharen. In Maastricht is de machine voorzien van de door Dehaco geleverde CR100R betonschaar. Dit uitrustingsstuk weegt bijna 12 ton, heeft een 
sluitkracht van 400 ton een bekopening van 2 meter. Bij Demarec schafte Vlasman ook nog een DCC-75 betonschaar aan, de eerste van dit type in Nederland. Dit aanbouwdeel heeft een gewicht van 7 ton, een sluitkracht van 200 ton en een bekopening van 1,8 meter.

Naast de ZX890LCR-6 investeerde Vlasman in nog drie Hitachi machines. Het bedrijf koos voor een ZX170W-6 mobiele graafmachine. Het is de eerste machine binnen het materieelpark van het sloopbedrijf die is uitgerust met een OilQuick volautomatisch snelwisselsysteem. Verder schafte Vlasman nog een ZX210LCR-6 aan, specifiek bedoeld voor koppensnellen. Tot slot is het machinepark nog uitgebreid met een Hitachi ZX300LCR-6 rupsgraafmachine.

Dag en nacht slopen

In zes dagen een bijna 200 meter lange brug slopen. Dit huzarenstukje leverde Vlasman begin augustus in Maastricht. Ondanks de enorme complexiteit van het werk werd het sloopwerk ruim binnen het geplande tijdsbestek opgeleverd, mede dankzij de nieuwe, volledig naar wens van Vlasman gemodificeerde Hitachi ZX890LCR-6. De Hitach ZX890LCR-6 van Vlasman beleefde zijn vuurdoop bij de sloop van de oude aanlanding van de Noorderbrug in Maastricht. Met nog zeven sloopmachines werkte de ploeg van Vlasman gedurende zes dagen dag en nacht door om ruimte te maken voor de nieuwe aanlanding van de brug. Na een voorspoedige start, werd Vlasman geconfronteerd met een noodzakelijke aanpassing van het sloopplan. ‘We moesten heel snel schakelen om de tijdsplanning niet in gevaar te brengen. Het inschuiven van het nieuwe brugdeel kon niet wachten; de nieuwe brug moest op de afgesproken tijd weer open voor alle verkeer. In zes dagen tijd hebben we de bijna 200 meter lange en 28 meter brede aanlanding gecontroleerd naar beneden kunnen halen, vertelt uitvoerder Adriaan Groeneveld niet zonder trots.

Nog eens 800 meter

Na de succesvolle afwikkeling van fase 1 van het sloopproject, is Vlasman eind augustus gestart met fase 2. Tot de kerst moet het bedrijf nog eens 800 meter van de oude aanlanding van de Noorderbrug in de Limburgse hoofdstad slopen. Het merendeel van deze werkzaamheden, die met zo’n vier à  vijf machines worden uitgevoerd, vindt overdag plaats. Voor Vlasman heeft dit deel van het traject nog wel wat uitdagingen. De sloop van de oude brugdelen boven een kruispunt, een spoorlijn en de Zuid-Willemsvaart vragen om maatwerk. ‘Over de te hanteren sloopmethoden is voortdurend overleg met opdrachtgever Strukton’, geeft Groeneveld aan.

Hitachi voor een jaar volgepland

De uit de kluiten gewassen Hitachi ZX890LCR-6 is inmiddels niet meer nodig in Maastricht. De machine is op transport gezet naar een sloopklus in de Rotterdamse Botlek. Vooralsnog hoeft Vlasman zich geen zorgen te maken over de beschikbaarheid van werk voor de machine; het komende jaar is de Hitachi al volgepland.
‘Nederland investeert weer in grote infrastructurele werken, waardoor er meer werk is voor dit soort grote machines. Wil je meedoen in dit segment, dan moet je investeren in materieel’, constateert Tristan Swanink van STC. Met name het customizen van zware machines met triple giek groeit volgens hem. ‘Dat segment is voor ons nu belangrijk dan het ombouwen van machines met lange giek’, stelt Swanink. Om de groeiende vraag te kunnen bijhouden start STC binnenkort met nieuwbouw in Coevorden.

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels