artikel

Graafmachine wordt volwaardige databank

Branche Premium

Graafmachine wordt volwaardige databank

Drie nieuwe graafmachines presenteerde Caterpillar onlangs in Málaga. Maar dit is slechts het begin van de ‘revolutie’ die de fabrikant aankondigt. Bouwmachines zijn hard op weg om volwaardige databanken te worden. Dit gaat leiden tot grote kostenbesparingen, belooft Caterpillar. 

Topmensen van Caterpillar gebruikten grote woorden toen op het fraai gelegen demonstratieterrein van het concern, in de bergen bij het Spaanse Málaga, drie nieuwe graafmachines werden gelanceerd. Het is een eerste stap richting vernieuwing van de gehele productlijn. De rest van het Cat-materieel zal volgen.

De nieuwe generatie machines gaat het internationale speelveld veranderen, zo luidde de bij herhaling uitgesproken voorspelling. ‘Maar wíj zijn en blijven de nummer 1 in de wereld’, klonk het zelfbewust uit de mond van Damien Giraud, vicepresident Bouw & Infra.

Meer efficiency

Damien Giraud, vicepresident Bouw & Infra bij Caterpillar: 'Van een gemiddelde machinist een topmachinist maken, dát is wat we willen.'

Damien Giraud, vicepresident Bouw & Infra bij Caterpillar: ‘Van een gemiddelde machinist een topmachinist maken, dát is wat we willen.’

De belofte dat de efficiency van de machines tot 45 procent toeneemt, dat tot 25 procent op brandstof kan worden bespaard, en tot 15 procent op onderhoudskosten, was op zichzelf al opzienbarend. Maar het ging daarna nog een flinke stap verder.

Tijdens een tweedaagse conferentie die rondom de lancering van de graafmachines werd gehouden, maakte Caterpillar inzichtelijk dat het materieel steeds slimmer wordt. Via aan boord geïnstalleerde sensoren en software kan een schat aan data worden verzameld.

Analyses gebruik en verbruik

Hoeveel liter brandstof verbruikt de machine per uur, per week of per project? Hoeveel ton van welk materiaal kan per uur worden uitgegraven? En hoeveel ton is dat dan per liter brandstof? Het is slechts een kleine greep uit de data die de nieuwe generatie machines verzamelt, en die met een app via Vision Link-software kunnen worden ontsloten.

Met behulp van de verzamelde gegevens kunnen diepgaande analyses worden gemaakt over het gebruik en verbruik van de machine. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om wekelijks rapportages te maken over de actuele prestaties.

Bottlenecks tackelen

De achterliggende gedachte is dat al deze data bedrijven gaan helpen om zo efficiënt mogelijk te werken. En om meer grip te krijgen op de kosten. ‘Meten is weten. Op die manier kan je bottlenecks tackelen, werkprocessen optimaal stroomlijnen, en bijvoorbeeld ook beter berekenen hoe hoog het bedrag moet zijn waarvoor je inschrijft op een werk’, zo vatte Daniel Carro, systeem-applicatiespecialist bij Cat, het samen.

Doordat machinisten met hun eigen toegangscode op de machine werken, zijn de verschillen per individuele operator met één druk op de knop inzichtelijk te maken. Dit alles is geen theoretisch vergezicht: het is mogelijk vanaf voorjaar 2018, als de eerste exemplaren van de nieuwe generatie graafmachines in Nederland worden uitgeleverd.

Topmachinisten maken

De nieuwe technologie moet niet alleen bedrijven, maar ook machinisten ten dienste staan, stelt Caterpillar. ‘Van een gemiddelde machinist een topmachinist maken, dát is wat we willen’, zo luidde de uitleg van Giraud.

De technologie stelt machinisten in staat om te graven tot exact de diepte, en volgens exact de hellingshoek die vooraf is geprogrammeerd. Trucks kunnen tot precies 100 procent worden beladen. En via de boordcomputer kunnen de reikhoogte en draaicirkel van de giek worden beperkt als de omstandigheden daar om vragen. Deze oplossingen dragen mede bij aan de door Cat beloofde brandstofbesparing en efficiencyverbetering.

Minder cabines en platforms

Maar er is meer. Caterpillar stroomlijnt ook de eigen productieprocessen. Ten dienste van de klant, volgens Herwig Peschl, wereldwijd marketingmanager bij de fabriek. Hij spreekt in dit verband van ‘duizenden’ interviews die met klanten en gebruikers zijn gehouden. Maar de efficiencyvoordelen voor Cat zelf zijn ook evident.
Zo gaat de hoeveelheid verschillende luchtfilters van 15 naar vier. Het aantal platformtypes bedraagt nu 28, en wordt teruggebracht naar twaalf. Waar Cat op dit moment 16 uiteenlopende cabines maakt, zijn dat er straks nog drie.

Opvolgers F-serie

De drie nieuw gepresenteerde machines zijn de opvolgers van de huidige Cat-F-serie. Als naam hanteert de fabrikant voortaan alleen een cijfer. In Málaga werden de 320 en de 323 gelanceerd. De 320 is een 20-tonner, de 323 weegt ongeveer 23 ton. De derde machine die in Spanje werd onthuld, kent wél een lettertoevoeging. Dit is de 320-GC. Hierbij gaat het om een basisuitvoering met minder technologie. Importeur Pon schat in dat op de Nederlandse markt naar deze machine niet of nauwelijks vraag zal zijn. Voor de 320 en 323 zijn de verwachtingen daarentegen hooggespannen.

De machines worden vanaf januari volgend jaar in Japan gebouwd. Naar verwachting zijn ze vanaf maart/april 2018 leverbaar in ons land. Hoe Caterpillar de beloofde besparingen denkt te kunnen realiseren, wordt uitgelegd in de drie bijgevoegde kaders. Bij de berekende besparingen zijn machines uit de huidige F-serie vergeleken met de nieuw gelanceerde 320, 323 en 320-GC.

Tot 25 procent minder brandstof

De door Caterpillar beloofde brandstofbesparing wordt toegeschreven aan onder meer een elektronisch geregelde pomp en een elektronisch ventielenblok. Het toerental van de motor wordt verlaagd. In de machines komt een grotere hydaulische pomp om het lagere toerental van de motor te compenseren.

Daarnaast zitten in de nieuwe 320- en 323-serie vijf elektrische ventilatoren, in plaats van één grote, rechtstreeks door de motor aangedreven ventilator. In de nieuwe situatie stuurt de machine de vijf ventilatoren naar behoefte aan. ‘De ventilatoren controleren afzonderlijk de temperatuur van de hydrauliekolie, de radiateur en de luchtgekoelde nakoeler’, aldus Caterpillar. Dit zorgt behalve voor brandstofbesparing ook voor minder geluid in de cabine, belooft de fabrikant.

De machines zijn uitgerust met een eco-, smart- en power-modus voor de motor. Caterpillar claimt dat de nieuwe smart-modus het vermogen van de motor en de hydrauliek afstemt op de graafomstandigheden. ‘Het motortoerental wordt automatisch verlaagd wanneer er geen vraag naar hydrauliek is, om het brandstofverbruik nog verder te verlagen.’

Door toepassing van nieuwe technologie vermindert het stationair draaien van de machine volgens Caterpillar tot 15 procent. Onder andere de eco-modus draagt hieraan bij.

Een nieuw hydraulisch systeem met een nieuwe hoofdregelklep maakt Servo-leidingen overbodig. Dit zou drukverlies verminderen. ‘Minder hydrauliekleidingen in de graafmachines leiden ertoe dat 20 procent minder olie nodig is’, kondigt Caterpillar aan.

Tot 15 procent minder onderhoud

De onderhoudskosten verminderen volgens Caterpillar door onder meer een elektronisch Servo-systeem.

Het hydrauliekfilter hoeft pas na 3000 uur te worden vervangen in plaats van de huidige 2000 uur.

Motorolie zou 1000 uur meegaan. Nu is dat nog 500 uur. Een luchtfilter met geïntegreerd voorfilter en primaire en secundaire filters verlengen het onderhoudsinterval volgens Caterpillar van 500 tot 1000 uur.

Alle dagelijkse onderhoudscontroles voor motorolie, de brandstof-waterafscheider, water en bezinksel in de brandstoftank, en het peil in het koelsysteem, kunnen op maaiveldhoogte worden uitgevoerd. ‘Het samenvoegen van de filterlocaties verkort de onderhoudstijd.’

Tot 45 procent meer efficiency

De Cat 320 en 323 zijn standaard uitgerust met een 2D-systeem. Dit geeft aanwijzingen voor diepte, helling en horizontale afstand bij het graven. ‘Machinisten kunnen de gewenste nivellering daardoor snel en nauwkeurig bereiken.’

De zogeheten Grade Assist automatiseert de bewegingen van giek, stick en laadbak. ‘Machinisten kunnen daardoor eenvoudig en moeiteloos op het juiste niveau blijven bij het graven met één hendel.’

Door de e-limietfunctie kan de machinist voorkomen dat delen van zijn machine in hoogte, breedte of diepte verder komen dan gewenst. Dit verhoogt de veiligheid, maar ook de efficiency doordat de machine minder ver beweegt of reikt dan strikt noodzakelijk.

Een Payload-weegsysteem, eveneens standaard, zorgt voor nauwkeurigheid en efficiëntie bij het laden en wegen. Dit moet voorkomen dat trucks te zwaar of te licht worden beladen.

Op verzoek zijn de machines af-fabriek leverbaar met Earthworks van Trimble. Dit is een 3D-controlesysteem waar later de automaatfunctie aan kan worden toegevoegd.

Als optie is Link-hardware en –software bij te bestellen. Hiermee kunnen machines met apps en/of computers op kantoor worden verbonden. Met de verzamelde data kunnen bedrijfsprocessen worden verbeterd, is de inschatting van Caterpillar.

Foto's

Reageer op dit artikel